Onko sinulla ollut raskausaikana veressä Rh vasta-aineita?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulle selvis, että mulla on anti-E :tä veressä. Raskausviikkoja mulla on kasassa 12 ja risat.

Mitä se tarkoittaa? Miten raskaus ja seuranta jatkossa? Millaista hoitoa? Miten lapsen synnyttyä?

Hieman jo sain tietoa neuvolasta, mutta kaikki lisätieto olisi nyt paikallaan... Kiitos! Kohtalotovereita käsittääkseni vähän, mutta toivottavasti joku osaisi asiaa hieman enemmän valottaa. Tapaukset varmasti erilaisia, mutta kuulen mielelläni myös sinun tarinasi.

:/ June

P.S. Samaa kyselin jo odotuspuolelta ja sairauspuolella, mut jos täällä ois vastaavassa tilanteessa olleita äitejä mua auttamassa....

Kommentit (3)

Vierailija

Siis nyt luin tarkemmin, unenpöpperöiset silmät tähän aikaan jo. En tiedä tosiaan tuosta jos vasta-aineita on jo veressäsi. Neuvolassa osaavat varmaan tarkentaa sinua tuossa asiassa.

Anteeksi vielä tuo oma sepustukseni, pitäisi lukea tarkemmin ennen kuin vastailee.

Vierailija

Minulla oli Rh- veri, raskausaikana otettiin 3 verikokeet ja muuten ei seurailtu. Vauvasta otettava verikoe unohtui ottaa synnytyksen yhteydessä, mikä oli minusta aika ihmeellistä. Eli kun se vasta-aine piikki mikä äidille annetaan tulisi antaa 3 vuorokauden aikana synnytyksen jälkeen, niin minun tapauksessa tuli todella kiire. Pojasta otettiin pika näyte tuntia ennen kuin 72 h olisi umpeutunut ja vastaus saatiin 10 minuuttia ennen ja minun onnekseni poika oli myös Rh- jolloin vasta-aine piikkiä ei tarvinnut minulle antaa. Minua tämä kyllä säikäytti niin paljon etten ole vieläkään uskaltanut kysyä että miten se olisi mahdollisesti vaikuttanut jos poika olisi ollut rh+ ja minä-. Tätä asiaa ei olisi edes huomattu jos minä en olisi sitä hoksannut silloin alkaa kyselemään, vaikka neuvola kortissa oli tästä selvä merkintä. Onni oli siis todella mukana. Minun tietääkseni jos kaikki menee hyvin niin vauvalle ei tule mitään jälkeenpäin. Veljeni vaimo Rh- ja kolme tervettä lasta heillä on. Hän sai esikoisen syntymän jälkeisenä päivänä sen vasta-aine piikin. Raskaus aika siis ja kaikki nyt on mennyt kyllä ihan hyvin. Tietysti se taas seuraavan kohdalla mietityttää, mutta mietin sitä sitten.En ole nyt kyllä varma vastasiko viestini kysymykseesi ollenkaan.

Vierailija

Olen RH- ja koko raskauden ajan kuukauden välein tehtiin vasta-aineverikokeet. Kaikki olivat aina negaa, eli ei vasta-aineita. Kuitenkin kun poika syntyi kävi heti ilmi, että synnytyksen yhteydessä verikontakti oli syntynyt ja pojan RH+ ja mun RH- olivat aiheuttaneet vasta-aineita toisilleen. Poika kellastui erittäin voimakkaasti siitä syystä ja kontrollit jatkuivat usean kuukauden ajan. Minä sain antiglobuliinipistoksen, mutta todennäköisesti seuraavissa raskauksissa (joita ei onneksi enää tule, koska lapsiluku täynnä) olisi ongelmia.

Sinulla on ilmeisesti jo aikaisempia RH+ lapsia, koska vasta-aineita on heti veressä??

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat