vauvat kantoliinassa.

Vierailija

Ihmetyttää tuo kantoliina vöyhötys.

Nää liinojen käyttäjät aina kehuu kuin kuuta nousevaa, mut sitten kuitenkin olen monelta suunnalta kuullut että näistä kantoliinavauvoista tulee ihan sylivauvoja. Siis sellaisia, et ne ei viihdykään enää missään muualla. Ei voi pitää sylissä tai lattialla kun ei viihdy ja vauva onkin sit suht. kokoajan liinassa.

Mua jotenkin säälittää ne vauvat ku kokoajan on kantoliinassa. Varmaan eivät opi liikkumaan tai muuta kun vaan ovat siinä tiukassa paketissa kyydissä. Musta tuo ei välttämättä ole ihan hyvää läheisyyttä sittenkään.

Ihan hyvä, etten hommannut omille lapsille.

Onko kokemuksia tai mielipiteitä??

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Meillä on ollut liina molemmille lapsille ja helpotti arkea huomattavasti varsinkin reissuissa. Lapsi rauhoittuu jo ihan pienenä siihen nukkumaan vieraassakin paikassa kun muuten elämä olis mennyt sekasin ja nukahtaminen vaikeaa (esim. 1kk ikäinen).

Meillä lapset hyvin kehittyneitä enkä ole jatkuvasti kanniskellut vaan tarpeen mukaan. Yksinkertasesti mun mielestä pieni vauva esim. muutaman kk:n ikänen vaan tarvitsee paljon läheisyyttä voidakseen ja kehittyäkseen hyvin - ja mikä sen helpompi ratkaisu! Eikä sylissä nyhjääminen ole koskaan ollut ongelma, päinvastoin kun ovat saaneet pienenä mitä ovat tarvinneet ovat kasvaessaan tosi rohkeita, sosiaalisia, luottavat elämään ja ihmisiin ja uskaltavat irtautua äidistä kun sen aika on tullut.

Ihan sama mitä muut ajattelee, mua ei kiinnosta. Liina on ollut meillä hyvä ja suuri apu monesti, jokainen hoitaa lapsensa tyylillään - sallittakoon se! Ymmärrän kyllä että liiallinen innostunut paasaaminen voi alkaa ärsyttää, mutta se onkin sitten asia erikseen. Seuransa kun aina voi kuitenkin valita. Käsittämätöntä luokittelua vaan jonkun hemmetin liinan tai liinattomuuden perusteella!

Vierailija

mullon varmaan lukihäiriö puhkeamassa kun en meinaa tajuta tätä ketjua ollenkaan.

meillä on joo kantoliina käytössä mutta ei se lapsi (5kk) siinä koko aikaa ole. sisällä kun ollaan niin lapsi jumppailee lattialla, keinuu sitterissä, hengailee isän tai äidin sylissä jne. sitten kun mennään pihalle niin laitetaan muksu joko liinaan taikka vaunuihin sen mukaan minne ollaan menossa, esimerkiksi kauppaan vaunuilla, metsään liinassa.

sori nyt vaan kaikille jos vaikutetaan vöyhöttäjiltä, mutta mä en ole vielä keksinyt miten vaunujen kanssa pääsee esim. pitkospuita pitkin (saa laittaa vinkkiä jos joku fiksumpi on onnistunut ongelman ratkaisemaan). vaatekauppa ei vissiin ole aivan mahdoton kohde vaunujenkaan kanssa, mutta en mä ainakaan jaksa moista yrittää. onhan se nyt vaan sata kertaa iisimpää kun lapsi nukkuu rauhassa rinnan päällä ja itse saa penkoa ja katsella.

Vierailija

Itse en ota vauvaa mukaan vessaan kantoliinassa kuin äärimmäisessä hädässä (lue silloin kun vaihtoehtona on jättää vauva huutamaan itsekseen naama punaisena) mutta mitä se haittaa, jos jonkun mielestä on yksinkertaisempaa mennä vessaan vauvan kanssa?

Vierailija

näyttää olevan jokin tabu, josta ei saa tehdä aloitusta.

Kukaan muu ei siis tunne ketään/usko että liinailu olisi aiheuttanut ongelmia?

Kumma juttu..

Ap ei todella tuomitse normaalia liinailua vaan säälii niitä jotka tosiaan liinassa suht.koko ajan.

Vierailija

no onneksi et hankkinut omalle vauvallesi. ajatella jos hän ei vaikka koskaan oppisi liikkumaan..hohhoijaa.

no mutta ihan oikeasti, on tutkittu juttu (googleta vaikka, ei ole antaa lähteitä) että liinassa paljon olleet vauvat kehittyvät motorisesti jopa nopeammin kuin ei kannetut vauvat.

menehän vaikka http://www.kantoliinakanvava.net ja saat paljon tietoa kantamisesta, tiedä vaikka innostuisit vielä hankkimaan sen liinan omallekin vauvallesi!

hyvää syksyä kaikille.

Vierailija

Ja on tosiaan todistettua, että liinavauvat kehittyvät motorisesti nopeammin kuin ei-liinavauvat.

By the way nelonen, makee " vauva-koppa" =DDDDDD Lapsetkin tuli ihmettelee mitä mamma nauraa hihittää.

Vierailija

kontaktissa vanhempiin. Lapsi joka saa vauvana olla paljon sylissä ja saa kunnollisen perusturvallisuuden, eikä joudu itkemään yksikseen oppii myös kommunikoimaan nopeammin ja on reippaampi ja luottavaisempi isompana.

Motorisesti liina kehittää nopeammin.

Liinassa vauva on koko ajan pienessä liikkeessä ja koko vartalon lihakset saavat työtä. Tämä edistää tasapainoa ja tietoisuutta oamsta kehosta ja siten sen hallintaa. Tästä löytyy kyllä tutkimuksia.

Vierailija:

Lainaus:

Ap ei todella tuomitse normaalia liinailua vaan säälii niitä jotka tosiaan liinassa suht.koko ajan.

Vierailija

Harmi etten jo edellisille. Alunperin kiinnosti kantomukavuus, rintareppu kun ei erityisen mukava ole ja me liikutaan perheen kanssa aika paljon metsässä ja muualla minne ei viitsi vaunujen kanssa lähteä. Liinalle on sitten paljon ollut muutenkin käyttöä, vaikkapa kotona kun vauva on itkuinen ja olis kotihommia tehtävänä.

Ja tämä liina-vauva viihtyy muuten lattiallakin paljon paremmin kuin vanhemmat sisaruksensa vauvana.

Vierailija

silloin töllöin, nyt kovin painavaa vauvaani. hyvin menee, liina on hyvä päällä eikä poika ole mikään sylivauva. onko reppu parempi? miksi?? en ole fanaatikko.

Vierailija

Tuttavani " kantoliinavauva" oppi kävelemään 8kk iässä... Että revi siitä!

Mun käy ap sääliksi sinun kaltaisiasi tietämättömiä yleistäjiä!

Vierailija

laitetaan kantoliinaan ja kannetaan siinä lähes koko ajan, koska muuten vauva ei ole tyytyväinen. Ei niin päin, että tyytyväistä kannettaisiin koko ajan liinassa ja sitten vauva ei enää viihtyisikään muualla.

Omassa tuttavapiirissä on todella paljon liinailijoita, itse olen käyttänyt liinaa vähän, lähinnä kun ollaan oltu reissussa helpottamaan paikasta toiseen siirtymistä. Ja kyllä jokaisella liinailijalla on ollut terve järki mukana ja lapset ovat erittäin hyvin kehittyneet motorisesti. Eli omat kokemukseni käytännössä sopivat erittäin hyvin yhteen tutkimustulosten kanssa, että liina itse asiassa kehittää lasta motorisesti.

Minusta on hassua, että toisten ratkaisuja pitää moittia ja niistä etsiä virheitä vaikka väen väkisin. Anna toisten pitää liinansa ja ole sinä ilman niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija

Silloin kantoliina on ehdoton apuväline.

Meillä esikoinen halusi olla sylissä jatkuvasti, hän ei suostunut rattaisiin, sittereihin, lattialle, tai mihinkään muuallekaan. Vain syliin. Kävimme kaupassa, tein ruuat, laitoin hiukset, kävin pesulla, tein puutarhatyöt, yleensäkin ihan kaiken lapsi sylissä. Olisin maksanut mitä vain, jos silloin olisin tiennyt kantoliinojen olemassa-olosta. Enpä tiennyt, joten kannoin tytärtä toisella käsivarrella jatkuvasti. Kunnes hän oli yhdeksän kuukauden ikäinen, sitten hän yhtäkkiä päätti alkaa viihtyä lattialla ja kaksi viikkoa myöhemmin hän lähti kävelemään.

Kuinkahan aikaisin lapseni olisikaan lähtenyt kävelemään, jos en olisi häntä sylissä pitänyt?

Vierailija

Tasaisin väliajoin joku täällä aina ihmettelee eikö vauvasta ole ikävä olla liinassa koko ajan? Mistä se käsitys oikein tulee? Eihän nyt kukaan innokkainkaan kantoliinan käyttäjä jatkuvasti sitä vauvaa siinä pidä.

Vai luullaanko, että kaikki nämä vaihtoehto-leiman saaneet asiat sekoittavat äidin pään siinä mittakaavassa, että hän väkisin sulloo sen vauvan kestovaippoineen liinaan ja ottaa pois sitten 3-vuotiaana kun taaperoimetys alkaa käydä raskaaksi?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat