Onko kenelläkään tietoa aikuisiän AS-syndroomasta...?

Vierailija

Linkkiä jonnekin? Epäilen että lähipiiriini kuuluvalla henkilöllä on AS-syndrooma.

Kommentit (7)

Vierailija

oletko tullut ajatelleeksi, miten vaikea muiden ihmisten on elää as-piirteisen tai assin kanssa? Jatkuvien kommunikaatiovaikeuksien ja väärinymmärrysten kanssa? Kun joku sitkestsi esim ymmärtää kohteliaiksi kehotuksiksi tarkoitetut " Voisitko avata ikkunan?" -tyyppiset ilmaukset kysymyksiksi ja vastaa että " Tottakai voisin" muttei tee elettäkään avatakseen sen - ei pahuuttaan vaan siksi ettei tajua sitä pyydetynkään. Tai kun joku säännöllisesti hermostuu vaikka kaupassakäyntiin. Tai suututtaa kaikki sukulaiset laukomalla totuuksia asioista joista olisi parempi olla ihan hiljaa. Ja millaista on vaikka puolisolla kun kkumppanin tunneilmaisu on ihan pihalla?

Näihin asioihin nimittäin voidaan vaikuttaa. Diagnoosi ei muuta mitään, mutta hoito ja terapia muuttaa. Autistinenkin ihminen voi opetella elämään niin ettei loukkaa muita ihmisiä ja heidän läheisensä taas voivat diagnoosin avulla saada selville, miten assin kanssa toimitaan niin että omat viestit menevät perille eikä toisen kummallisuuksista soukkaannu.

Vierailija

Joku " asiantuntija" minulle tuota joskus diagnoosia oli ehdottelemassa ja kyllä kai minulla onkin valtava määrä " klassisia piirteitä" . Jonkin puolivirallisen testinkin tein kerran, joka suositteli asiantuntijan puoleen kääntymistä. (Itse ajattelen asiaa niin, että olen sellainen kuin olen ja " klassiset AS-piirteeni" ovat vain osa persoonallisuuttani. En tarvitse diagnoosia minuudelleni.) Miksi ajattelet läheiselläsi olevan AS:n? Entä sitten jos hänellä onkin, eli mitä sitten tekisit? Mitä se muuttaisi?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat