miten joillakin vaan maito loppuu?

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

En vain ymmärrä syyksi sitä, että maito vain loppui. Yleensä maito ei noin vain lopu. Miksi ei voi syyksi kertoa, että mua ei huvittanut imettää, koin imetyksen liian sitovana, stressasin liikaa imetyksen onnistumista tai muuta todellista syytä.

Vierailija

Jos nainen on imettänyt onnistuneesti aiemmin tai imettänyt esim jo 6kk ja maito loppuu niin se ei johdu imemisotteesta tai siitä etteikö imettäisi tarpeeksi usein. Kyllä maito voi loppua ihan seinään niin ettei pisaraakaan suurinpiirtein enää heru. Tästä johtuen suosittelenkin että imettävä nainen säästyisi stressiltä yms mikä voi vaikuttaa maidontuloon

Vierailija

Vaikka siitä "loppumisesta" olisi voinut päästä ylikin, niin silti se on mielestäni oikea syy. Siis että imetys loppui siinä vaiheessa kun maito ei tuntunut riittävän.

Lainaus:

En vain ymmärrä syyksi sitä, että maito vain loppui. Yleensä maito ei noin vain lopu. Miksi ei voi syyksi kertoa, että mua ei huvittanut imettää, koin imetyksen liian sitovana, stressasin liikaa imetyksen onnistumista tai muuta todellista syytä.

Vierailija

Silti imetin yli vuoden ja maitoa riiitti hyvin. Vauvat voivat itkeä muutakin kuin nälkää, joten kannattaa luottaa neuvolan punnituksiin. Jos neuvolassa huomataan, että kasvukäyrä on selvästi laskenut, kannattaa harkita korviketta. Ei muuten.

Vierailija

Mielenkiintoista tuo kuukautisjuttu. Esikoinen asui rinnalla pari ekaa kuukautta ja mulla alkoi kuukautiset 2 kuukautta syntymän jälkeen, vaikka oli täysimetys. Kuukautisten alettua jouduin antamaan korviketta, tosin mulla oli ollut juuri rintatulehduskin. No kuitenkin maidon tulo väheni huomattavasti vaikka vauva tilaili maitoa 24/7.

No nyt on synnytyksestä tasan kuukausi ja kuukautiset vaan alkoi, vaikka lapsi täysimetetty. Vauva on nyt sitten ollut rinnalla koko ajan siitä lähtien eli viikon. Ja kiljuu vaan nälkäänsä (kaksi viikkoa sitten oli rintatulehdus). Selkeästi on kyllä laihtunut ja esikoinen kiljuu mustasukkaisena vieressä, joten alan kai antaa taas korviketta. Harmi. Olen kovin ihmetellyt miksi maito ei riitä, vaikka kysymys ei ole korvikkeen annosta tai imetyksen puutteesta. Voiko siis kuukautiset vaikuttaa? Ilmeisesti ei ole kovin yleistä, että kuukautiset alkaa noin pian synnytyksen jälkeen. Mun mutsillla oli sama juttu. Ja muutenkin mulla tosi voimakasta tuo hormoonitoiminta...tunnen ovulaationkin ihan sekunnilleen.

Vierailija

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että maito voi todellakin vain loppua! Mulla toinen tissi toimi esikoisen kanssa vain n. 3 kk ja tokan kanssa heti alusta asti oli "tyhjempi" ja pienempi ja maito hiipui kuukaudessa. Molemmat lapset kieltäytyivät imemästä tätä viallista rintaa sitten loppujen lopuksi. No, yhdellä tissilä pärjättiin esikon kanssa 9 kk ikään ja tokan kanssa 6 kk. Mutta oishan voinut olla niin, että molemmat tissit olisi olleet "huonoja" - ei sitä maitoa silloin olisi tullut. Imuotteita ja muita syytäisin minäkin, ellen olisi kakkosen kohdalla omin silmin nähnyt ja käsin tuntenut, että huonoon rintaan ei vain maito noussut samalla tavalla kuin normaaliin.

Vierailija

viisas. Kun ei lääkäritkään tienneet.

Maitoa ei tullut alunperinkään paljoa. Imetin, imetin, imetin, imetin, imetin - mutta sitä ei vaan tullut, kunnes hiipui koko maidon tulo.

Vierailija

Mulla on aina ollut hyvin maitoa ja ensimmäistä täysimetin 6kk ja jatkoin aina ikään 10kk asti. Toista imetin myös 6kk mutta juuri tähän aikaan oli iso kriisi miehen kanssa joka jätti meidät. Tilanne oli tosi rankka ja esikoine 2,5v ja kuopus 6kk. Stressistä johtui maidon tulo tyrehtyi. Imetin yöisin tunnin välein kuitenkin väh. 7 kertaa ja joka kerta molemmat rinnat täysin tyhjiksi. Maidontulo loppui kuin seinään. Ostin korviketta kun lapsi oli todella nälkäinen ja maito ei enää nousuut ollenkaan rintoihin, en siis vähentänyt mitenkään - maitoa ei enää ollut pisaraakaan. En olisi uskonut et näin voi käydä jos se ei olisi sattunut minulle

Vierailija

Olisin saanut maidontulon kyllä pysymään, jos olisin noussut yöllä pumppaamaan, mutta en jaksanut. Pikkuhiljaa se maito ei vain sitten riitänyt enää päivälläkään, kunnes lopetin koko imetyksen.

Vierailija

Minä voin kuulkaa kertoa teille, että kolmatta lastani en pystynyt enää imettämään, vaikka kahta edellistä olin imettänyt melkein kaksivuotiaaksi. Kolmas lapseni syntyi hätäsektiolla ja luultavasti teho-osastoaika oli niin stressaava tai lapseni oli liian heikko imemään tai mikä tahansa syy nyt sitten olikin, että lapseni ei saanut tarpeeksi maitoa vaikka kuinka yritin imettää. Neuvolan idiootti terveydenhoitaja sanoi, että imetä vaan äläkä anna lisämaitoa, kun olet kahta edellistä lastasikin pystynyt imettämään, kyllä se maidontulo lisääntyy. Aika pian olikin lapsi letkun päässä teho-osastolla, kun meinasi kuivua. Suut kiinni kaikenmaailman syyllistäjät! Täälläkin voi olla joku äiti samassa tilanteessa ja lukee teidän vouhkaajien juttuja ja tappaa lapsensa kun uskoo teidän lässytyksiä!

Terv. akateemisen loppututkinnon omaava äiti, jolla maitoa ei riittänytkään

Vierailija

yhtäkkiä täysin hatusta vetäisten jonkun tulee mieleen aloittaa keskustelu samasta aiheesta, josta täällä tapellaan vähintään kerran viikossa. Ja ihan sattumalta vain juolahti tällainen asia mieleeni, kysymykseni tyyli vain on se ystävällinen miten kukaan jne...

Ja joo mä imetin molempia vuoden, ihan itse lopetin lapselta kysymättä

Vierailija

Jos maitoa on aluksi tullut niin ei se voi vaan yhtäkkiä loppua vaan maidontulo tyrehtyy hitaasti, (..mutta varmasti) jos oikeanlaista imetystä ei jatketa. Täällä on vaikea arvioida teidän oikeita syitä kertomanne perusteella - hädän hetkellä (no jos lapsi on jo nääntynyt niin varmaan sitä ennen kannattaa kääntyä sairaalan puoleen, sanoohan sen nyt järkikin!) kannattaisi ottaa yhteyttä imetystukihenkilöön niin sieltä saisi oikeata tietoa ja vastauksen pulmiinsa. Sieltä suunnalta saa myös äiti tukea imetykseensä, jos siis haluaa.

Itse en ole mikään imetysfanaatikko, (vaikka tämän palstan mukaan kaikki pitkään imettäneet ovat) mutta kyllä se(kin) oli minulle ylpeydenaihe, että pystyin imettämään lastani pitkään vaikeuksista huolimatta. Pumpulla en saanut herumaan mitään ja joskus vauva roikkui tyhjillä tisseillä ties kuinka kauan (tiheän imun kausi) ja tissit oli kipeät ja elämä oli hirveää, mutta hei, kaikki kääntyy hyväksi ja lopussa kiitos seisoo. Ei se imettäminen kaikille imettäneillekään ole ollut helppoa.

Jokainen kuitenkin tekee miten haluaa eikä sitä tarvitse täällä tai missään muuallakaan selittää. Itse olen eniten pettynyt siihen, ettei imetyksestä kerrota juuri mitään ennen synnytystä eikä juuri sen jälkeenkään ja terveydenhoitajista useimmatkaan eivät tunnu välittävän suosituksista mitään. Yritä siinä sitten imettää, kun joka tiedonmurun joudut itse hankkimaan. Itsekin sain paheksuntaa neuvolassa kun täysimetin 6-kuukauden ikään... Huoh.

Vierailija

senhän ei pitäisi loppua ennenkuin tietoisesti lopettaa. joinain päivinä ei välttämättä maitoa tule mut ei silloin anneta korviketta vaan imetetään vaan enemmän ja enemmän jotta maidon tulo taas kunnolla käynnistyy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat