Millainen todistus raskaudesta työnantajalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Työnantaja vaatii nyt todistuksen josta käy ilmi raskauden alkamis- ja loppumisajankohta. Mitäköhän hän tuolla tiedolla tekee?

Mielenkiinnosta kyselen millaisia todistuksia olette työnantajalle antaneet raskaudesta.

Kommentit (6)

Vierailija

mun tietääkseni. Sitten kun alat saada nevolasta kela-papereita ja infoa (olisko joskus viikon 26 jälkeen) niin saat todistuksen kätilöltä siitä, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja koska on laskettu aika ja sikiöiden määrä.

Toimitat sen lapun ekana työnantajalle joka toimittaa sen palkanlaskijalle, joka taas pistää sen eteenpäin joko sulle liitteeksi äitiyspäivärahaa, äitiysavustusta ja lapsilisää varten tai sitten palkanlaskija toimittaa sen suoraan kelaan. Mutta kyseessä on kuitenkin virallinen todistus jonka myös kela tarvitsee avustuksien maksua varten sekä palkanlaskija äitiysloman aloittamisajankohtaa varten. Olipas monimutkaisesti selitetty... Toivottavasti sait kuitenkin selvää!

J78 & mussukka 31+5

Vierailija

Jos jotain todistusta halutaan, luulisi sen sisältävän äitiysloman alkamis ja loppumisajankohdan, jotta tietävät varautua asioihin. Mutta hän tosiaan pyysi " raskauden alkamis ja loppumisajankohdan" .

Olen valittanut esimiehen käytöksestä joskus toimitusjohtajalle ja hän on kertonut kuinka fiksu ja tarkka esimies minulla on. No, eiköhän neuvolasta huomenna jonkunlaisen lapun saa jossa tuo tieto on. En tosiaankaan kysy miksi hän haluaa todistusta...

Vierailija

eli onko kyse siitä, että maksavat sen kolmen kuukauden palkan ja haluavat sen kela osuuden itselle? vai jostain muusta.

Eli tuota ensimmäistä vaihtoehtoa varten neuvolasta saa sen todistuksen kun raskaus on kestänyt 154 päivää. Eli tuo papru sitten liitetään siihen äippärahahakemukseen ja kierrätetään palkkiksen kautta kelalle.

Jos jostain muusta todistuksesta kyse, niin mä varmaan marssin työterveyteen ja pyytäisin ao lappua.

Marcel 25+

Vierailija

tosiaan sellasia piti hommata mm. neuvolasta ja työterveydestäkin.

Meillä pomo tartti ne siksi, että jouduin jäämään erityisäitiyslomalle!

Voithan kysyä pomoltasi, miksi se niitä kaipaa. Ei kai niitä ole pakko antaa??

Kaisa 39+3

Vierailija

Nimittäin RASKAUDEN alkamis ja loppumisajankohdalla työnantajasi ei tee yhtään mitään, eihän noita kumpaakaan voi kukaan edes varmasti tietää. Saatikka että se edes kuuluisi työnantajalle, eihän virallisesti työnantajalle ole pakko kertoa edes että on raskaana, täytyy ainoastaan kertoa 2kk ennen että milloin jää äitiyslomalle. Siinä on hiuksenhieno ero ;)

Mutta työnantajasi voi haluta ÄITIYSLOMAN alkamis- ja loppumisajankohdan, olettaen että olet sen päättänyt. Äitiyslomanhan voi aloittaa 30-50 arkipv ennen laskettua aikaa. Myös raskaustodistuksen voi pyytää jossa siis terkkari todistaa että olet raskaana ja laskettu aika on X.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat