Mitä mieltä olette tällaisesta neuvolan tädistä?

Vierailija

Kävin neuvolassa ensimmäistä kertaa kun olen raskaana ja keskustelu kielletyistä ruuista meni näin:

Täti: Tuorejuustoja ei saa syödä

Minä: olen kyllä noita suomalaisia syönyt kun ovat pastöroitujakin

Täti: no niitä kyllä voi syödä (miksei heti sanonut?!)

Täti: Mitään maksaruokia ei saa syödä

Minä: syön kyllä maksalaatikkoa

Täti: no kyllä sitä voi syödä (Olisiko tämänkin pimittänyt?!)

Täti: graavattua kalaa ja mätiä ei saa syödä

Minä: hups olen kyllä syönyt mätitahnaa, saako syödä?

Täti: No eiköhän sitä voi syödä kun on niin teollisesti käsiteltyä

Meidän jutut jatkuivat tuota luokkaa koko ajan ja lopuksi ajattelin mahtoikohan tietää mistään mitään.

Kun "täti" oli yrittänyt ottaa monta kertaa verinäytettä eikä onnistunut ja minua alkoi myöhemmin heikottamaan niin totesi, että tuollaista se raskaus on tyyliin älä valita kun syy oli selkeästi hänen tökkimät neulat...

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Mun käsittääkseni silloin Eviran tulisi väittää, että maksaruokia on turvallista syödä, jos kerran halutaan luoda illuusio puhtaasta Suomesta.....

Jos joku taho kieltää maksaruokien käytön raskusaikana, en minä ainakaan halua olla ottamassa sitä riskiä, että kyseessä olisikin vain "suuri kupla". Mieluummin vältän niitä sen muutaman kuukauden ajan, ei liene ylivoimaisen vaikeaa?

Lainaus:

Luo vain illuusiota "puhtaasta" Suomesta. Tietäisittepä totuuden..!

Vierailija

tuollaisesta olisin. Minulta kiellettiin maksalaatikko ehdottomasti, maksamakkaraa saa syödä jonkin verran, mutta laatikkoa ei yhtään. Terveydenhoitaja ei tiennyt miksi näin on. En ole syönyt mitään maksaruokia koko raskausaikana, koska en niistä erityisemmin välitä. Tuorejuustoa olen syönyt ja Aurajuustoakin.

Vierailija

Jokaisellahan on oikeus tehdä omat valintansa. Kannattaa kuitenkin ottaa ensin asioista itse selvää, koska tällä palstalla näitä joka paikan "asiantuntijoita" tunnetusti pyörii.......

ps. Tarviiko edes kysyä kumpaan minä luotan ;D Eviraan vaiko av-mammaan?

Vierailija

No - jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä, sama kai se minulle on mitä te sinne suuhunne laitatte.

Itse en käytä maksatuotteita raskausaikana, luotan Eviran = Elintarviketurvallisuusviraston ohjeisiin.

Vierailija

eikä jauhemaksapihvejä, eikä kokomaksaa.

Maksamakkaraa voi syödä kohtuudella, kun siinä on niin vähän sitä maksaa, enemmän kaikkea muuta mössöä.

Mä en syö muuten ikinä mitään maksaa, paitsi raskausaikana kamala himo maksamakkaraan... syön siis pari viipaletta aina silloin tällöin. Sellainen valmiiksi siivutettu aurinkokuivattu tomaatti-maksamakkara on ihan pop.

Vierailija

Joskus vuonna kivi ja keppi maksan a-vitamiinipitoisuus oli niin suurta luokkaa että huh. Nykyään ku maksamakkara on enemmänki sidosaineita ku itse sitä maksaa, en usko että pari hapankorppua kerran kuukaudessa vauvaa tappaa.

Vierailija

A-vitamiinin saantisuositukset raskausajalle/päivä:

minimi 800 g

maksimi 3000 g (pitkäaikaissaanti) tai 7500 g (kerta-annos)

maksassa A-vitamiinia 18000 g/100g

maksalaatikossa n. 3600 µg/100g

Eli tästä vois päätellä, ettei maksalaatikkoa kannata pahemmin syödä, koska siinäkin on paljon A-vitamiinia ja pitää muistaa, että sitä tulee muualtakin. Jo 100g maksalaatikkoa päivässä on liikaa...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat