Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PÄIVÄKOTIASIAA!!! Kysymyksiä hoitsuille?

Vierailija

Miksi päiväkodissa lapset nukkuvat lähes ilkosillaan?

Miksi kaikki käyttävät samaa pottaa, vaikka kaikille riittäisi omakin?

Miksi kiusaamiseen ei puututa, vaikka useasti asiasta olen maininnut ja hoitajat myöntäneet ongelman?

Miksi kaikkia ruokia on pakko maistaa?

Miksi ulkona pitää olla 2-3 t. päivässä?

Varmaan moni asia siksi, kun joku typerä päivähoidosta vastaava on niin päättänyt ja määrännyt ja sitten päiväkodissa ei voida mistään poiketa.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Ja vielä ulkoilusta, jos on hyvä sää, niin ulkona ollaan, mutta järjen käyttö on sallittua, esim kaatosateet, pakkaset, liukas piha EI YLEENSÄ ULKOILLA!!!

Vierailija

- hikoilevat joten mut vaatteet pysyvät kuivina

- miksi sinullakaan ei ole omaa pönttöä :)

Miksi kiusaamiseen ei puututa, vaikka useasti asiasta olen maininnut ja hoitajat myöntäneet ongelman?

-lapset kiusaavat ja vaikka koko ajan puututaan niin jatkavat kun se se kuuluu elämään

-miksi ei? miksi kasvattaa ennakkoluuloiseksi?

- liikunta ja raitis ilma kuuluu kaikille

Varmaan moni asia siksi, kun joku typerä päivähoidosta vastaava on niin päättänyt ja määrännyt ja sitten päiväkodissa ei voida mistään poiketa

- kannatatko vapaatakasvatusta ja luonnollisia rajoja?

Vierailija

* En ole koskaan ollut päiväkodissa, jossa nukuttaisiin pelkissä pikkuhousuissa. Sen sijaan joka paikassa on ollut joku kuumakalle-lapsi, joka on halunnut nukkua pelkillä pikkareilla.

* Kaikissa työpaikoissani on ollut kaikille omat potat. Niin myös omien lasteni päiväkodissa.

* Vaikea sanoa. Kyvytön henkilökunta?

* Että edes tietäisi mistä kieltäytyy!

* Ulkona tulee liikuntaa lapsille ihan eri tavalla kuin sisäleikeissä. Nykyään lapsetkin tahtovat olla jo sohvaperunoita, joten on hyvä, että edes päiväkodeissa ulkoillaan. (tietysti monessa kodissa ulkoilu ja liikunta on myös arvossaan)

Varmaan moni asia siksi, kun joku typerä päivähoidosta vastaava on niin päättänyt ja määrännyt ja sitten päiväkodissa ei voida mistään poiketa.

* Näin tuskin on. Monet asiat päiväkotien käytännöissä on vaan kokemuksen kautta hyväski havaittuja.

Vierailija

-Moni lapsi tosiaan hikoilee kaikki sisävaatteet päällä peiton alla nukkuessa. En silti ymmärrä, miksi kaikkien lasten pitäisi nukkua esim. pelkissä pikkareissa (niin kuin joissakin päiväkodeissa tosiaan on). Mun mielestä lapsen pitäisi itse saada valita nukkuuko pelkissä alushousuissa vaiko esim. t-paita ja housut jalassa. Jos itse nukun päiväunet (kotona), mulla on yleensä just T-paita ja jotkut collegehousut. Miksei siis myös lapsilla.

-Tätä mä en ihan ymmärrä, että miksi pitäisi olla. Eihän siellä ole lapsille tai aikuisille omia pönttöjäkään... Meillä ainakin potat huuhdeltiin joka käytön jälkeen ja kerran päivässä pestiin pesuaineen kanssa. Pitäisikö mielestäsi 21 lapsen ryhmässä kaikilla olla omat pöntötkin? Miksi sitten pienillä lapsilla omat potat? Siis mihin ajatuksesi perustuu?

-Pitäisi ehdottomasti puuttua. Ammattitaidotonta ja työhönsä kyllästynyttä porukkaa teidän pk:ssa vissiin, ikävä kyllä.

-Että lapsi oppisi syömään uusia ruokia. En kyllä itse kannata pakottamista, mutta varsinkin jotkut ns. vanhemman polven työntekijät tälläistä joskus harrastavat. Mun mielestä maistamiseen pitää kannustaa, mutta ei kuitenkaan pakottaa.

-Voisitko vastata, että mitä haittaa tuosta määrästä on??? Ja päiväkodissa ulkoillaan yleensä säässä kuin säässä ihan vain senkin takia, että koko päivä sisällä sellaisen lapsilauman kanssa on aivan hirveää ja iltapäivällä kaikki lapset hyppivät muuten seinille. Sen takia meillä oltiin pihalla edes vartti, vaikka ilma olisi ollut millainen vaan. Vesi-/räntäsateella oikeat varusteet auttaa paljon ja suurin osa lapsista rakastaa kuraleikkejä yms. Ainoastaan kovilla pakkasilla ulos ei välttämättä mennä ollenkaan. Ja oletko tietoinen siitä, että pientenkin lasten pitäisi liikkua (siis kunnolla) vähintään 2 h päivässä. Onnistuu ulkona parhaiten ja samalla motoriikka kehittyy ja lapset saavat raitista ilmaa.

T:Lastenhoitaja

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

1. Meidän päikkärissä lapset nukkuvat joko A) vaipassa, B) pikkareissa tai C) pikkareissa tai vaipassa + paidassa. Syystä, että jotkut haluavat nukkua pelkissä pikkareissa tai vaipassa. Jotkut lapset heräävät pää märkänä, vaikkei olisi muuta päällä kuin kyseiset asusteet. Ja ethän sä itsekkään nuku päivävaatteissa vai nukutko?

2. Ei meidän päikkärissä vaan ole yhtä pottaa. Siellä vessan seinällä on siistissä rivissä 9 pottaa (ryhmässä on yhteensä 8 pottailijaa + yksi varapotta, joka on sellaisten lasten käytössä, jotka tulevat meille varahoitoon).

3. Mistäs sä voit tietää, ettei kiusaamiseen puututa? Meillä ei ole pahaa kiusaamista tapahtunut, mutta jos pikku kiusaa tapahtuu, niin otetaan kiusan tekijä/t puhutteluun (esim. lällätys, haukkuminen, töniminen jne.) ja heidän pitää pyytää kunnolla anteeksi.

4. Että lapset tottuvat outoihin makuihin. Meidän päikkärissä käykin usein niin, että joku lapsi saattaa valittaa, ettei tykkää siitä ja siitä ruuasta, mutta kun sanotaan, että pitää maistaa yksi haarukallinen/lusikallinen, niin lapsi huomaakin, että hei, täähän onkin hyvää ja haluaa vielä lisääkin.

5. Ruoka maittaa paremmin, nukuttaa paremmin. Siinä ne tärkeimmät syyt.

Vierailija

Päiväkodissa on todella kova meteli, kun kaikki lapset ovat sisällä, heistähän lähtee ääntä. Ulkona ääni jakautuu paremmin. Kova meteli on todella suuri stressin aiheuttaja.

Lisäksi ulkona lapsi pystyy purkamaan energiaansa ihan toisella tavalla kuin sisällä. Ja karkeamotoriset taidot kehittyvät, eikä raitisilmakaan pahaa tee!

yksi lto

Vierailija

Ainakaan missä itse olen työskennellyt, ei ole lasten tarvinnut nukkua ilkosillaan, kaikilla on ollut omat potat. Ruokia on tarvinnut maistaa 1 lusikka ihan vaan eri makuihin tutustumisen takia. Kiusaamisiin on aina puututtu. Käytäntöjä on tietty monia, mutta kyllä kai ne nyt ovat suht samat!

Vierailija

enkä et nakuna nukutaan. paita ja vaippa/pikkarit jalassa yleensä. oma lapseni kyllä nukkuu pelkällä vaipalla, koska on kova hikoilemaan. ruokaa on hyvä maistaa että tietää mistä kieltäytyy, oma lapseni on todella nirso ja ei halua maistaa mitään uutta, mutta kun saa suuhun vähän jotain uutta niin huomaa että onkin hyvää. ulkona olemiseen ei voi sanoa kun että ole itse 18 lapsen kanssa sisällä 9 tuntia niin et kysy miksi ulos mennään... raitis ilma tekee hyvää. niin...

Vierailija

1.Meidän päiväkodissa nukutaan paita päällä ja pikkuhousut tai sukkahousut/pitkikset riippuen kuinka lapsi hikoaa.Peitot todella lämpimät ja paksut meillä.

2.Jokaisella on omat potat meillä!

3.Kiusaamiseen puututaan aina,kun vain huomataan kiusaamista. Valitettavaa on,jos ei huomata.

4.Ruokaa maistetaan yksi lusikallinen.Jos joku saisi aina olla syömättä,kävisi niin että pian koko ryhmä ei söisi.Lapset kun ottavat mallia toisistaan.Jos joku jotain todella inhoaa,ei sitä ole pakko meillä edes maistaa!

5.Meillä ulkoillaan säästä riippuen,jos ilma ihan hirveä ei ulkoilla.Lapset tarvitsevat ja nauttivat ulkoilusta siinä missä aikuinenkin.

T.lastenhoitaja

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

" Meillä" kyllä lapset nukkuvat alusvaateillaan mitä vanhemmat laittavat heille päälleen esim. sukkahousut, boby, t-paita ym...

" Meillä" jokaisella on oma potta.

" Meillä" kiusaamiseen puututaan välittömästi.

" Meillä" kans pitää maistaa kaikkia ruokia, josta itse en henkilö kohtaisesti ole samaa mieltä, mutta toimittava kuten ennekin siellä on toimittu.

" Meillä" ei ulkona olla ihan 3 tuntia, ennen ruokaa ollaan joku tunnin verran ja iltapäivällä saman verran. Että saa raikasta ilmaa ja jaksaa taas eteenpäin.

t. ryhmäperhepäivä hoitoja

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat