Kuvakielto

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Haluaisin kysyä palstan muslimeilta koskeeko kuvaamiskielto myös valokuvausta? Minä olen käsittänyt että eläin- ja ihmispiirrustukset ovat kiellettyjä, mutta koska valokuvaus on vasta muutama sata vuotta vanha keksintö, niin olisiko sekin katsottava kielletyksi kuvaamiseksi?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

lilla-mor:

Lainaus:


Eikö senkin pitäisi olla kielletty?? Mutta kyllä tietääkseni jokaisessa muslimimaassakin on televisio tuotantoa? Ja internet kuvatko ei ole kiellettyjä (ts. tietokoneella olevat kuvat)?




Kuten jo alussa mainittu niin tämä kuvausasia ei ole ihan mustavalkoinen vaan siitä on useita eri tulkintoja islamin eri koulukuntien ja oppineiden välillä.



Toiset hyväksyvät valokuvauksen, videokuvauksen, televisiokuvauksen. Ja hadithien perusteella pitävät vain maalausta/piirtämistä ja veistoksien tai patsaiden tekoa sielullisista kiellettynä. Koska vain Jumala voi luoda, ei ihminen. Toisten mielestä tähän samaan sarjaan kuuluu myös valokuvaus.

Toiset asettavat niihin rajoituksia kuten ei saa ottaa kokovartalokuvaa tai ei saa ottaa kuvia sielullisista ollenkaan.

Toiset hyväksyvät kuvien katselun ja kuvien ottamisen digikameralla tietokoneelle. Mutta eivät hyväksy kuvien valmistamista, jotta he eivät olisi kuvien tekijöitä.







Vierailija

mamadza:

Lainaus:


juuri opetustarkoituksessa. silloinkaan ei pitäisi turhuuksia laittaa eli jos opetellaan ruoansulatuskanavaa malli ei tarvitse kasvoja jne.

Nyt sänkyyn tai aamulla ei kyllä naurata:)




Kiitos asiallisesta vastauksesta, mamadza, ja toivottavasti sait nukutuksi kunnolla :).



Kiitos myös muille palstan musliminaisille linkeistä ja tiedoista.











Vierailija

marliina:

Lainaus:


Ja nyt sitten seuraa varmasti to-del-la tyhmä kysymys, koettakaa kestää:

Ok, olen ymmärtänyt että muslimi ei saa kuvata (piirtää, maalata, valokuvata) " animated beings" (voiko sen suomentaa " sielullinen" olento, so. onko eläimillä sielu?) eli ihmisiä ja eläimiä.

Entäpä moisten kuvien tarkasteleminen/tuottaminen opiskelumielessä/opiskelutarkoituksiin? Mistä muslimilääkäri, -sairaanhoitaja, -lähihoitaja, -fysioterapeutti, -hammaslääkäri, -eläinlääkäri etc. muuten oppisi anatomiasta?






juuri opetustarkoituksessa. silloinkaan ei pitäisi turhuuksia laittaa eli jos opetellaan ruoansulatuskanavaa malli ei tarvitse kasvoja jne.

Nyt sänkyyn tai aamulla ei kyllä naurata:)

Vierailija

Ja tuli vielä mieleen, että jotkut muslimit hyväksyvät digikameralla otetut kuvat mitkä jätetään vain tietokoneella katseltaviksi. Eli niitä ei valmisteta paperikuviksi. Koska he haluavat välttää nimenomaan tätä " kuvien tekemistä" .

Vierailija

Aureole:

Lainaus:




En nyt valitettavasti löytänyt toista mielipidettä oppineelta asiaan, joten en tiedä miten ja millä perustelevat ihmisten valokuvauksen olevan sallittua. Ehkä joku sisaristani osaa siihen vastata tai linkittää tietoa. ?








En itsekään tiedä oppineen lausuntoa tällä kantilta - mutta olen kuullut perusteluna sellaista, että valokuva ei ole " piirretty" tai toisaalta veistettykään vaan se on ikäänkuin peilikuva. Itse kyllä pyrin välttämään kuvia niin pitkälle kuin mahdollista, perustuen ihan hadithiin, jonka mukaan niitä epäilyttäviä asioita tulee välttää turvatakseen uskontona..

Vierailija

Koska nykytekniikalla valokuvaa voi muokata ja muutella. Valokuva voi myös valehdella. Valokuvan tarkoitus ei ole kuitenkaan toimia peilinä, eihän?



Oletteko muuten sunneja? Vai shiioja? Vai edustatteko kenties jotakin pienempää lahkoa (ei kai sentään wahhabismia? :)

Vierailija

Niinkuin tuossa artikkelissa (jonka nettisun annoit) todettiin, ei wikipedia siis ole mitenkään luotettava lähde. Artikkeli itsessään oli jonkun tutkijan näkökulma, mutta onhan se hyvä, että asiaa tarkastellaan näinkin.



http://www.infoplease.com/ce6/society/A0851259.html



Tässä on internetensyklopedian infoa wahhabismista. Ainakin meillä lukiossa opetettiin että wahhabilaisuus on islamin vallitseva muoto Saudi-Arabiassa ja että sillä on erityisen tiukka Koraanin tulkintalinja (eli vääräuskoisia ovat myös eri tavalla ajattelevat muslimit, esim. shiiat)



Miten perustelet tuon että juuri shiiat levittävät käsitystä wahhabismista? Tuossa kysymyksessä onko sunni/shiia/suufi tms. ajoin sitä takaa, että määrittelisi uskonnollisen " lahkonsa" (mikä olisi lahkoa parempi sana...?)

Vierailija

kallirhoe:

Lainaus:




Oletteko muuten sunneja? Vai shiioja? Vai edustatteko kenties jotakin pienempää lahkoa (ei kai sentään wahhabismia? :)




Itse mieluiten kutsun itseäni ihan muslimiksi, kuten Jumala meitä kutsuu Koraanissa, eli yksinkertaisesti Jumalalle alistunut. Tarkennettuna kuitenkin, pyrin seuraamaan Koraania ja Sunnaa ensimmäisten sukupolvien ymmärryksen mukaan, koska heidän kerrotaan olleen paras muslimien sukupolvi.



Mutta nimittelystä - minua on nimitelty wahhabiksi, mutta tämä ko. termi on kyseenalainen, lukaispaa aiheesta seuraavalta sivustolta:

http://www.thewahhabimyth.com



Wahhabi-sana tunnutaan liittävän kovin monenlaisiin asioihin, ennen ja jälkeen ihmisen jonka mukaan nimitys on annettu. Ja etenkin shia-muslimit tuntuvat käyttävän tätä sanaa useammin kuin muut, en tiedä syytä tälle.





Vierailija

Ja nyt sitten seuraa varmasti to-del-la tyhmä kysymys, koettakaa kestää:

Ok, olen ymmärtänyt että muslimi ei saa kuvata (piirtää, maalata, valokuvata) " animated beings" (voiko sen suomentaa " sielullinen" olento, so. onko eläimillä sielu?) eli ihmisiä ja eläimiä.

Entäpä moisten kuvien tarkasteleminen/tuottaminen opiskelumielessä/opiskelutarkoituksiin? Mistä muslimilääkäri, -sairaanhoitaja, -lähihoitaja, -fysioterapeutti, -hammaslääkäri, -eläinlääkäri etc. muuten oppisi anatomiasta?



Vierailija

Some people say taking pictures and keeping them at home is haraam, is this true?. Because in N. America and Europe for example we heard every day a missing children and with out their recent picture it is difficult to trace them, so could you explain to me what kind of pictures is haraam and what kind is not haraam, because I like to take pictures from my children just for memory and I keep them at home, am I commiting a sin, please specify for me and give me some daliil.



Answer :



Praise be to Allaah.



The basic principle concerning making pictures of any animate being, whether it is a human or any animal, is that it is haraam, whether the pictures are three-dimensional or are drawn on paper, cloth or walls, etc., or are photographs (taken with a camera), because of the reports in the saheeh ahaadeeth which state that that is not allowed, and threaten the one who does that with a painful torment, and because they may lead to shirk in the form of standing respectfully before them, humbling oneself before them, drawing close to them and venerating them in a manner that is only befitting for Allaah. They are also forbidden because this is a kind of trying to match the creation of Allaah, and because of the temptation inherent in some of them, such as pictures of actresses and naked women, and so-called beauty queens.



Among the ahaadeeth which state that this is haraam and that it is a major sin is the hadeeth of Ibn ¿Abbaas (may Allaah be pleased with him), who said, ¿I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say: ¿Whoever makes an image in this world will be told to breathe the soul into it on the Day of Resurrection, and he will never be able to do that.¿¿ (Narrated by al-Bukhaari and Muslim). He [Ibn ¿Abbaas (may Allaah be pleased with him)] also narrated that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ¿Every image-maker will be in the Fire, and every image that he made will be made to appear to him and will torment him in Hell.¿ Ibn ¿Abbaas said: ¿If you must do that, then make trees and things that have no soul.¿ (Narrated by al-Bukhaari and Muslim). The general meaning of the ahaadeeth is that it is absolutely forbidden to make images of anything that has a soul.



Fataawa al-Lajnah al-Daa¿imah, 1/456-457



Shaykh Ibn ¿Uthaymeen said, when he was asked about pictures: making pictures for this purpose is haraam and is not permitted. That is because making pictures for memories is haraam, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, ¿The angels do not enter any house in which there is an image,¿ (narrated by al-Bukhaari, Bid¿ al-Khalq, 2986), and whatever the angels do not enter had no goodness in it.



Fataawa Manaar al-Islam, 3/759







Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)





_________________________________________________

Ja sitten omaa tekstiä



Eri oppineet ovat erimieltä tästä asiasta. Vapaammin tulkitsevat (samat jotka hyväksyvät musiikin yms) ovat sitä mieltä, että myös ihmisten valokuvaus on sallittua. Jotkut ovat sitä mieltä, että saa kuvata ihmisiä mutta ei kokovartalokuvia. Toiset ovat sitä mieltä, että kuvat ok jos pysyvät albumeissa. Ja toiset hyväksyvät perhepotretit kirjahyllyissä.

Ja sitten on tämä mielipide kuten yllä mikä ei hyväksy sielullisten valokuvausta (muuta kuin passikuvat yms pakolliset).



Suomessakin suomalaisten muslimeiden keskuudessa löytyy kaikkia näitä erimielipiteitä. Tiedän siskoja, jotka ovat tuhonneet kaikki lapsuuden kuvansakin eikä omista lapsista ole otettu kuvan kuvaa. Ja sitten tiedän siskoja, joilla valokuvaus on ihan normaalitapa ja kuvia otetaan muistoksi juhlista ja lasten kasvusta yms.



En nyt valitettavasti löytänyt toista mielipidettä oppineelta asiaan, joten en tiedä miten ja millä perustelevat ihmisten valokuvauksen olevan sallittua. Ehkä joku sisaristani osaa siihen vastata tai linkittää tietoa. ?





Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat