Muilla jouluisilla levottomia öitä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pakko vähän purkaa paineita tänne, kun en enää ymmärrä mistä tämä levottomuus johtuu!

Poikamme syntyi 9.12.2004 eli on reilu 10 kk:tta vanha.Hän on päivisin iloinen ja seurallinen ja opettelee parhaillaan kävelemään. Hän nukkuu yleensä enää yhdet 2-3 tunnin päikkärit, jos hän ottaa toiset unet yöunille meno pitkittyy liikaa. Illalla hän menee nukkumaan n. klo 21.00 ja herää siinä 8.00 aikoihin. Miten muut saman ikäiset nukkuvat?

Mutta yöt ovat ihan hirveitä! Stressaan jo valmiiksi töihin menoani vuoden vaihteessa ja siellä jaksamista, kun nytkin olen ollut jo ainakin pari viikkoa ihan silmät ristissä! Loppukesästä poikamme nukkui jo omassa sängyssään syömättä ja usein heräämättä kertaakaan yön aikana, mutta nyt kaikki on muuttunut; Hän herää pari tuntia nukahtamisen jälkeen ja vaatii maitoa, jos en sitä anna hän kitisee sängyssään niin kauan, että minun on pakko sitä antaa. Usein vaikka antaisinkin maitoa hän vaatii vielä aamuyöllä päästä viereeni. Siinäkin hän pyörii koko ajan ja nukkuu yleensä aivan kiinni minussa. Nuku siinä sitten itse!

Näitä olen epäillyt itse syiksi levottomuuteen:

-ikävaihe

-hampaiden tulo

-allergiat (poikamme on moniallerginen)

Hänellä on myös vatsa vähän väliä löysällä ja juuri hampaiden tuloon liittyviä oireita (esim. syö huonosti), mutta kun ne on kestäneet jo pari-kolme viikkoa! Tai sitten hänellä on taas jokin uusi allergia, jota emme havaitse.

Syy miksi kirjoitin tänne on lähinnä se, että alan itse olla aivan loppu ja hermot meinaa varsinkin öisin olla kireällä. Taas sama tilanne kuin keväällä, luulin jo, että siitä päästiin. Silloin helpotti, kun allergiat löydettiin ja niihin auttoi oikea ruokavalio ja imetyksen lopettaminen. Mutta entäs nyt? Vai käyttäytyvätkö muutkin 10 kk:tiset näin?

Kommentit (5)

Vierailija

Tohon toiseen ketjuun kirjoittelin ihan samanlaisesta yöeläjästä, sain paljon vastauksia, ja voin vaikka nostaa sen ketjun esiin sulle.

Mutta vielä lyhyesti: mulla on kanssa tän joulukuun lopussa syntyneen kanssa konstit kopussa. Viiden-kuuden aikaan annan aamumaidon ja otan viereen, siihen mennessä herännyt 2-4 krt. Parhaassa tapauksessa nukahtaa, kun taputan pepulle, pahimmassa valvoo pari tuntia. Ei itke, joten en usko että kyse on nälästä tai kivuista tai allergiasta, niin kuin eräs tuttu nimimerkki " yllättäen" mulle ehdotti... herätessään istuskelee, seisoo, juttelee vaikka en tietysti sytytä valoja tai puhu hälle yms. Eli kai tää on vaan vaihe - sitä on lempo soikoon vaan kestänyt jo pari kk! Ja ihan samalla lailla pelottaa töihin meno vuoden vaihteessa, mitäs sitten jos ei yöt ole rauhoittuneet?

Jos näin monella on just tän ikäsen kanssa haastavaa yöelämää, niin kait se on just ton liikkumisen oppimisen syytä.

Koitetaan jaksaa, jos se vaikka siittä. Ja jos jollakulla helpottaa jotain poppakonstia käyttäen, niin tietoa tänne, kiitos!

Vierailija

Tosin meillä tammityttö, mutta ihan samaa hommaa käyty läpi jo n.3kk. Siis sitä heräilyä. 4-6 kuukauden iässä nukkui yöt yhdellä syötöllä, välillä läpi yön heräämättä. Puolivuotiaana alkoi ryömimään, sitten konttaamaan, seisomaan ja nyt ottaa askelia tukea vasten, irroittaa käsiä tuesta jne. Eli oppii koko ajan tasaiseen tahtiin jotain uutta. Heräilee illalla ja yöllä otan viereen, kun en jaksa muihin toimenpiteisiin ryhtyä. Vieressäkin nukahtaa vain tissillä. On tehty työnjako niin, että mies herää aamulla (klo 4-6) tytön kanssa, kun minä hoidan yöheräilyt. Meillä siis kaiken lisäksi herätään tosi aikaisin. Heräämisiä voi illasta aamuun kertyä jopa 10kpl, mutta näillä järjestelyillä saadaan nukuttua tarpeeksi. Hampaita ei ole vielä yhtään, että kauhulla odotan sitten sitäkin tähän päälle.

Vierailija

Liittyy aikapaljon fyysiseen ja henkiseen kehitykseen. Opettelee tärkeitä taitoja ja alkaa tajuta, että äiti on erillinen hänestä; eli symbioosi alkaa olla ohi ja se pelottaa. Öisin ehkä pelot tulevat pintaan unissa tjms.

Pistä se ukkos välillä hoitamaan vauvaa öisin, niin jaksat paremmin, meillä ainakin mies hoitaa useinkin öisin. Vaavi nimittäin nukkuu paremmin isän vieressä. En tiedä johtuuko se siitä, että imetys on vielä pojalla muistissa.

Vierailija

Meillä yöt ovat olleet enemmän tai vähemmän levottomia jo kauemman aikaa. Tyttö on syntynyt joulukuun lopulla, joten hänellä on ikää nyt vähän vajaat 10 kk. Allergioita ei meillä ole eikä korvatulehduksia *koputtaa puuta*, joten meillä öiden levottomuuden selitys ei löydy sieltä vaan syynä ovat olleet liikkumataidon karttuminen, hampaiden tulo ja eroahdistus.

Liikkumataidon karttuminen on näkynyt yöunissa alusta lähtien. Tyttö on aktiivinen liikkuja ja joka kerta kun uusi taito on opittu, on se näkynyt vähän aikaa yöunien rikkonaisuutena. Öisin on siis etsitty varpaat, käännytty, istuttu, noustu seisomaan, kontattu tms. Lisäksi liikkumataidon karttuminen on lisännyt tarvetta hakea turvaa äidistä. Joku lastenlääkäri (en nyt muista kuka) on kirjoittanut mielestäni osuvasti tästä vaiheesta kun opetellaan kävelemään, että " vartalo vetää pois vanhempien luota mutta pää käskee pysyttelemään lähellä" . Siispä yölläkin varmistetaan äidin olevan lähellä.. Eli eroahdistusta siis.

Hampaiden tulo on myös aihettanut totaalisen mullistuksen nukkumiseen. Oma sänky ei vähään aikaan kelvannut ollenkaan. Sinne kun yritettiin laittaa niin tuli kamala huuto. Pari kertaa ollaankin opeteltu uudelleen omassa sängyssä nukkuminen. Pahimpaan hampaidentulon ' ruuhka-aikaan' tyttö nukkui suosiolla osan yöstä minun vieressäni. Hampaita onkin tullut tosi nopealla tahdilla ainakin omasta mielestäni: kolmessa kuukaudessa 8 kpl.

Minäkin olen ollut todella väsynyt ja niinkuin kirjoitit, aivan loppu.. Kun sain järkeiltyä mistä öiden rikkonaisuus johtui, mieli rauhoittui vähän. Ajattelin, että kestän vielä kun tiedän ettei tätä loputtomiin kestä. Nyt onkin taas helpottunut. Minä imetän vielä öisinkin kerran tai kaksi enkä koe sitä kamalaksi taakaksi. Tyttö nukkuu kahdet päiväunet ja menee yöunille n. 20.30-21 ja herää aamulla kello 7-8 aikoihin.

Toivottavasti teillä olisi kyse ennemmin liikkumaan oppimiseen tai hampaisiin liittyvästä yövalvomisesta eikä uudesta allergiasta.

Voimia toivottaa

Gandalfiina

Vierailija

Ei siis olekaan pää sekoamassa! ; ) Viime yö oli taas tätä samaa; poitsu kävi n. ysiltä illalla nukkumaan, heräsi puolita öin, jolloin annoin maitoa ja sitten kun laitoin takaisin sänkyynsä alkoi huuto, jota kesti melkein pari tuntia vaikka otin hänet viereeni. Aivan kuin olisi tosiaan herännyt painajaisunesta niinkuin joku kirjoitti! No, sitten laitoinkin yövalon päälle ja taas pojan omaan sänkyynsä ja sinne hän vihdoin rauhoittui ja nukahti. (Valon laitoin siksi, koska olen huomannut pojan kärsivän myös pimeänpelosta.) Kunnes taas kuuden aikaan nousi seisomaan ja huutamaan. Eikun äipän viereen nukkumaan ja näin meni vielä pari tuntia.

Niin ja Meku72, luin vähän pinoasi, en tosin kokonaan. Tuskin tuo yölevottomuus on allergiaa, sillä silloin lapsi itkee päivisinkin. Itselläni on tästä kokemusta, niinkuin kirjoitinkin, että poikamme on moniallerginen. Tietysti jos vielä epäilyttää, puhu asiasta neuvolassa. Sitä kautta meidän poika pääsi suoraan allergiatesteihin! En usko, että meillä tämä levottomuus nyt juuri tuon takia on uutta allergiaa.

Lähinnä epäilen syyksi juuri tätä ikävaihetta ja hampaiden tuloa. Äitini yritti lohduttaa minua vakuuttaen, että kun poika lähtee kävelemään alkaa hän taas nukkua yötkin paljon paremmin! Voi olla, mutta siihen varmaan menee vielä viikkoja ellei peräti kuukausia...

Voimia meille kaikille yökukkujille!!! Kyllä me tästä selvitään! : )

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat