Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtaudut siihen jos vieras komentaa lapsiasi?

Vierailija

Esim junassa joku sanoo lapsellesi ettei saa juosta junan käytävällä? Huomaatko silloin että olisi itse pitänyt komentaa aikaisemmin vai juokseeko lapsesi ympäriinsä siksi että se sinusta vanhempana on ihan ok?

Kommentit (12)

Vierailija

että huutaminen ja juokseminen yleisellä paikalla ei sovi. Hän lopettaa onneksi melko pian, kun joku ystävällinen täti tai setä sanoo ihan saman asian. Lapset monesti testaavat vanhempansa asettamia rajoja juuri näin, joten on hyvä heidän huomata että se raja tulee suunnilleen samassa kohdassa vastaan myös muiden auktoriteettien, eli aikuisten, osalta. Tietenkin en hyvällä katso jos lastani komennetaan epäasiallisesti huutaen tai raivoten, mutta topakka kielto tai ystävällinen pyyntö on usein tervetullutta apua.

Vierailija

Lapset päättivät juosta käytävän emmekä ihan heti huomanneet kun neuvottelimme miehen kanssa minne seuraavaksi menisimme. Samalla kun avasin suuni huutaakseni lapsille että pysähtykää myyjä kielsi tosi vihaisella äänellä juoksemisen. Lapset olivat tosi noloina ja itse olin tyytyväinen: lapset huomasivat että juoksentelu ärsyttää muitakin kuin vain meitä " kalkkiksia" vanhempia. Ei haitannut siis mua se kieltäminen, hyvä vaan.

En nyt ihan heti muista että muuten olisi kukaan kieltänyt lapsiamme, mitä nyt mummolassa mummi ja pappa välillä. Välillä tuntuu että kiellän itse liikaakin.

Vierailija

" että ei saa huutaa" vai että " voisitko olla hiljempaa" ? Eli jos lapsen huuto ei sinua haittaa, voisiko jälkimmäinen tapa puuttua asiaan saada sinut ymmärtäväisemmäksi sille että jotain muuta se voi haitata?

Uusimmat

Suosituimmat