1-vuotias ei syö

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hän todellakin lopetti syömisen n. vko sitten. Ei kelpaa yhtikäs mitään mitä tarjoaa. Silloin tällöin saattaa syödä leipää jos antaa omaan käteen, muuten on juonut vain maitoa ja velliä pullosta. Auttakaa, onko normaalia???

Kommentit (11)

Vierailija

minä kyllä olen sit leikkinyt hänen kans ruokaillessa,näin saatu hyvin syötyä.

Ei sitä leikiä tarvii sit joka ruokailun kohdalla,kun alkaa taas paremmin maistua ja kyllä meillä nuo rippikoulu ikäset nätisti itse syö,ilman sirkusta.

Vierailija

Ja hyvin pärjäsi, paino ei tippunut tuona aikana, mutta ei kyllä noussutkaan. Joi maitoa, jonkun verran suostui syömään sormiruokaa, yritin tarjota kaiken mahdollisen sormin syötävänä, myös hedelmäsosetta saattoi satunnaisesti mennä muutama lusikallinen. Meillä varmaan liittyi myös poskihampaisiin, niitä tehtiin sinä aikana neljä kappaletta. Lisäksi oli juuri käynyt antibioottikuurin läpi ja maha oli siitä vähän sekaisin ja varmaan tuo oli jotain ikään liittyvääkin oman tahdon kokeilua jne. Meille neuvolassa sanottiin, että tuo on erittäin tavallista juuri 1 ikävuoden tienoilla. Yksi kaunis päivä meillä tuo vaan meni ohi yhtä yllättäen kuin oli tullutkin.

Vierailija

Hampaita on ainakin tulossa -kahdeksan niitä jo, joten ekat poskihampaat varmaan menossa. Raejuusto, leipä jne. menee, muut vain tosi nälkäisenä. Joten lienee sit normaalia.

Vierailija

Sama vaiva ollut meidänkin 1v3kk vanhalla tässä syksyn mittaan. Välillä on viikon-parin huonon syönnin kausi ja on todella valikoiva mitä suuhunsa pistää. Sitten yhtäkkiä taas syö kunnolla.

Meillä selitys löytyy puhkeamassa olevista poskihampaista. Joten katsopa suuhun. Lämmin ruoka ei silloin kelvannut lainkaan. Viili, jogurtti, hedelmäsoseet, maito ja ruisleipä kelpasivat. Kaikki mikä oli viileää tai kylmää.

Ja ensimmäisen vuoden jälkeenhän ravinnontarve vähenee muutenkin. Kasvu tasaantuu tai ei ainakaan ole enää niin rajua.

Vierailija

Minä tein niin, että ruokaa oli tarjolla ruoka-aikoina, 5 kertaa päivässä, ja mitään ylimääräisiä välipaloja en antanut. Kannattaa myös kokeilla, että antaisit lapsen syödä " itse" eli lusikka omaan käteen ja toisella lusikalla vähän autat. Tai sitten jotain kivaa sormiruokaa lapselle omalle lautaselle. Meillä kaikkein ihaninta oli syödä itse keitettyjä herneitä, maissia ja paprikaa ja siinä samalla äiti sai lapikoida ruokaa suuhun. Syömään ei saa pakottaa, houkutella kylläkin.

Vierailija

Meillä alkoi lakkoilu myöskin n. 1 v ikäisenä - ja jatkuu edelleen (tyttö 2 v 2 kk). Toisinaan syödään, toisinaan leikitään ruualla eikä suostuta edes maistamaan. Mulla on kanssa ollut pinna aika tavalla kireänä tämän asian vuoksi, kun on semmoinen olo, että pitäähän-lapsen-nyt-syödä-että-jaksaa. Välillä on houkuteltu ja kiristys-lahjonta-uhkailu -linjallakin on käyty... varmaan osittain siitä syystä temppuilu on jatkunut niinkin pitkään. Eli kaikille saman ongelman kanssa painiville: ÄLÄ ALA PAKOTTAMAAN TAI TEKEMÄÄN MITÄÄN SIRKUSTEMPPUJA, JOTTA LAPSI SÖISI. Niitä temppuiluja saat sitten jatkaa siihen asti, kun lapsi on riparileirillä!! Jos ei maistu nyt, niin ehkä illalla sitten taikka seuraavalla viikolla. Terve lapsi ei itseään nälkään tapa, näin sanoi neuvolan täti mulle. Vaikea vaan välillä muistaa itsekin...

Nyt me on tehty jo jonkun aikaa niin, että kaikki napostelut on jätetty tyystin pois, sitten kun ruoka-aika on, jos aletaan lääräämään ruuan kanssa tai muuten kiukuttelemaan, ruoka-annos otetaan pois ja annetaan seuraavalla ruoalla uudelleen. Toisinaan on käynyt niinkin, että ennenkuin itse ehdit syömään loppuun, tyttö tulee sanomaan, että haluaakin syödä. Sitten tietysti annetaan ruoka taas eteen ja yleensä on mennyt hyvin alas. Kai tuo on jotain kapinaa sitten, mene ja tiedä.

Vierailija

Meillä ainankin lapsi teki juuri samanlaisia syömislakkoja juuri yhden ikävuoden paikkeilla. Muistan kyllä tunteen elävästi, kun panikoin, että kuinka lapsi nyt jaksaa, onko tämä normaalia ja saako hän tarvittavat vitamiinit yms. Meillä vaihe kesti hetken, noin 1,5 viikkoa ja sen jälkeen lapsi alkoi syömään normaalisti. Näitä syömälakkoja tulee meille aika ajoin. Mutta enää en niin huolestu..

Lopetat vain antamasta lapselle niitä leipäpaloja yms. välipaloja. Kyllä pian alkaa ruoka maistumaan kun nälkä tulee kovemmaksi.

Nestettä muistat vain antaa

Vierailija

Minäkin neuvoisin, niin kuin muut vastanneet, pitämään kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista, ehkä teillä jo sellaiset ovatkin..

Oman tyttöni kohdalla on useimmiten auttanut se, että tarjoan sellaista ruokaa jonka hän voi syödä ihan itse, joko lusikalla tai sormin. Suosikkeja ovat keitetyt kasvikset ja keitetty muna, marjoja ja hedelmää jälkiruuaksi. Kalapuikot ovat helppo sormin syötävä ruoka, samoin esim. lihapullat ja kanapalaset.

Kun meillä on sellainen päivä että tyttö ei näytä syövän hyvin, eikä halua mitään apua syömisen kanssa, olen useimmiten tehnyt niin että keskityn omaan ruokaani, olen iloisen näköinen ja juttelen ikään kuin itsekseni siitä kuinka hyvää ruoka on. Silloin tyttäreni yleensä syö paljon paremmin kuin jos vain keskityn siihen että saisin hänet syömään, tai yrittäisin syöttää häntä. Hän syö sitten sen minkä syö, ja kun ruokailu muuttuu liialliseksi ruualla leikkimiseksi, kiitän hänen puolestaan ruuasta ja nostan pöydästä.

Minäkin olen ymmärtänyt, että ruokahalun väheneminen on ihan normaalia yhden vuoden iässä. Toivottavasti tilanne teillä paranee, koska on todella inhottavaa miettiä koko ajan saako lapsi tarpeeksi ravintoa vai ei.

Vierailija

Eli on yks näist ipi-ihanista kausista, joita tulee ja menee. Vakavasti, siis tuossa vuoden tienoilla tuntuu menevän noin, että lapsi ei syö. Energian tarve jotenkin vähenee hetkeksi, tätä on esiintynyt myös meillä. Ja ai että ketutti. Mutta meni ohi ja nyt taas syö hyvin. Poika on vuoden ja 3 viikkoa.

Itsekin tarjosin kyllä ruokaa normaalisti mutta jos ei syönyt, ei sitten.

Vierailija

tää tosiaan rassaa omaa mieltä kun lapsi ei syö. Se rupeaa huutamaan ja itkemään kun näkeekin lusikan ja ruokalautasen. Sit huitoo vaan käsillä kun yritän laittaa ruokaa suuhun. Sen nyt olen oppinut että pakottaa ei saa.

Iskä

Meillä on 1,5 vuotias poika ja huitoo myös lämpimän ruoan lusikkaa pois naaman edestä. Varmaan hampaita tulossa lisää, kun kaikki muu menee suuhun paitsi ruoka. Kylmät syötävät menee eli viilis, jogurtti, leipä, myös lelut ja sormet kelpaa. Juomat menee ihan niinkuin ennenkin... Eli on normaalia lapsen käytöstä. Jos lapsi lopettaa syömisen lisäksi leikkimisen tai muun normaalin/yleisen touhuilun, niin sitten lääkäriin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat