Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*heinähatut viikkoon 23*

Vierailija

tulkaahan kaikki kirjottamaan taas kuulumisia! :)

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Mukavaa, että olette päässeet jo kotiin ja kaikki sujui hyvin.. Onnea kovasti!!!

Nyt se tosiaan alkaa itselläkin olemaan aika lähellä.. Mitään synnytykseen viittaavaa ei kyllä ole ollu havaittavissa. Supistuksia tulee, mutta vaan rasitukessa tai autossa ja viime viikkoiset menkkajuilimisetkin on hävinneet.. Sen sijaan nivuset ja häpyluu on ihan sika kipeet. Käveleminen saattuu niin kuin joku tuikkis puukolla alapäähän, eikä illalla sängyssä makaaminenkaan tuntunut helpottavan..

Sokerit ei meinaa pysyä kohallaan ja siksipä tiistaina äitipolilla lääkäri nosti iltainsuliinin annostusta. Nyt on siitä asti ollu arvot kohallaan.. Ja toivottavasti pysyy. Vauvan painoarvio oli 3,4kg eli ois kahdessa viikossa kasvanu 700g. Tuntuu aika suurelta kasvulta.. Mut jotenkin mä en osaa luottaa tuohon arvioon, koska oon kuullu näitä juttuja, et painoarvio on ollu yli neljän kilon ja vauva onkin ollu kolmekiloinen.. Meen kuitenkin ens viikon perjantaina taas kontrolliin äitipolille ja pääsen taas ultraan. Ja sitten vielä kuulema ainakin rv38 ois sellainen loppuraskauden arviointi.. Joten äitipoli tulee kyllä hyvin tutuksi ennen synnytystä.

Nyt taidan ottaa jonkun kirjan mukaani ja mennä takapihalla istuskelemaan ja nauttimaan auringosta..

-Saikku rv36+1-

Vierailija

Täällä myös muutto onnellisesti ohi, ihanaa!! Keskiviikkona siis oli muuttopäivä ja koko viikonloppu meni tavaroita ja huonekaluja laittaessa. Vauvan pinnis on vielä kasaamatta (ruuvit hukassa vielä...) ja vaatteille pitää ostaa joku lipasto tai vastaava. Lapset ovat onnellisia omista huoneistaan :-) Tytölle pitää vielä ostaa koulupöytä, mutta sen ehtii tässä kesäloman aikana.

Ihme kyllä supistuksia ei ole pahemmin tullut tässä hulinassa, vaikka minäkin loppujen lopuksi paiskin ihan hulluna hommia muuton yhteydessä. Huomenna on taas kontrolli Kättärillä. Vauva tuntuu olevan edelleen perätilassa potkuista päätellen. Ei kyllä yhtään kiinnosta joutua sektioon, jos ei suostu kääntymään... Kääntämisyritys tuskin onnistuu, koska mulla on sitä lapsivettä niin vähän. Mutta en mä suostu perätilasynnytykseenkään!! Eli sektio sitten edessä :-/ Täytyy nyt kuitenkin toivoa, että kääntyis tämä jääräpää. Äitiinsä tullu... :-D

Vihdoin sain päätöksen äitisrahastakin. Jouduin tosin soittamaan Kelaan, että missä hitossa viipyy. Samana päivänä tekivät päätöksen :-) Tänään alkoi äitiyslomakin! Nopeasti mennyt tämä odotusaika.

Mutta nyt lähdettävä asioille lasten kanssa.

myLove rv 34+6

Vierailija

Mulla oli tänään neuvola ja kaikki oli hyvin. ainut huolenaiheeni on se,että vauva toissa sunnuntaina kiepsahti pois raivotarjonnasta,joten nyt köllöttelee pääasiassa poikittain tai miten päin sattuu. Oli täällä muitakin,ainakin JENPPU ja joku muukin jonka nimimerkkiä en muista (anteeksi harvapäisyyteni..) jonka vauvat ovat perätilassa. Mulla 16.6 uusi neuvola ja tarkistetaan vauvan asento,sitten mahdollisesti ultra ja ehkä kääntämisyritys. ihan hirvittää,kun olin varautunut alatiesynnytykseen,kuten esikoisestakin ja sanoivat vielä sairaalassa että mulla sen mallinen lantio että vauvat syntyy helposti,ja mahtuvat tulemaan. Nyt ajatus sektiosta pelottaa mua jotenkin tosi paljon. Täytyy toivoa että vauva kääntyisi takaisin raivotarjontaan,nyt tosin kaksi viikkoa jo polskutellut miten sattuu. Tilaa kääntymiseen vauvalla vielä on,että jospa sitten kääntyisi...

Missä sairaaloissa muuten te muut synnytätte? Onko muita K-HKS:n tulijoita,hämeenlinnaan?

Jeps,nyt surffailen tuonne huuto.nettiin.... Voikaa paksusti :)

Paitaressu rv 33+3

Vierailija

Nyt ajattelin tsempata ja kirjoittaa itsekkin. Olen kyllä teidän kuulumisia lueskellut täältä ja vakoillut teitä, mutta en ole vielä itse saanut aikaiseksi kirjoittaa.

Nyt alkaa olla kuitenkin jo sen verran vertaistuen tarpeessa, että paras alkaa kirjoitella...

Eli olen 80-luvulla syntynyt etelä-suomessa asuva kahden lapsen äiti, 6-vuotias tyttö ja 2-vuotias poika. Nyt laskettu aika pikkukolmoselle on 20.7. ja taitaa olla tyttö tulossa. Perheeseen kuuluu vielä mies ja karvainen pallo (koira).

Olen ollut nyt jo kaksi kuutautta pois töistä (ensin saikulla ja sitten kesälomalla) supistelujen vuoksi. Harmi vaan, olen ottanut niin rennosti että ne ovatkin loppuneet... Harjoitussupisteluja on, mutta ei niitä kivuliaita. Mä olisin nimittäin NIIN VALMIS luopumaan tästä olotilasta jo... Vielähän vauva on pikkuinen, mutta juhannuksen aikaan aion kyllä aloittaa tehokampanjan vauvan ulos saamiseksi.

Mä en enää kestä tätä turvotusta, päänsärkyä, omaa kömpelyyttä yms.. Mulla turvotus on sitä luokkaa, ettei pysty enää kävelemään kunnolla. Raskaumyrkytyksenkin oireita on ilmassa ja käynkin nyt neuvolassa tiuhaan. Verenpaine vaan on matala (on huippumatala muutenkin), nyt kyllä nousussa mutta matala edelleen. Pissa on välillä puhdas ja välillä ei...

Onko teillä muilla jo kaikki valmiina vauvalle?

Meillä on huone suht laitettuna (petivaatteet enää puuttuu sängystä) ja vaatteet kaapissa. Suurin osa pienestä sälästä puuttuu vielä ja itkuhälytin ja rintareppu pitäisi vielä ostaa.

Eilen tilasin vaunut Saksasta kun sainkin päähäni, että haluan sittenkin uudet. Ensin ajattelin käyttää pojan vanhoja. Saa nähdä kummat tulee ensin, vaunut vai vauva?

Sairaalakassia en ole vielä laittanut valmiiksi, tuntuisi turhalta vaivalta kun tämä ei tunnu mihinkään olevan lähdössä... Tosin kaipa se kannattaisi laittaa kun mulla synnytykset olleet todella nopeita, syöksysynnytyksiä.

Tänään ollaan miehen kanssa menossa tutustumaan synnytyssairaalaan...

Viivi ja vatsa 33+3

Vierailija

Mulla sama tilanne supistusten kanssa kun sulla. Ja samat viikotkin. :) Terkkari sanoi, että on ihan normaalin kuuloisia noi supistukset, ettei huolta. Uudelleensynnyttäjillä niitä kuulemma tuntuu enemmän. Ei edes tarkistaneet kohdunsuuta.

Ja kyllähän sä äkkiä pääset synnytyssairaalaan (naistenklinikka) ja vauva lastenklinikalle (se on ihan naistenklinikan vieressä), jos jotain tapahtuu.

Anne rv 33+5

Vierailija

Ja tervetuloa maailmaan pienelle ruususuulle. :)

myLove, mulla oli edellinen synnytys sellainen, että ambulanssilla piti lähteä keskellä yötä ja ottaa poika (3 v.) mukaan. Ei siitä hänelle mitään traumoja jäänyt, tosin meillä mummo oli jo sairaalassa häntä vastassa. Kyllä moneen otteeseen sitä selitti ja kävi läpi myöhemmin, mutta enemmän sellaisella isoveljen ylpeydellä. Lanssikuski antoi tilaa pojalle etupenkillä, ja poika sai painaa pillit soimaan ja valot päälle. Sitten halusi taakse pitämään äitiä kädestä kiinni ettei "äitiä pelota". Älä siis siitä huolehdi, tärkeintä on, että pääset vauvan kanssa ajoissa osaaviin käsiin! Vaihtoehtonahan on se perätilan syöksysynnytys kotona ilman kahta lääkäriä ja kätilöä, mikä on taatusti paljon hankalampaa ja stressaavampaa kaikille. Jaksamista ja toivoa, kuulostaa siltä, että hyvin se menee! Ja jos lupaavat suth helppoa perätilasynnytystä, niin luulempa sen olevan teille molemmille mukavampi vaihtoehto kuin sektio.

Mä en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Paikat on auki ja jatkuvasti supistelee, välillä kovastikin ja tiheästi. Samalla vieressä seisoo nuo 100 muuttolaatikkoa, ja pitäisi vain malttaa levätä. Ottaa hieman aivoon. Hissukseen olen kyllä aina jalkeilla ollessa jotain pakkaillut...

Chili

Vierailija

oikein kovasti onnea! Olipas ihania uutisia!!

Näyttää nuo painoarviot todellakin heittävän välillä paljonkin.

Hienoa kuulla, että voitte hyvin. Tulehan kertoilemaan vauva-arjesta kunhan hormonimyrkyissä kykenet. :D

t. Marju (joka odottaa jo kovasti synnyttämään lähtöä)

Vierailija

Hei ja onnittelut eppuliinille!

Mulla oli maanantaina neuvola ja siellä vaavi oli jo pää alaspäin mutta on taas mennyt poikittain, joten aika hurua siellä heittelee.

sf- mitta oli 30 cm 33+1 eli keskikäyrällä. Esikoisesta suurimmillaan ollut 32 1/2 cm rv 39 ja tokasta 32 cm. Eli siron puoleinen vauva on kuten sisaruksensakin.

Voimia kaikille

t. pikku-sisko 33+5

Vierailija

VOI EPPULIINI, onnea koko teidän perheelle!!! Vauvanhan oli oikein hyvän kokoinen, hienoa.

VIIVILLE tervetuloa joukkoomme!

Monella kuulostaa vauva olevan perätilassa. Mulla vauva on massussa poikittain ja torstaina on ultra, jossa katsotaan vauvan tilanne ja harkitaan kääntämistä. Saa nähdä miten käy. Esikoinen oli jo näillä viikoilla hyvinkin raivotarjonnassa mutta tämä vauva ei...

Minä oon jo aloittanut sairaalakassin pakkauksen. Meillä tuonne synnytyssairaalaan on yli 200km matkaa, (OYS) joten tarkoitus on mennä sukulaisiin synnytystä odottelemaan. Kun vaan tietäs milloin on oikea aika mennä ettei vierailu veny viikoiksi. Nettimahdollisuuksistakaan en tiedä siellä, aarrgggg.... Onko täällä muita, joilla pitempi matka synnyttämään?

Myissi rv. 35+1

Vierailija

ja viivi tervetuloa mukaan :)

tänään oli synnytystapa-arvio ja kuten on jo ennustettukin,pieni poika sieltä on tulossa. nyt arvio oli 2,5kg :) joten eppuliinilla oli jo viime viikolla kilon isompi tyttö! huh,jos tämäkin vatsa aina tuntuu painavalta,niin miten painavalta se isompi vauva tuntuisi! ehkä myös tuo pieni koko sitten selittää tätä minun energisyyttä ja jaksamista..? muuten kaikki oli ok,tosin lääkäri oli aika kiireinen mielestäni.. jouduin oikein pyytämään sitä lääkärin tarkastusta kun neuvolan terkkari aiemmin jo sanoi,ettei neuvolassa sitten enää tehdä lääkärin tarkastusta,kun menen tarkempaan syyniin sinne äippäpolille. poika ultrattiin taas hyvin ja näyttipä lääkäri,millainen se 4D ultrakin on! tosin olen kyllä tyytyväinen,että käytiin ihan perus rakenneultrassa,minusta se antoi ihan kamalan kuvan vauvasta enkä oikeasti ymmärtänyt puoliakaan niistä kuvista.. :O

oikein päin vauva siellä tuntui köllöttävän,pää oli jo painunut alas,mutta ei kiinnittynyt. minulla paikat oli vielä tiukasti kiinni,eikä mitään synnytykseen viittaavaakaan ole ilmassa,ehkä niitä kivuttomia suppareita tulee,ehkä ei,ei niitä ehdin kesken kaiken tekemisen alkaa miettimään. mutta juuri näinhän myös minulla oli esikoista odottaessa,ei mitään synnytykseen viittaavaa ja kaikki sanoivat,etten synnytä piiitkään aikaan.. olisiko se ollut seuraava viikko,kun ne lapsivedet sitten poksahti ..:) vielä elän toiveissa,että tämä syntyy samalla tavalla,hieman etuajassa ja ilman mitään ennakkovaroituksia :)

turvotus on vallannut minun varpaat ja sormet..:/ inhottavaa.. onneksi sentään ei muuten turvota! huomasin tänään,että olen alkanut vaappua hassusti kävellessä,kai se vauva siellä alhaalla painaa..? varsinkin,jos on kova vessahätä,niin vaappuminen alkaa.. saisi tämä vauva kyllä syntyä!

meillä vauvalle on valmiina vaatteet ja sänky,ei muuta. ens viikolla on tarkoitus lähteä ostamaan tarvittavat tilpehöörit eli vaipat ym ja sairaalakassin tosiaan pakkaan vasta,kun se lähdön hetki koittaa.

tänään on vihdoin täällä kuopiossakin auringon paistetta,kunhan esikko herää,niin lähdetään metsäretkelle eväiden kera,mies tekee tänään ylitöitä aina iltaan asti,enkä jaksa kyykkiä kotona/pihassakaan.. täytynee varautua tämän jatkuvan vessahädän takia sitten käymään jossain puskassa :) toivottavasti lenkkeilijä ei tule silloin vastaan,heh.. ens viikonloppuna on viimeinen viikonloppu,kun minä enää uskallan lähteä kotoa kauemmas reissuun ja lähdetäänkin miehen vanhempien kesämökille,ihanaa :) pieni rentoutus ei ole pahaksi meistä kellekään kaiken muuton jälkeen.

nyt vielä muihin hommiin,keittiöstä puuttuu verhot,mies eilen illalla vasta porasi verhotangon kiinni. :)

hyvää viikon jatkoa kaikille!

-annu ja pikkukakkonen 36+1-

Vierailija

Nämä on taas niitä unettomia öitä, ääh. En yksinkertaisesti vaan saa unta, enkä viitsiny pyöriä enää sängyssäkään, että edes mies saa nukuttua. Nyt on paikatkin ihan mukavasti jumissa, että unettomuus voi johtua siitäkin.. sain tänään puhistettua loput yheksän marjapensasta ja yhen kukkapenkin vielä lisäksi. Huh huh. Vielä pitäis parille kukkapenkille tehä jotakin, toinen niistä saa lähteä kokonaan ja toiseen vaihan uuet kukat.

Oon tässä miettiny, että uskaltaisinko lähteä jonnekin mökille pariksi yöksi viikon päästä perjantaina. Ois niin mukava päästä rentoutumaan. Minä voisin maata auringossa ja mies vois vaikka kalastella :) Kotona en oikein osaa rentoutua, kun tuntuu että pitäis koko ajan tehä jotakin.

Joku kyseli sf-mitasta, mulla oli rv 30+1 33cm. Tämän hetkistä tilannetta en tiiä, viikon päästä ois seuraava neuvola. Maanantaina meen tutustumaan synnytyssairaalaan, harmi kun mies on just maanantain ja tiistain työreissussa niin ei pääse mukaan. Juhannusviikolla mulla ois samaisessa sairaalassa äitipolikäynti, että toivottavasti mies pääsis sitte mukaan.

Maanantaina käytiin ostamassa turvakaukalo. Kaikki muut on nyt valmiina, paitsi sänkyä ei olla vielä haettu.

Pakko kait se on lähteä koittamaan, josko se uni nyt tulis.

Jaksamisia heinämammoille :)

Helmiir 34+2

Vierailija

Ihania ilmoija on pidellyt viimepäivät! MInä olen nauttinut, sillä näytän säästyvän lämmön tuomalta turvotukselta. Aikaisemmissakaan raskauksissa ei ole ollut missään vaiheessa turvotusta ja hyvältä näyttää nytkin, vaikka en olekaan ollut loppusuoralla keskellä kesää aikaisemmin.

Supistellut onkin sitten viimeiset pari päivää aika herkästi. Liekö siinä lämmöllä osansa??? Tänään kävin poikien kanssa reilun tunnin ulkoilemassa (käveltiin ja istuskelin leikkikentällä penkillä) ja koko kotimatkan supisteli. Onneksi meidän melkein 5v:n kävelyvauhti ei päätä huimaa... No, sen jälkeen onkin sitten supistellut tiuhaan. vaikka olen paikallani istunut. Supistukset ovat selkästi alkaneet tuntua inhalta tuolla alhaalla ja välillä tuntuu vähän alaselässäkin. Tarttis varmaan ihan varanvuoksi alkaa laittaa vauvajuttuja valmiiksi, jos sattuu. että tämä kolmonen tuleekin aikaisemmin kuin veljensä aikanaan.

Äitiysloma alkaa lauantaina eli viisi työpäivää olis jäljellä :-) Otan kyllä tämän viimeisen viikon lunkista- lähinnä tyhjennän spostin ja työpaikan kaapin ja teen vain pakolliset jutut.

Neuvolakäynnistä sen verran, että vauva oli mukavasti pää alaspäin torstaina, joten eiköhän tämäkin kaveri tule maailman ihan oikein päin. Muutenkin kaikki ok neuvolassa.

Terkuin,

Tinttis ja Pirpana 33+6

Vierailija

Meille syntyi 2.6.08 maanantai aamuna klo 06.02 PIENI PRINSESSA

Paino 3110g ja pituutta 47cm, myssy 35cm.

Rv 35+6

Su aamulla meni lapsivedet, liruttamalla. Kättärille ottivat osastolle. Ma aamuna oli tarkoitus sitten käynnistää mutta supistukset alkoivat klo 00.30 yöllä. n klo 2 siirryttiin saliin ja kuudelta ihanuus oli sylissä.

Ja itkettiin niin maan.... ;)

Synnytyksessä oli mukana kaksi kätilöä ja lastenlääkäri. Lisäksi osaston lääkärin piti olla, mutta ei ehtinyt kun tyttö oli jo ulkona :) Lastenlääkäri kuitenkin totesi tytön olevan terve, hyvin voiva. Joten toivotti vain onnea :)

Toinen kätilö oli siksi kun oli tulossa kuulemma vaikea synnytys :D Lisäksi uhkailivat imukupilla, mutta höpön löpö :) kyllä osattiin ihan itsekkin tulla ulos :)

Napanuoran joutuivat katkaisemaan niin että neiti ei ollut vielä kokonaan ulkona.... Mutta hapenvajautta ei onneksi kerinnyt tulemaan.. Oli kaulan ympärillä sen verran tiukasti.

Sain kahdesti suoneen antibioottia, suojaksi ilm mulle ja vauvalle.

Ja mikä parasta, ei tikin tikkiä tarvittu :) En kyl heti halua uudestaan synnyttämään....

Osastolla seurailtiin labroja katseltiin vähän väliä. Ehdittiin jo vähän huolestua kun kalium ja natrium arvot olivat koholla. Ekg:n ottivat jottei sydämessä ollut mitään... Selitystä arvojen nousuille eivät erikoislääkärit ja lastenklinikan tohtorit keksineet... Mutta arvot laskivatkin nopeasti normaaleiksi..

Tänään kotiuduttiin iltapäivällä.

Maitoa on lähtenyt nousemaan, itkettää koko ajan :D Eli hormonit hyrrää ;)

Ja väsyttää...

Enpä olisi uskonut miten mahtavan onnellinen olo on :) ja höntti.. lisäksi muisti lähti lomalle :D

MEGA SUURI KIITOS KAIKILLE HEINÄHATUILLE!! Ja onnea loppu odotukseen joka ikiselle!

Toivottavasti saitte jotain selkoa tän hormoni hyrskyn ja itkuisen kirjoituksesta :D

Eppuliini ja neiti ruusu suu

Vierailija

Pikaisesti neuvolakuulumisia. Sf-mitta oli laskenut 29 cm, vielä pari viikkoa oli 30,5 cm. Josko vauva olisi sitten laskeutunut jo alemmaksi. Ainakin selvästi edellisestä kerrasta vessassa käynnit tihentyneet sekä kävellessä paineen tunnetta ja vihlomista välillä.

Kuitenkin painoarvio oli n. 2200 g, joten hyvin on kuitenkin kasvanut. Itsellä nyt hirvittävä väsymys, kun yöt tulee nukuttua huonosti. Olisi vaikka mitä tekemistä, mutta ei oikein huvita eikä jaksa. Tällä kertaa ei enempää, kun vauva taas liikkuu ja vihloo, joten ei oikein mukavaa tämä tietokoneella istuminen!

Syysvilja rv 33+3

Vierailija

Ehkä nyt loppua kohden alan jo kirjoittelemaankin täällä, kun vihdoinkin äitiysloma alkoi :) Lueskellut olen aina silloin tällöin, mutt kirjoittelu on jäänyt, kun ei ole tavallaan ollut mitään ihmeempää. Raskaus on edennyt aika samalla kaavalla kuin esikoisestakin. Itse asiassa aika hauskan samalla lailla ovat kasvaneet niin oma paino, kuin sf-mittakin, tähän asti ainakin... Tänään nimittäin olin neuvolassa (rv 34+0) ja sf-mitta oli kasvanut 2 vko 2 pv ajassa 3,5 cm!!! Ja nyt sf-mitta siis jo 33,5!! Kuulostaako hurjalta?!? Millaisia sf-mittoja muilla on?

Esikoisesta ollut 1 cm vähemmän tässä vaiheessa, eli nyt käyrä hieman pomppasi ylöspäin - on jo yläkäyrällä/sen yläpuolella. Aiemmin kulkenut keski-ja yläkäyrän välissä.

Itselleni oli tullut painoa myös nyt 875 g viikossa (viime aikoina ennen tätä vain vähän). Kaikkiaan nyt tullut n. 10 kg.

Pääsin pikaiseen käymään lääkärilläkin, ja onneksi mitään kummempaa ei ole kohdunsuulla vielä tapahtunut supisteluista huolimatta. Kanavaa jäljellä ja kiinni oli, rastin laittoi kiinteän ja pehmeän rajamaille, mutta esikoisesta on ollut siinä jo silloin rv 28 lääkärikäynnillä. Eli sen puoleen ensi viikon Helsingin reissu on ihan ok.

Mutta huh, huh, millainen jättivauva mahtaa olla tulossa...? Lääkäri on vasta juhannuksen jälkeen, eli 36+4. Saas nähdä pysyykö vauveli masussa siihen asti... No... jos ei pysy, niin sitt ei varmaan niin iso olekkaan. Mutt jos sinnittelee laskettuun aikaan asti, niin... Mutta sitä kannattaa murehtia vasta sitt lääkärikäynnin jälkeen. Täytyy sitt vaan vaatia käynnistystä aiemmin, jos näyttää ett oikein iso vauva tulossa.

Onnea Eppuliinille!!!

Palailen taas toiste, nyt laitan tän viestin liikkeelle, ennen kuin kone tilttaa...

T: Peggy-75 rv 34+0

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat