Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä!!Miten ja missä kaikessa säästätte?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tässä tulot taas kohta pienenee,joten laittakaas vinkejä kunka saatte tulot riittämään menoihin ja kenties jää jotain säästöönkin?

Vauvan ruoat tekisin itse,mutta neiti ei niitä syö.Siinä olisi ainakin yksi,missä voisi säästää.Aika paljon tulee leivottua ja joka päivä tehdään itse ruoka.Me käydään kerran viikossa kaupassa ja sitä ennen olen suunnitellut viikon ruoat ja tehnyt tarkan kauppalapun..

Kertokaas omanne!!!

Kommentit (4)

Vierailija

Teen kerran päivässä lämpimän ruuan. Sitä syödään päivälliseksi ja seuraavana päivänä lounaaksi (miehelle siis eväät töihin). Vauva onneks syö mun tekemää ruokaa, en oo purkkiruokaa koskaan ees koittanu hänelle syöttää. Ylimäärästä menee kuitenkin helposti omiin herkkuihin, joita tuntuu olevan pakko saada aina välillä... Lisäks en kuitenkaan halua ruuasta ihan tolkuttomasti säästää, koska haluan syödä suht terveellisesti, ja noi terveelliset vaihtoehdot on usein kalliimpia.

Aamulla syödään aina kaikki puuroa. Pakastimesta sitten marjoja päälle, ne on onneks saatu isovanhemmilta kun ovat ahkeria keräämään.

Sit osakestoillaan ja pyrin peseen täysiä koneellisia.

Ostetaan aika vähän vaatteita, ja vauvalle ostan vaatteita kirpparilta.

Aika vähän käydään missään ulkona, siis baariinhan menis helposti ihan tolkuttomasti rahaa, mut ei nyt oo oikein huvittanukaan käydä kuin silloin tällöin. Sen sijaan kyläillään kavereilla tai ne käy meillä. Leffatkin katotaan kotisohvalla.

Saunomista yritetään hieman rajoittaa, meillä siis oma sauna ja tykätään kyllä saunoa, mut yritetään nyt pitää se parissa kerrassa per viikko.

Sellasia turhia pikkuostoksia ja muita heräteostoksia vältän. Usein tekis mieli ostaa jotain pientä nättiä ja niihin meniskin sitten helposti rahaa. Välillä laitan jo tavaran ostoskoriin, mutta ajattelen sitten tarkemmin ja vien takas hyllyyn...

Varmaan lopetan lehtitilaukset, kun äitiysloma muuttuu hoitovapaaksi. Nyt mulle tulee KaksPlus mut ärsyttää, kun se on tosi usein jossain kaupassa tarjouksessa... Sit sanomalehti tulee, mut ei sekään olis välttämätön, nopeesti se tulee vaan aina selattua. Saas kattoo.

Kieltämättä ois kiva kuulla vielä jostain muustakin, missä vois säästää! Netti onneks on nykyään aika halpa ;-) Mites kun lähette kaupungille, tuleeko muillekin se että tarvis päästä kahville tai hampurilaiselle? Siinä menee helposti tosi paljon rahaa, eikä välttämättä auta, vaikka ois just syöny kotona ennen lähtöä!

Vierailija

Me säästetään ostamalla edullisia tuotteita. Eli käytönnössä jos esim K-kaupan Pirkka-tuote on muita vastaavia edullisempi, valitsemme sen. Jos se ensimmäisen kokeilun jälkeen osoittautuu yhtä hyvän makuiseksi / toimivaksi, niin sellainen päätyy jatkossakin ostoskoriin. Lisäksi monia tuotteita saa isommissa pakkauksissa edullisemmin jne.Tämä on jäänne opiskeluajoilta, kun oli vähän rahaa, ja toimii edelleen.

Lisäksi kannattaa kilpailuttaa vakuutukset ja sähköyhtiöt. Vauvan kuluissa voi säätää juuri tekemällä ruuan itse tai testaamalla sopisiko joku halvempi vaippamerkki juuri teille. Meillä esim Lidlin vaipat on yhtä toimivia kuin Liberot, mutta halvempia. Oletko kokeillut sekoittaa purkkiruokaa kotitekoiseen? Kelpaisiko sitten? Ja kotitekoisen määrää voisi pikku hiljaa lisätä tällä tavalla? Vaatteissa ja vauvantarvikkeissa voi säästää ostamalla hyväkuntoisia käytettyinä. Ainakin 80 cm asti niitä vaatteita näyttää olevan tosi hyvin tarjolla esim huuto.netissä.

Vierailija

Meilläkin on käytössä tuo ruokien etukäteen suunnittelu ja tarkka kauppalappu. Olemme keskittäneet kauppareissut S-ryhmän kauppoihin, jotta bonusta tulee enemmän (Prisma on myös ylivoimaisesti halvin kauppa täällä). Teen usein kerralla vähän isomman satsin esim. keittoa, makaroonilaatikkoa tms, jota voi sitten lämmittää seuraavana päivänä (pakkokin tehdä näin, koska taaperon pitää saada 2 lämmintä ruokaa ja aamupäivällä en ehdi ruokaa laittaa ihan " alusta" ulkoilujen takia). Me katsomme aika tarkkaan mitä ostamme ja arkisin ruoka on " arkisempaa" ja viikonloppuisin syömme jotain erikoisempaa. Minä kyllä teen itse vauvan (nyt 7,5 kk) soseet ja puurotkin teen ihan tavallisista hiutaleista enkä osta kalliita vauvapuuroja.

Meillä käytetään kestovaippoja, osin kustannusten ja osin muiden syiden takia. Kertiksiä käytetään vain öisin ja vierailuilla. Emme osta lapsille tai itsellemme vaatteita, leluja tms huvikseni vaan silloin kun on tarvetta ja silloin satsaan laatuun, koska esikoisen vaatteiden on tarkoitus periytyä kuopukselle. Olen myös ostellut kirpparilta ja huuto.netistäkin hyväkuntoisia vaatteita.

Mitäs vielä...Olen opetellut leikkaamaan mieheni hiukset itse. Tuntui tyhmältä maksaa pari kymppiä leikkuusta, johon mieheni ei koskaan ollut tyytyväinen. Itselläni on pitkät hiukset, joten usein ei tarvitse kampaajalla käydä ja värjään hiukseni kotona.

Tuossa nyt jotain. Minullakin alkaa taas pian kotihoidontuki, joten rahat tippuvat, mutta näillä konsteilla jäi aikanaan esikoisen hoitotuesta + miehen palkasta jopa jotain säästöönkin ja nämä keinot jäivät päälle, vaikka toinen lapsi syntyikin ja sain taas " parempaa rahaa" .

Vierailija

#Etukäteen suunniteltu kauppalista/viikon ruuat kerralla -ei heräteostoja. Vertaa kaupassa kilohintoja

#Laita halpoja perusruokia, keittoja, puuroja

#Omat hankinnat jäihin -ei vaatteita tai " ylellisyyksiä" itselle, eikä miehelle. Eikä ylim. hankintoja kotiin

#Ei tupakkaa/alkoholia/baari-iltoja

#Lapsille vaatteita alennusmyynnistä tai kirppikseltä

#Pese täytenä pyykkäri/tiskari

#Älä kuluta vettä/sähköä/lämpöä turhaan. Valot pois huoneista joissa ei olla. Sisälämpötilä 20 astetta ja yöllä 18-19 astetta.

#Tee itse vauvan ruuat. Imetä vuoteen asti jos imetys sujunut.

#Harrasta halvasti

#Älä tilaa lehtiä

#Älä puhu suuria puhelinlaskuja

Siinähän niitä.. Paitsi että olen sitä mieltä, että ei kaikessa voi säästää. Kannattaa satsata laatuun, eli ostaa kerralla hyvää. Ruuassa ostan kotimaista ja terveellistä. Ja joskushan on kiva myös herkutella :)

Uusimmat

Suosituimmat