Pitäisikö puuttua ystävän asioihin?

Vierailija

Kaverillani on mielenterveysongelmia, Hän on jättäytynyt pois töistä. Sanoo että häntä seurataan ja " kytätään" . Kun kuulin tästä ongelmasta, otin yhteyttä tehden tikusta asiaa... Hän kuulee kuiskailua selkänsä takana, kaikki ovat häntä vastaan ja joku seuraa hänen tekemisiään. Siis omasta mielestään. Tämä on kuitenkin mielikuvitusta. Hänen avomiehensä ei tiedä, miten voisi auttaa. On kauheaa katsoa sivusta toisen murenemista palasiksi. Miten tällaista ihmistä voi auttaa?? Itse hän ei halua myöntää ongelmiaan. Joskus hän kertoo kaiken suoraan, mutta jo tunnin päästä soittaa, ettei ne ongelmat olleetkaan totta, kunhan " dramatisoi" .

Miten auttaa siis ihmistä, joka elää aika harhaisessa maailmassa?

Kommentit (5)

Vierailija

mihin kannattaisi soittaa? En halua paljastaa tietenkään kaverin nimeä tms. mutta apua voisin kysyä siihen, että itse pystyisin auttamaan jollain tavalla. Onko se edes mahdollista?

Vierailija

Sinuna keskustelisin avomiehen kanssa asiasta ja listaisitte oireet. Sitten avomies voisi ottaa yhteyttä terveysasemalle tms. ihan peruspaikkaan ja kysyä mitä tehdä tällaisessa tilanteessa.

Vierailija

Ystävälläni on samanlaisia ongelmia. Hänellä nuo alkuun " pikkuasioilta" tuntuneet harhat johtivat psykoosiin, oli vaikea tilanne.

Myös häntä seurattiin, kotona oli lopulta naapureiden asentamat kuulolaitteet, joka paikkaan missä hän kulki oli soitettu, puhelinta kuunneltiin sekä töissä että kotona. Kaikki ohikulkevat ihmisetkin oli jotenkin valjastettu salaliittoon häntä vastaan.

Ehdottaisin, että juttelisit kunnolla ystäväsi avomiehen tai jonkun muun ystäväsi läheisen kanssa. Painostakaa ystäväsi lääkäriin, mielenterveystoimiston. Selittäkää sinne etukäteen tilanne.

Avomies voi painostaa (= houkutella) ystäväsi lääkäriin " minun rakkauteni tähden, meidän hyvän yhdessäolomme tähden, mennään yhdessä" " haluan sinulle kaikkea hyvää" jne.

Tilanne voi pahentua tosi pahaksi, ystäväsi ei nyt tajua itse sairauttaan.

Onko ystävälläsi lapsia? Jos on, myös lapset tarvitsevat tukea vaikeassa tilanteessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat