Vierailija

Hei!

Tänään huomasin, että vanhempainraha oli putkahtanut tililleni ensimmäistä kertää. Tätä ennen olen saanut normaalia palkkaa työnantajaltani eli ekat 3 kk.

Mutta tilille tullut raha on vain 254,39¿!? Ansiosidonnaiseni on n. 1200 euroa.

Mitä on tapahtunut??

Sivut

Kommentit (33)

Itsekin sain eka pätkän vain lyhyen ja " pikkuisen" rahaa, koska ne laskee jotenkin ne jaksot hassusti eli eka jakso ei välttämättä ole se 30 tai 25 päivää vaan joku 5 päivää (ainakin vuonna 2003 oli niin). Kannattaa tarkistaa siitä omasta päätöksestä tai soittaa kelaan.

Äitiys- ja vanhempainraha maksetaan hakemuksen mukaisesti jälkikäteen 25 päivän maksuerissä, ensimmäinen maksuerä on kuitenkin 30 päivää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen aina vain kuullut puhuttavan " ansiosidonnaisesta äitiyspäivärahasta" ja olen tosiaankin luullut sen olevan virallinen termi.. No, viisastuinpa tästäkin ;)

eli tililtäni siis vain huomasin rahojen tulleen. Mitään maksulappua ei ole tullut, vai onko se tullut joskus jonkun päätöksen mukana..

Etsin ja tarkistin lappusen. Mulle maksetaan ekassa jaksossa 8 päivää. Seuraavat rahat tulevat sitten kuukauden kuluttua. Kivaa!

Ongelma tässä on se, että äitiyspäiväraha näköjään maksetaan jotenkin takautuvasti eli tähän tulee todella pitkä tauko rahan tulossa, kun palkkani taas maksetaan pikemminkin etukäteen.

Noh, nyt kyselen selviytymisohjeita tuolta toisessa ketjussa :)

Minä olen saanut äitiyspäivärahani aina niin, että ensin 5:ltä päivältä, sitten 25:ltä ja lopuksi vielä 5:ltä päivältä. Tämä vuonna on minulle maksettu viimeksi tuo ensimmäinen ja viimeinen päivä.

Kannattaa kaivella se kelan päätös, siellä on tosiaan maksupäivät ja summat. Tai soita kelaan.

Olen siis toimittanut palkkatietoni Kelaan ja heiltä on tullut päätös ansiosidonnaiseni määrästä. Tuo tililleni tullut summa vain poikkesi erittäin liikaa siitä päätöksen summasta.

Ehkäpä siis osan kuukauden rahat vain.. täytyy tarkistaa.

Kiitos!

Työttömyysturvaan kuuluvaa termistöä?

" Ansiosidonnainen äitiyspäiväraha" , " vanhempainraha" , " minimiäitiyspäiväraha" ...?? Mitkä käyttämäni termit ovat väärin tai liittyvät työttömyysturvaan? Olen ekaa kertaa äitiyslomalla, joten taidan olla hieman urvelo näissä jutuissa enkä osaa näköjään käyttää oikeaa termistöä?

Ap, ymmällään.

Saan siis äitiyspäivärahaa ansiosidonnaisena eli työtulojeni mukaan. Sitä myönnettiin 1200 euroa kuussa. Äitiyslomalta ensimmäiset 3 kk työnantaja maksoi täyttä palkkaa. Nyt tuo 3 kk on takana ja sain ensimmäiset äippärahat Kelalta tililleni ja se oli tuo summa. Tuleeko ne rahat jotenkin osissa vai miksi ihmeessä sain vain päälle kaksisataa?

ja jouduin siitä aikanaa valituksenkin tekemään, koska eivät olleet huomioineet työtulojani, vaikka niiden perusteella hainkin.. Uuden päätöksenkin katsoin, mutta siitä on aikaa jotain 4 kk, joten ei ole enää tarkkaa muistikuvaa asiasta. Kun tosiaan olen saanut nämä ekat 3kk vielä palkkaa, niin asia ei ole tuntunut kovin ajankohtaiselta.

Eli palkallinen jakso loppui 2.12. ja sain vielä marraskuussa siis täyden palkan. joulukuun alussa tuli päiväraha vain 2-7.12. jaksolta ja täysipäivis vasta tammikuussa. Sitten taas toisesta päästä ne tulee takaisin.

Tarkasta ap vaan maksupäivät ja miltä ajalta milloinkin maksetaan! Siellä on selitys.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat