mikä ero messulla ja jumalanpalveluksella?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

miten jumalanpalvelus ja messu eroaa toisistaan, vai tarkottaako samaa asiaa? suunnitelmassa olisi mennä ensimäistä kertaa elämässäni kirkkoon ilman syytä (ristiäiset,häät jne.) Joten olisi kiva tietää mitä messu sisältää. Saako mukaan ottaa vauvan vai onko pienten lasten kanssa tuleville erilainen messu/jumalanpalvelus?

Kommentit (6)

Vierailija

Jeesushan sanoi " sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta" . Ei ehkä mennyt ihan sanatarkasti, mutta suunnilleen noin Raamatussa kuitenkin lukee. Tätä taustaa vasten voinee tehdä aika helposti sen päätelmän, että pienet lapsetkin ovat tervetulleita kirkkoon. ;)

Totta kai kirkossa voi käydä ihmisiä, joiden mielestä lapset häiritsevät ja jotka paheksuvat suuresti vanhempia, jotka ottavat " kakaransa" mukaan ja estävät siten toisilta nautinnollisen jumalanpalveluskokemuksen. Kovin kristillistä tämä ei kuitenkaan ole, enkä siksi itse siitä välittäisi. Toki vanhemmilla on vastuu lasten käytöksestä ja kannattaa esim. valita istumapaikka penkkirivin päästä ja vaikka vähän taaempaa, jotta tarvittaessa voi sitten helposti livahtaa käytävälle ja vaikka vähän ulos kirkostakin, jos lapset käyvät ihan hirmuisen levottomiksi, vauva alkaa kunnolla itkeä tms. Mutta ei lapsia tarvitse kotiin jättää jos tahtoo kirkkoon mennä, kristinuskon pääjehun mielestä lapset ovat nimenomaan niitä, jotka sinne kirkkoonkin kuuluvat. ;)

Vierailija

Messun ja Sanajumalanpalveluksen ero jo selvisikin tuossa edellä, mutta vielä haluan puuttua kysymukseesi lapsen/vauvan tuomisesta kirkkoon. Ev.lut kirkon jumalanpalveluksiin (=messu tai sanajp)ovat kaikki tervetulleita. Missään ei ole sanottu että ne olisivat vain aikuisia varten! Minä olen kuljettanut lapsiani mukanani kirkossa aivan pienestä pitäen, välillä se on hankalaa ja välillä onnistutaan paremmin.

Käytännössä olen huomannut, että kirkkoreissuja voi helpottaa lasten osalta monin tavoin:

-Vauva voi nukkua vaunuissa tai kantoliinassa. Olen imettänytkin kirkossa (suojaisassa paikassa etten ketään häiritsisi).

-Isommat lapset ovat saaneet ottaa mukaan vihon ja kynän ja saarnan aikaan on saanut piirtää.

-Monissa kirkoissa on ovilla kirjoja, joita voi lainata lapsille jp:n ajaksi.

-Oma virsikirja on lapselle mukava olla, isommat etsivät virret valmiiksi.

-Virsikirjan takaa voi seurata messun kulkua ja kertoa lapsellekin mitä milloinkin tapahtuu(=" nyt rukoillaan, lauletaan, luetaan Raamattua" jne.), näin lapsi jaksaa seurata paremmin.

Seurakunnissa järjestetään myös perheille tarkoitettuja erityisjumalanpalveluksia, jotka on suunniteltu erityisesti lapsia ajatellen, myös vauvakirkkoja on joidenkin seurakuntien ohjelmassa.

Joissakin seurakunnissa on myös kirkkopyhäkoulu eli lapset siirtyvät kesken jumalnpalveluksen (yleensä ennen saarnaa)omaan pyhäkouluhetkeen ( ja palaavat ennen ehtoollisen viettoa vanhempiensa luokse).

Uskallan kuitenkin kannustaa perheitä menemään ihan tavallisiinkin sunnuntaiaamun jumalanpalveluksiin lasten kanssa!

Vierailija

Olen käynyt perhemessussa ja se oli ihan tavallinan jumalanpalvelus paitsi oli otettu huomioon lapset paremmin, koska lapset olivat tervetulleita. Kai luterilainen kirkko eorttelee nämä kaksi asiaa, koska jumalanpalvelus on virallisesti kello 10.00 sunnuntai-aamuna, joten heidän mielestään mikään muu ei enää voi olla jumalanpalvelusta. Muut ovat sitten messuja.

Useissa tilaisuuksissa on erikseen pyhäkoulu tai lasten hoito muuten järjestetty. Jos taas ei ole järjestetty, niin sitten useimmat ihmiset ymmärtävät, jos lapsi alkaa itkeä kesken tilaisuuden.

Kannattaa tarkistaa. Itse ajattelin pitkään, että en pääse Saalemissa muuhun tilaisuuteen kuin vain sunnuntain jumalanpalveluksiin. Sitten asiasta tuli juttua erään ihmisen kanssa ja hän sanoi, että ainahan siellä on se lasten leikkipaikka, missä lapset voivat olla. Kannattaa kysyä, jos joku puhelinnumero on annettu, mistä asiasta voi kysyä enemmänkin.

Vierailija

Muistan, kun eräs työkaverini eräänä joulunalusaikana kertoi olleensa 3v lapsensa kanssa kirkossa kauneimpia joululauluja laulamassa, ja edessänsä istuneet vanhemmat täti-ihmiset olivat selvästi osoittaneet paheksuntansa lapsen käytöksen suhteen. Eikä lapsi ilmeisesti ollut täyttä kurkkua kiljunut koko aikaa tms, olipahan vain ehkä kysellyt ja puhua pulputtanut laulujen välillä, mitä nyt lapset yleensä. Kaverini, joka ei ilmeisesti mikään aktiivinen kirkossakävijä ole, oli pahoittanut tätien käytöksestä mielensä, eikä varmaan saanut kimmoketta käydä kirkossa useammin, vaan päinvastoin oli kokenut osallistumisensa vähemmän tervetulleeksi.

Tällaiset " yleiset" tilaisuudet, jumalanpalvelukset, kirkkokonsertit, joululaulut.. nehän ovat avoimia kaikille, ja olisi hienoa, että lapsiperheisiin ja lasten käytökseen kirkossa suhtauduttaisiin ymmärtäväisesti (niin kuin varmasti useimmin tehdäänkin), mutta tällaista käytöstäkin (ikävä kyllä) löytyy.

Sen sijaan häät, hautajaiset ym. " yksityiset" tilaisuudet: ymmärrän varsin hyvin, että esim. vihkimisen aikana kirkko pyritään rauhoittamaan, niin että vihkipari ja seurakunta voisivat keskittyä itse asiaan ja tärkeään hetkeensä, eivätkä papin kysymykset hukkuisi lasten remuamisen alle ;)

Se, mikä on kyllä pistänyt silmään kirkollisissa tilaisuuksissa, esim. konfirmaatiojuhlissa nykyään, on aikuisten törkeä käytös!! Oikein huomaa, kuinka vaikeaa nykyihmiselle on istua kirkon penkissä suht hiljaa sen reilun tunnin verran; kirkossa jutellaan niitä näitä vierustoverin kanssa, kanssaihmisistä piittaamatta, rapistellaan, kolistellaan, vaihdetaan paikkaa ja säkkijärvenpolkatkin kännyköistä kajahtelevat.. !! Itse ainakin toivoisin aikuisilta tilanteen huomioivaa, arvokasta ja fiksua käytöstä kirkossa.

Vierailija

Omat lapseni ovat vilkkaammasta päästä, joten heidä kanssaan mielelläni haluan jotain muuta toimintaa, jos he mukaan tulevat.

Rauhallisemmat lapset eivät varmasti häiritse missään tapauksessa, eikä ketään.

Eikä minunkaan lapsistani koskaan ole valitettu, mutta itse koen meidät erittäin häiritseväksi perheeksi, kun en saa millään lapsia istumaan rauhallisesti ja välillä käymme käytävän puolella ja sitten taas takaisin jne.

Vierailija

jossa vietetään ehtoollista. Sanajumalanpalvelus on ilman ehtoollista. Jos siis esim. menet iltamessuun, menet iltajumalanpalvelukseen, jossa vietetään ehtoollista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat