Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lisääntyneet yöheräämiset

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

5-kuinen poikani on alkanut heräillä enemmän öisin. Pyörii sängyssä, pitää silmiä kiinni ja yrittää saada unta. Tätä alkoi olla viikko sitten, ja parina ensimmäisenä yönä annoin joka heräämisellä maitoa. Poika on vielä täysimetyksellä. Yleensä, parin kuukauden ajan on syönyt noin kolme kertaa yöllä. Nyt sekosin jo laskuista, ehkä kuusi kertaa. Sitten kolmantena yönä kokeilin antaa vain tuttia, niin poika söi sitä hetken, sylki pois ja jonkin ajan kuluttua nukahti. Ja jonain yönä ei yrittänyt syödä kun tarjosin tissiä.

Olen nyt kovasti miettinyt, onko nälkää, että tarvisiko aloittaa kiinteät? Meillä oli d-vitamiinista pitkään vatsavaivoja, ja nyt vasta ne ovat alkaneet helpottaa, niin olin toivonut että menisi vielä puolivuotiaaksi pelkällä maidolla, mahavaivojen pelossa. Tai sanotaan että suolisto on silloin kehittyneempi. Vai voisiko olla sellainen ikäkausi, että uuden oppiminen ja liikkuminen aiheuttavat univaikeuksia? Poika on kyllä kova liikkumaan, ja on nyt alkanut muutamaa senttiä ryömiä eteenkinpäin (taaksepäin jo jonkin aikaa).

En tietenkään haluaisi kiusata poikaa jos on nälkä, mutta kun en tiedä onko se sitä. Ajattelin nyt seurata tilannetta. Päivällä poika syö " normaalisti" , eikä ole nälkäisen oloinen. Itseäni uuvuttaa kun heräilee monta kertaa yössä. Olen kyllä ollut onnellinen, kun meillä yöt ovat pääosin menneet hyvin. Vaikka masuvaivat olivat hankalia ensimmäisinä kuukausina, ne eivät yleensä vaivanneet öisin.

Onko samanlaisia kokemuksia? Olisi kiva kuulla, miten tilanne on selvinnyt?

Kommentit (12)

Vierailija

On kuin olisin lukenut omaa tekstiäni. Meillä tyttö 4 kk ja nyt on ollut

viikon ajan tuollaista samanlaista heräämistä useasti yöllä. Meilläkin täysimetyksellä. Välillä tuntuu että herää oikeasti nälkään mutta välillä vaan pyörii kuten teilläkin. Nyrkit ovat olleet suussa jo 2,5kk lähtien

joten hampaiden tuloakin voi olla. Mutta kokemuksia kaivataan täälläkin. Tyttö nukkui aiemmin yhdellä syötöllä koko yön ja nyt sitten herätään vähän väliä.

Vierailija

Meillä tyttö 5,5 kk ja syönyt kiinteitä jo hyvän aikaa ja reippaasti. Pari viikkoa sitten nukkui pari yötä klo 20-06 heräämättä, mutta esim. viime yönä heräsi tunnin välein... Pyörii ja kieppuu unissaan ja sitten herää kieppumiseensa. Nukahtaa vain rinnalle, tutti tai vesipullo ei kelpaa. Ei kyllä ole nälkäkään kun nukahtaa melkein saman tien kun saa rinnan suuhun. Viime yön jäljiltä olen aika naatti...

Kaisu

Vierailija

Meillä tosiaan oli mahavaivoja pitkään, ja yksi syyllinen ainakin oli d-vitamiini. Mutta ei siitä sen tarkemmin. Neuvolalääkäri laittoi 3kk ikäisenä lastenlääkärille lähetteellä, mutta lastenlääkärin mielestä meidät oli lähetetty turhaan, " ei teidän pojassanne ole mitään vikaa" . Ruoka-aineallergiat kuitenkin testattiin, eikä niitä ollut. Väitän kuitenkin tietäväni, jos poika itkee mahakipua. Eikä poika nyt itke öisin, pyörii vain ja itse herään jo siihen. Aiemminkin on vain " inahtanut" niin olen ottanut syömään.

Kiitos vastauksistanne, on tosiaan kiva kuulla että muillakin on tällaista. Ehkäpä se on joku kehitysvaihe, että päivän touhut jatkuu yölläkin. Sellaista olen kyllä kuullutkin olevan ainakin kävelemään opettelevilla. Miksei sitten ryömimistä tms. uutta taitoa opettelevilla?

Kyllä se kiinteidenkin aika on varmasti edessä, ja yritän seurata nyt pojan merkkejä koska olisi sopiva aika tai jos menee itkemiseksi jne. että huomaa jäävän nälkä. Lapsen ehdoillahan tässä yritetään mennä, mutta joskus se lapsen tulkinta on niin vaikeaa...

Jaksamista kaikille! Kerätään ne ihanat hymyt voimavaroiksi!

Terveisin niola

Vierailija

on viimeiset 2,5 viikkoa ollut pikku terroristi öisin. ei herää, mutta heittelehtii, joskus itkee unissaan. vauva on ollut tähän asti loistava nukkuja. muutama päivä sitten päätin, että imetän vain kerran yön aikana, koska vaikutti siltä ettei aidosti ole nälissään - etsii enemmänkin lohtua. kolme viimeistä yötä ovatkin olleet parempia, ihan kuin vauva olisi helpottunut siitä, ettei tarvitsekaan syödä. olemme paijailleet pojan takaisin unilleen, ja nukkuukin nyt pidempiä pätkiä. jotenkin tuli mieleen, että ehkä syöttämisestä jäi ilmaa, joka teki nukkumisen vaikeaksi.

neuvolassa sanoi, että monelle ovat nämä ajat juuri sellaisia. liikkumisen oppiminen, kiinteiden alotus ja unimaailman muutokset tekevät elämästä rauhattoman.

ehkä näihin kehitysvaiheisiin saa tottua, joka iässä varmaankin jotain aina.. vielä monta monta vuotta.

krooh.

Vierailija

Hei, meillä on ollut tuollaista heräilemistä jo useamman viikon ja tyttö on nyt reilu 5 kk. Olen kans miettinyt että mistä johtuu. Yöllä syödään 2-3 tunnin välein, vaikka alusta alkaen syötiin vain kerran aamuyöllä. Nukkuminen on siis todella levotonta ja vähän väliä herää itkemään ja touhuamaan. Välillä auttaa tutti mutta välillä taas vain rinta. Sellaisen olen huomannut että tyttö nukkuu paremmin tai ei itke kun otan viereen nukkumaan. Siinä hyörii ja mönkii mutta on kuitenkin unessa.

Mahtaakohan tämä liittyä jotenkin siihen, kun meillä nykyisin aina touhuaa niin kovasti päivät ja on muutenkin vauhdissa, et jotenkin tuntuu ettei osaa edes yöllä rauhoittua. Me aloiteltiin kiinteitä muutama viikko sitten eikä se ole muuttanut tilannetta mitenkään. Toisaalta en anna kuin vähän kasvissosetta aamupäivällä, että eipä sillä nälkä kyllä yötä pois pysy =)

Koitetaan nyt vain kestää tätä heräilyä, ja ajattelin aloittaa sitten kuuden kuukauden iässä iltapuuron, et jos sillä noi yöt rauhoittuisivat. Tai sitten auttaa vain aika... Eipä mun viestistä varmaan apua ollut, mutta samanoloisia kokemuksia.

Hemu80

Vierailija

yönsä syömättä ja heräämättä. viime perjantaiyönä alkoi sellainen rumba et jossain välin yössä herää kitisee, nälkää se ei ole ku rauhoittuu ja nukahtaa ku laittaa tutin suuhun tätä saattaa olla välilä 2 kertaa tai kerran yössä.

sitä on nyt jatkunut siis viime perjantaista, en tiedä mikä vaihe nyt on sit menossa.

siis ennen nukkui kiltisti 22-8/9/10 siis täysin heräämättä ja syömättä.

nyt mennään n. 22 nukkuu ja herätään noin 8-9 paikkeilla. ja yöllä kerran pari tutin laittoa.

Vierailija

3,5kk vauva heräillyt useammin, kuin ennen. Tätä ennen heräsi 2 kertaa syömään, nyt 2 viimeistä yötä on ollut erilaisia (=huonoja). Viime yö varsinkin oli huono, tuntuu, kuin vauva olisi ollut tissillä koko yön. Siinä oli kyljet koetuksella.. auts. (Vauva nukkuu vieressä) Mutta katsellaan nyt, miten jatkuu..

Vierailija

Meidän pojalla yöheräämiset lisääntyivät ensimäisen kerran hieman alle nelikuisena. Syyksi osoittautuivat hampaat. Hampaiden puhjettua tilanne rauhoittui vähäksi aikaa. Viisikuisena aloitin sitten kiinteät, kun yöt alkoivat olla taas tosi rikkonaisia. Tilanne korjaantui vasta useamman viikon päästä, kun poika alkoi syömään iltapuuroa kunnolla ja saimme päivärytmin muutenkin kohdalleen. Poika oppi ryömimään samoihin aikoihin, kun aloitin kiinteät. Nämä kaikki varmaan vaikuttivat öihin.

Menna+poika 6 kk

Vierailija

on syytä selvittää vauvan allergiat ennen kiinteiden aloittamista.

Täysimetetyn viisikuisen heräilyn taustalla voi olla myöskin nälkä, tällöin kiinteiden aloittaminen on paikallaan.

On hieman vaisusti sanottu, että yrittää jatka aimetystä kuuteen kuukauteen vatsavaivojen pelossa-ruoka-aineallergiat ovat vakava uhka vauvan yleisterveydentilalle-eivät pelkkä ohimenevää kipu. Ja vauvan ohimenevästä kivustahan ei tarvitse välittää-vauvan on sopeuduttava, jos aikuinen niin määrää:" valittaa ei saa.." .

Tänäpäivänä ei onneksi enää tarvitse jatkaa imetystä vain sen vuoksi, ettei hyviä turvallisia erikoisvastikkeita ole olemassa, mikä oli tilanne vielä viime vuonna.

Vierailija

Vaikka olen myös todella väsynyt näistä yöistä niin ihana lukea

kun on muitakin jotka painivat saman ongelman kanssa. Toivottavasti saamme yöunet taas takaisin. Voi kun joku kirjoittaisi että menee ohi ajan myötä. Itsekin olen miettinyt kiinteiden aloitusta mutta se ei vielä tunnu kamalan huvältä idealta kun maitoa riittää.

Vierailija

Ei siis se, että vauvelit heräilee, vaan se, että tältä palstalta löytyy aina kohtalotovereita näihin vauvaongelmiin. Kummasti helpottaa tällaista ensimmäisen äitiä, joka on välillä aivan h.moilasena tuon pikkutoukkansa kanssa...

Myös meillä oli tuota yöheräilyä: heräsi varmaan 5 kertaa yössä ja rauhoittui vain rinnalle. Mutta nyt on taas menny pari yötä, että ukkeli on nukkunut kuin uppotukki. Tisu on kelvannut vain kerran yössä, tuossa joskus neljän aikaan. Söin itse viime viikonloppuna aika paljon suklaata, mitä en normaalisti tee. Mietin, olisikohan maitoon kulkeutunut suklaa aiheuttanut vatsanpuruja tms. Tai sitten tämä vaan on joku " elämänvaihe" . Hampaita suussa ei tunnu, vaikka voisi tietysti olla sitäkin. Poju on nyt 5,5 kk.

Uusimmat

Suosituimmat