Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äityisraha ja liittomaksut: kela asiaa???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli miksi tuloista, josta äityisrahan määrä lasketaan, poistetaan se summa jonka olen liittoon maksanut, miksi äippäraha pienenee sen takia että olen liitossa? Tosi epäreilua mun mielestä että joutuu kärsimään siitä että kuuluu liittoon ja maksaa jäsenmaksua sinne. Tietääkö joku enemmän tästä asiasta?

Kommentit (5)

Vierailija

Tai jos sulla on jo aikaisempi äippäloma ollut lähivuosina (en muista pitikö se olla 3 vuoden sisällä, voidaan käyttää samoja tulotietoja.

Itselläni oli 1.5 kk työttömyysjakso ja siitä heti suoraan jäin äippälomalla. Tiedoksi, että paikallinen Kelasi joutuu odottamaan liittosi päätöstä liittokorvauksesta ja tekee sitten päätöksen Kelassa. Mulla meni just eilen hermot, kun mun liitossa kauheet jonot ja joudun odottamaan rahaa tosi kauan. Jälkikäteen vasta kuulin, että ekan työttömyyspäiväraha-hakemusken olisikin voinut lähettää jo 2 viikon jaksossa ja minä tyhmä lähetin 4 viikon jaksossa, mikä vielä pidentää käsittelyä... arrggg...

Muista ilmoittaa liittoosi, että jäät äippälomalla, siltä ajalta sun ei tarvi maksaa liiton jäsenmaksua.

Vierailija

Käsittäisin, että liiton jäsenmaksu lasketaan lopullisessa verotuksessa jollain muotoa vähennyksiin ja siksi ne ilmoitetaan. Samasta syystä ilmoitetaan mm. työmatkakulujen vähennykset. En tiedä menikö nyt ihan metsikköön?

Vierailija

Itteä kans harmittaa vietävästi, että pitää vähentää liiton jäsenmaksut sekä työmatkakulut. Mutta KELAn täti selitti asiaa kansankielisesti niin, että kun ne rahat on siis menny tosiaan liitolle ja matkakuluihin, niin ne ei oo varsinaisesti ollukkaan mulla käytössä tavallisen elämän kustantamisesssa. KELA ei sitten korvaa semmosta rahaa, kun pyrkivät korvaamaan sen mukaan paljonko rahaa todellisuudessa on käytössä ollu. Jotenkin niin ne aattelee. Ja sitten vielä sekin, että verottaja katsoo eduksi liiton maksut ja työmatkakulut ja vähentää verojen määrää, joten aatellaan ettei samojen asioitten tiimoilta enää toiseen kertaan korvauksia saa KELAstakaan. Tai jotain (?)

Vierailija

tietääkö joku, miltä ajalta äitiyspäivärahaan vaikuttavat tulot lasketaan? eli pitäisikö olla töissä ihan äitiyspäivärahakauden alkuun asti, jos haluaa tulot huomioitavan, vai huomioidaanko esim. myös 2v ajalta? ei ole itsellä noita kelan papereita, netistä ehkä tietty löytyisi vastaus.

Vierailija

...itse soitin juuri liittoon ja selvisi, että äitiysloman aikana voi anoa vapautusta jäsenmaksusta. Meidän liitossa saa kaksi kolmasosaa vapautusta vuosittaisesta jäsenmaksusta äitiysloman takia. Rahassa tämä on ihan merkittävä, muistaakseni noin 170 euroa.

Lene rv 26+2

Uusimmat

Suosituimmat