Sain gradusta arvosanaksi non sine laude approbatur :(

Vierailija

Kyselin proffalta mikä meni pieleen, kun arvosana noin huono. Proffa vastasi, että mikään ei mennyt pieleen, vaan NSL:n gradu luetaan vielä hyväksi graduksi.

Olen niin pettynyt ja raivoissani, että itkettää vaan...

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

"Omalla" yliopistollani L oli käytännössä lisurin tasoinen työ, ja niitä ei tosiaan jaeltu kuin äärimmäisen harvoin, kaikilla laitoksilla ei ole vieläkään annettu sitä ensimmäistäkään L:ää.

Vierailija

...ja minuakin itketti. Ennen kuin luin näitä ihania viestejä. Mulle ohjaaja lupasi C:n, sanoi vielä että hyvällä omalla tunnolla voi sen antaa. Tänään tuli arvosana esitys,joka oli toi non sine. Tuntuu ihan epätodelliselta, että näin kustaan silmään. Kävin ohjaajalle raivoamassa, pyyteli anteeksi, mutta mitäpä se enää auttaa. En ehdi enää korjata työtä, kun pitää tutkintouudistuksen vuoksi valmistua. Raivostuttaa.

Vierailija

Kävin tänään katsomassa pääaineeni sivuilla tenttituloksia, ja joku oli saanut gradustaan N:n. Ihmettelin kovin miten on mahdollista, kun ko. aineen proffa antaa nelosen jo siitä kun kirjottaa tenttipaperiin nimensä.

Vierailija

joka teki kovasti töitä ja palkaksi sai cumun (joka meidän laitoksella olikin hyvä arvosana). että tuskin mitään pääkaupunkiseutu - perähikiä -kysymys tämä ;-)

Vierailija

Yo:lla työskennelleenä voin sanoa, että samantosoisten gradujen arvosanoissa on paljon heittoa.

Joskus jo itse aihe voi olla sellainen, että arvosana on huono, vaikka työ olisi hyvä. Tästä on kokemusta. Yleensä työnantajatkin tietävät tämän, ja siksi harvoin kyselevät gradujen arvosanoja.

Vierailija

Ei gradussa tarvitse olla mitään varsinaista vikaa, vaikka arvosana olisi heikompikin. Jos aihe on kovin heppoinen tai teoreettinen tausta heikko/ei kovinkaan vaativa tms., ei gradusta voi saada kovin korkeaa arvosanaa, vaikka se olisi kuinka huolellisesti tehty. Ohjaajan tehtävä olisi heti alusta asti tehdä ohjattavalle selväksi, mihin arvosanaan milläkin aiheella on ylipäänsä mahdollisuuksia, jotta ei tuossa vaiheessa tulisi enää yllätyksiä. Samoin mielestäni ohjaajan olisi hyvä loppuvaiheessakin kertoa oma näkemyksensä gradun tasosta, jotta opiskelijalla olisi vielä mahdollisesti nostaa tasoa. Loppuvaiheessa on kuitenkin myöhäistä vaihtaa aihetta...

Korkeampiin arvosanoihin vaaditaan siis vaativampaa (sekä teoreettisesti että metodisesti) lähestymistapaa, ei pelkästään huolellisuutta. Sen sijaan ohjauksen puutetta tai tietynlaista informaatiokatkosta tietyssä määrin osoittaa se, että korkeampiin tavoitteisiin pyrkivä opiskelija valitsee liian heppoisen aiheen. Ohjaajan tehtävähän olisi johdattaa opiskelijaa vaativampien kysymysten äärelle...paitsi jos opiskelija selkeästi kertoo haluavansa saada vain paperit ulos...

Maija--K (Deleted)
Seuraa 
Liittynyt1.5.2006

Unohda arvosana ja mieti miten mahtavaa on todella valmistua!!!

Myös minä sain n:n ja vielä sen jälkeen kun mulle oli luvattu c... Olin silti enemmän kuin tyytyväinen päästessäni eroon gradustani. Harvoin muistan asiaa ajatellakaan!

Kiitos vertaistuesta, yleensä ihmiset eivät edes tiedä, että sellainenkin arvosana on (jotkin tosin eivät tiedä myöskään mikä on gradu).

Vierailija

Jos kuvittelit yltäväsi paljon parempaan arvosanaan, niin joku prosessissa meni väärin. Mutta tärkeintä on, että sait sen tehtyä. Jos et mieli tutkijaksi, arvosanalla ei ole mitään väliä, vain sillä, että sait sen tehtyä. Onnea!

Vierailija

Ei sillä arvosanalla sen kummemmin merkitystä ole. Meidän laitoksella non sine oli yleisin arvosana, cumu jo hyvä, magna ihan huippusuoritus.

Vierailija

arvosanan saa tosi helpolla. Tämä tiedoksi sille perähikiä-epäilijälle.

Gradun arvostelu menee näiin

improbatur = hylätty

hyväksytyt

A huonoin, sitten B, NSL, C, M, E, L

Käytännössä kai A:ta ja L:ää ei kovastikaan anneta, eli "normaaligradujen" arvosanat vaihtelee B:stä E:hen.

Vierailija

Helsingin yliopistosta on vaikeampaa saada arvosanoja kuin jostain Joensuun perähikiältä tms. Riippuu myös ihan siitä, kuka sen sattuu lukemaan yms. Helsinkiin on kaikista vaikein päästä sisäänkin, ni onhan se selvä, että siellä cumu on jo tosi hyvä ja perähikiältä saa Magnan siinä missä jossain muualta B:n.

Vierailija

Parempi, että on tutkinto vaikka huonolla gradulla, kuin että ei valmistu ollenkaan kun jauhaa ja jauhaa liian täydellistä työtä odotellen. Varsinkin jos on muuta koulutusta tai työkokemusta, ni ihan paskan hailee mikä arvosana on tullut. Jos ei siis jatko-opiskelijaksi aio.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat