täysimetys

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mitä mieltä kiinteitten aloittamisesta? Olen " hieman pihalla" , kun suositellaan täysimetystä puolivuotiaaksi, mutta neuvolassa neuvottiin tytön ollessa n.5kk, että pikku hiljaa voisi kokeilla perunaa ym, koska noin puolivuotiaana tulee enemmän ennakkoluuloisemmaksi ja hankalampi aloittaa kiinteät. No kuuntelin neuvolan ohjeita, koska juuri silloin tyttö alkoi " tankkailemaan" aamuyöstä tiuhaan ja noin 3vkoa maistattelin perunaa ja maissia, EI maistunu. No luovutin, koska nukkuukin nyt öisin n klo 21-6.30 putkeen, että näyttäisi tissi riittävän, ainakin nälän puolesta. Hyvin on kasvanut tyttö, jopa yläkäyrällä painonsa kanssa..Mutta mietityttää toi neuvolan kommentti ja olen kuullut muilta " kanssasisarilta" vastaavaa...

Kommentit (14)

Vierailija

Heippa!

Valitettavasti saattaa olla niin ettei terveydenhoitajalla ole riittävästi tietoa imetyksestä ja äidinmaidonkoostumuksesta. Terveydenhoitajakoulutusohjelmassa imetys käydään vain pintapuolisesti läpi - mikä on valitettavaa... mutta totta.

Ristiriitaiseksi tekee myös se, että WHO ja UNICEFF suosittelevat täysimetystä 6kk ja imetystä 2v:n asti ja näin meidän Sosiaali- ja terrveysministeriökin - tästä huolimatta ollaan kiinteitä tyrkyttämässä vauvoille jopa 3kk:n iästä lähtien.

aikaisemmin näin olikin 3kk -> kiinteät, nyt ollaan viisaampia kun tiedetään lapsen suoliston kehityksestä. Tottakai poikkeuksiakin on, äidin maidon ravitsevuus varmasti myös vaihtelee riippuen äidin ruokavaliosta, mutta hyvin vähän koska keho tuottaa maitoon vitamiinit ja hivenaineet joita vauva tarvitsee.

Tarkempia tietoja löydät imetystukilistan sivuilta jossa on asiantuntijoiden artikkeleita aiheesta.

Meillä täysimetin 6kk, jonka jälkeen maistattelin ja tarjosin soseita mutta vasta nyt 10,5kk:n iässä voin sanoa että ruoka kiinnostaa imetyksen ohella ja muu kuin puurokin maistuu :)

Ja hyvä puoli on ollut myös se, että meidän tyttö ei ole sairastellut. Nyt on ensimmäinen kunnon nuha meneillään, mutta onneksi ei lämpöä ja toistaiseksi ollaan ikäviltä korvatulehduksilta vältytty.

Tsemppiä kaikille äideille!

Vierailija

Onko joku muka nähnyt ennakkoluuloisen puolivuotiaan, joka ei laita suuhunsa kaikkea käsiinsä sattuvaa? :D Ihmeellisiä kommentteja kyllä kuulee neuvolasta, esim. juuri tuo ennakkoluuloisuus tai se, että lapsi oppii helpommin käyttämään lusikkaa, jos sen harjoittelun aloittaa jo aiemmin. Jos lapsi on valmis syömään kiinteitä joskus 4 kk:n iässä, siis osaa avata suunsa ja nielaista, niin ei se taito häviä mihinkään puolivuotiaaksi mennessäkään. Ja toisaalta toiset lapset eivät vielä puolivuotiaanakaan omaa noita valmiuksia, mutta ei heillä niitä olisi varmasti ollut nuorempanakaan. Lapset kehittyvät eri tahtia ja oppivat eri tahdissa uusia asioita, myös syömiseen liittyen. Suolisto vain tuppaa kehittymään kaikilla aika lailla samaa tahtia ja se on suurimmalla osalla valmis ottamaan vastaan muuta ravintoa kuin äidinmaitoa vasta siinä puolen vuoden paikkeilla. Osalla lapsista toki tarvitsee antaa jo aiemmin muuta ruokaa, mutta syynä ei tosiaankaan ole se, että lapsi ei oppisi muuten nielemään. ;)

Eli ihan rauhassa voit imettää sinne puoleen ikävuoteen asti. Meillä terkkari selitti neuvolassa, että vasta 8 kk:n iässä lapsi oikeasti tarvitsisi kaikki ruokaryhmät ruokavalioonsa, mutta jotta ne kaikki ehdittäisiin rauhassa ottamaan mukaan, kannattaa kiinteiden syönti aloittaa siinä puolen vuoden tietämillä. Puolen vuoden täysimetyssuositus ei siis tarkoita sitä, että ensin imetetään puoli vuotta ja sitten lapsen pitääkin yht' äkkiä osata syödä hienosti lusikasta ja pistellä poskeensa isoja annoksia vihanneksia yms. Se siis riittää, että silloin puolivuotiaana aletaan totutella niihin makuannoksiin ja sitten parissa kuukaudessa olisi hyvä saada ainakin kolme kiinteää ateriaa päivään, joista yksi olisi kasviksia tai hedelmiä, yksi lihaa/kalaa ja kasviksia ja vähintään yksi sitten puuroa. Lapsen ei tarvitse vielä puolivuotiaana olla tottunut lusikkaan tai kiinteisiin, riittää, että hän alkaa silloin harjoitella ja opetella.

Vierailija

Meilläkin puhui lääkäri kiinteitten aloittamisesta 4kk iässä. Neuvolan terveydenhoitaja epäili, että yleislääkäri ei ollut ajan tasalla nykysuosituksista ja suositteli jatkamista äidinmaidolla.

Tutuilta olen kuullut, että neuvoloissa vieläkin jaetaan vihkosia, joissa suositellaan 4kk iässä kiinteitä ja ihmettelevät myös tätä 6kk täysimetyssuositusta. Onhan juuri tutkittu, että äidinmaito muuttuu rasvaisemmaksi (eikä laimeammaksi kuten aiemmin luultiin) imetyksen kestäessä. Jostain muistan lukeneeni myös, että se raudan puute josta puhutaan puolivuotiaitten yhteydessä ei ole vauvan puutetta vaan äidin joka voi korjata puutteen helposti ruokavaliolla tai rautalääkityksellä. Oma maitoni ainakin maistuu raudalle, joten en usko senkään takia vauvani kärsivän myöhemminkään anemiasta. Olen päättänyt olla antamatta minkäänlaisia kiinteitä tai vellejä ennen puolta ikävuotta jos vauva kasvaa maidollani ja voi ja haluaa sitä juoda. Mietin sitten myöhemmin uudelleen kuinka kauan jatkan täysimetystä.

Vierailija

Kuten muutkin jo totesivat niin ei kukaan täysjärkinen syö pelkkää perunaa tai maissia sellaisenaan.

Aluksi totuttelimme viikon tai pari pelkkään porkkanaan ja pikkuhiljaa laitoin sekaan sitten perunaa ja muita kasviksia. Tein kaikki ruuat itse, joten tiesin tasan tarkkaan, mitä lapseni söi. Oletko muuten maistanut purkissa saatavaa maissia? Se tavara ei ole maissia nähnytkään!

Odottele ihan rauhassa, että vauvasi on valmis kiinteisiin ja yritä sitten uudelleen. Ja vielä kommentti siitä ajasta. Kyllä, suositus on, että täysimetetään 6kk, jos vain paino nousee tarpeeksi pelkällä maidolla.

Vierailija

Mä oon kans vähän H-moilasena ton asian kaa. Kun sanotaan, että voisi sitä edes lusikkaan totutella jos nyt ei nii ravinnon kannalta tarvitsekaan. Meillä tosiaan lähes 10 kiloa tyttö nyt 4kk neuvolassa ja en todellakaan aloita kiinteitä ennen kuin yöt menee risaisiksi. Nukkuu vielä 6h putkeen, minusta tod. hyvin.

Vierailija

mun mielestä tämä on sellainen mielipideasia. Eli kaikilla on omansa ja sellaista yhtä totuutta ei oikein ole.

Meillä typy päätti 5 kk ikäisenä, että tissittely riittää. Vaihdettiin korvikkeeseen ja sitten kun oli korvikkeet kokeiltu ja sopiva löydetty, niin alettiin maistelemaan muutakin.

Nyt kun jälkikäteen mietin, niin ihan hyvin vaikka imetys olis sujunutkin, niin olis ollu ihan ok alkaa maistelemaan muutama lusikallinen siinä sivussa. Ihan vaan maistelun ja lusikalle opettelun takia, sillä kyllä siinä aikaa meni, ennen kuin lapsi tajusi, että lusikasta tuleva tavara voi myös täyttää mahaa... Se maito säilyy pääruokana vielä pitkään maistelun jälkeenkin.

Jotenkin tuntuu, että asiasta voi olla vain joko sitä mieltä, että täysimettää pitää se 6kk tai että kiinteät pitää aloittaa mahd aikaisin jonkun ihme syyn takia. Jos on hirmuisen herkkävatsainen vauva, niin sitä suoliston kypsymistä kannattaa odotella. Mun mielestä jos kaikki on ok, niin 5kk voi alkaa maistelemaan ilman, että äiti kokee itseään epäonnistuneeksi imettäjäksi (tämä kommentti nyt liittyy kyllä lähinnä omiin kokemuksiin).

Ja jos peruna ei maistu (milloin itse olet syönyt pelkkää perunaa), niin kannattaa kokeilla jotain muuta, vaikkapa kesäkurpitsaa tai päärynää. Syömään oppimisen pitäisi olla miellyttävä kokemus, enkä ymmärrä miten lapsi oppii syömään, jos hänelle tarjoaa puisevaa perunaa, joka ei käsittääkseni ole edes mitenkään vatsaystävällistä suuren tärkkelyspitoisuuden vuoksi.

Huh tulipahan taas tekstiä. Mutta siitä imetyksestä. Varmaan kannattaa tehdä niin kuin susta itestä tuntuu. Kyllä ne lapset oppii myöhemminkin syömään, joten jatkat vaan imetystä, jos siltä tuntuu. Se lapsen lusikalle oppiminen ei ole niinkään ongelma lapsen ravinnon saannin osalta, vaan äidin hermojen säilymiseen ja kärsivällisyyden riittävyyteen liittyvä juttu. Tämä siis minun mielipiteeni =)

T: MrsH

Vierailija

Aloitin kiinteät, kun lapsi oli jo jonkun aikaa selvästi kiinnostuneena seuraillut äidin tai isän syömisiä, aukonut suutaan ja maiskutellut samaan aikaan kun äiti vei lusikkaa omaan suuhunsa. Poika oli silloin 5 ja puoli kuukautta ja oli saanut pelkästään rintamaitoa. En tiedä, johtuuko oikeasta ajoituksesta vai mistä, mutta poika alkoi heti syödä kunnon annoksia, eikä mitään ongelmia ole ollut tähän mennessä. Lusikkaan poika oli jo tottunut, kun d-vitamiinit annettiin ihan vauvasta lähtien lusikasta. Jos seuraava joskus tulee, samaa reseptiä aiotaan varmasti kokeilla hänenkin kanssaan, niin vaivattomasti syöminen on meillä sujunut. Sitä en kyllä tiedä, tuleeko kaikille vauvoille tuota syömisestä kiinnostumista ja maiskuttamista.

Tällä palstalla ja ihan oikeassakin elämässä on kyllä kuullut niin kummallisia ja keskenään ristiriitaisia ohjeita neuvolantädiltä, että itse en panisi niille kauhean paljon painoa.

Vierailija

MONI ntuntuu tarjoavan vauvalleen kiinteän ruoan maistiaisiksi perunaa tai maissia, HYI!!!!Niinkuin joku tuossa aiemmin kommentoi niin söisitkö SINÄ itse pelkkää perunaa tai maissia ja olisitko vielä tyytyväinen sen jälkeen..

On turhaa ihmetellä jos ei ruoka maistu vaaville...Opettakaa vaavillenne että lusikasta saa HYVÄÄ ruokaa ja saatatte yllättyä!

Ei se niin vaikeaa ole kun asetatte itsenne siihen vaavin paikalle ja mietitte mitä itse haluatte suuhunne..

Vierailija

Meillä taas on sanottu, jos kiinteät aloittaa myöhemmin, se olisi helpompaa, koska vauva on fyysisesti kypsempi. Meidän poika on nyt 5,5kk ja täysimetyksellä mennään vielä.

Vierailija

Meillä 8kk tyttö ja edelleen ollaan melkein täysimetyksellä. Kiinteää menee muutama lusikallinen kerrallaan. Allergia sairaalasta sanottiin ett voin imettää vielä maaliskuulle ainekin eli yli vuoden ikäiseksi. Ja pakkohan tuota on imettää kun ei muu kelpaa ja erikoismaidoillekin allerginen.

Imetys on mun mielestä vähän jokaisen oma asia, jotkut imettää pitkään jotkut lyhyempään.

Vierailija

vauvaoista tarvitsee kinnteää ruokaa jo ennen tätä ikää.

Koska vauvasi on jo viisikuinen, sattettiin neuvolassa tarkoittaa,että kiinteiden syömisharjoittelu on syytä aloittaa. Toinen mahdollisuus on kasvun lievä hidastuminen, jolloin sinulta varmaankin kysyttiin myös vauvasi mahdollisista allergiaoireista. Tämä siksi, että kasvua voi hidastaa paitsi liian vähäinen ravinto niin myös jokin vauvan sairaus, joista tavallisin on ruoka-aineallergia.

Koska kiinteiden syöttäminen ei onnistunut, on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Ja käyttämästäsi tyylistä:

Mitä mieltä kiinteitten aloittamisesta? Olen " hieman pihalla" , kun suositellaan täysimetystä puolivuotiaaksi, mutta neuvolassa neuvottiin tytön ollessa n.5kk, että pikku hiljaa voisi kokeilla perunaa ym, koska noin puolivuotiaana tulee enemmän ennakkoluuloisemmaksi ja hankalampi aloittaa kiinteät.

-et ole hieman pihalla, vaan yrität kiusata jotakuta joka on tehnyt syksyisiä pihatöitä ja yritätn ns. nokkelasti yhdistää samaan lauseeseen imetys-ja neuvolakritiikkiä. Komenttini taas kerran yhden kiusaamistyylin eisttelyn vuoksi.

No kuuntelin neuvolan ohjeita, koska juuri silloin tyttö alkoi " tankkailemaan" aamuyöstä tiuhaan

-sanalla tankkailla tarkoitat tässä ajattelua ja edellen pilkkaat niitä, joille kiusaamisesi aiheuttaa univaikeuksia. Et varmaankaan ymmärrä kuinka tyhmältä kuulostat.

Mutta mietityttää toi neuvolan kommentti ja olen kuullut muilta " kanssasisarilta" vastaavaa

-ei niitä kanssasisaria, joille tämäntyyppinen kiusaaminen on normaalia toimintaa enää kovin monta ole vankiloiden ulkopuolella.

Vierailija

En ymmärrä tota lusikkajuttua...Kun tytär alkoi kiinnostumaan meidän aikuisten syömisistä ja suu alkoi maiskuttamaan tahdissa, niin sitä sosetta voisi tarjota vaikka lapiolla. Kyllä se suu aukeaa ja soseet ym. menee alas siinä vaiheessa, kun lasta alkaa ruokajutut kiinnostamaan. Olin itse pölvästi ja liian utelias kun aloin antamaan makuannoksia 4kk iässä siihen asti täysimetettyäni. Seuraavan (jos sellainen saadaan aikaiseski;)) kanssa jatkan täysimetystä ainakin pulovuotiaaksi. N. puolivuotiaana meilläkin tytär vasta oikein innostui lusikkaruuista.

Vierailija

ja neuvolassa sanottiin, että saa aloittaa kiinteät jos haluaa, mutta ei ole mitään pakkoa aloittaa ennen kuutta kuukautta ravinnontarpeen vuoksi. Ohjeeksi annettiin, että makuannoksia voi alkaa antamaan, kun lapsi osoittaa kiinnostusta muiden syömisiä kohtaan. Ei meille mitään puhuttu siitä, että oisko helpompaa aloittaa aikaisemmin tai myöhemmin. Lusikkaan ja kiinteämpään ruokaan tottuminen vie kai tietyn aikansa aloittipa milloin tahansa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat