Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Munasolujen luovuttamisesta kysyisin..

Vierailija

Mitä mieltä olette eettisesti? Oletko itse luovuttanut munasoluja? Eräs ihminen minulle väitti saaneensa siitä vielä rahaakin.. Tuskin pitää paikkaansa?

Harkitsen luovutusta, mutta en voi olla ajattelematta jos joskus lapseni alkaa esim. seurustella " sisarensa" kanssa tietämättä siitä..? Hirveästi ajatuksia, mutta haluaisin todella auttaa lapsettomia.

Itsellä on jo lapsia ja kun sain keskenmenon minua alkoi kiinnostaa munasolujen luovutus. Itse en kestäisi jatkuvia keskenmenoja :' (

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

En todellakaan vaivaa päätäni ajattelemalla lasten tulevia seurustelusuhteita. Toki mahdollisuus sukurutsaan on olemassa, mutta mahdollisuus on kuitenkin häviävän pieni.

Olen onnellinen lapsistamme ja halusin suoda saman mahdollisuuden jollekin lapsettomalle pariskunnalle, siksi luovutin munasoluja. Ja minun munasoluni ainakin menivät vain yhdelle pariskunnalle, näin ainakin klinikalla sanottiin. En tiedä, saivatko lapsen vai ei.

Kyllä siitä tosiaan saa rahaakin, mutta sen vuoksi ei projektiin kannata ryhtyä.

Vierailija

Pitäisikö kakkonen mielestäsi spermankin luovutus kieltää?

Entä mitä mieltä olet siitä, että vain 80% avioliitoissa syntyneistä lapsista on molempien vanhempien biologisia jälkeläisiä - ja useimmissa tapauksissa kukaan muu kuin äiti (jos hänkään) ei tiedä, kuka lapsen isä on. Aika vaikeaa on olla 100% varma, ettei rakastuisi vahingossa biologiseen sukulaiseensa. Ja lisäksi aika pieni todennäköisyys sille, että niin kävisi.

En ole itse luovuttanut munasoluja, mutta tiedän, että siitä maksetaan ns. kulukorvaus. Joku joskus sanoi summaksi n. 600 euroa - verot.

Munasolujen lahjoitus on tärkeää hyväntekeväisyyttä ja lahjoittajista on jatkuva pula. Pari, jolla lapsettomuusongelma on munasoluissa, joutuu usein odottamaan monta vuotta munasolun lahjoittajan löytymistä.

Mielestäni asia on eettisesti ihan samanlainen kuin siittiöiden lahjoituskin. Joskin paljon hankalampi projekti.

Vierailija

Mutta on vain niin mnta kysymystä.. Juttelin niistä jo yksityisklinikan lääkärin kanssa, mutta silti vaivaa.

Olisiko ketään, joka kertoisi omasta luovutuksestaan?

Ap

Vierailija

ku et vihdoinkin olis jonossa ekana saamassa lahjoitettuja munasoluja, niin kävis ilmi, että luovuttaja onkin TEMPAKKA! Onneksi luovuttajan henkilöllisyys salataan, ja mitä ei tiedä, ei voi vahingoittaakaan...

Vierailija

Prosessissa sekä lahjoittajan että saajan kuukautiskierrot ajoitetaan samaan, lahjoittajalle kasvatellaan munasoluja, jotka sitten tähystyksessä imaistaan (kovat kipulääkkeet on ja rauhoittavaa kaiketi annetaan toimenpiteen aikana) ja hedelmöitetään ja sitten siirretään saajan kohtuun.

Olen kuullut, että munasolujen kasvatteluvaiheessa voi päivänä muutamana olla ikävän turvonnut olo.

Suosittelen kuitenkin lahjoittamaan munasoluja, mikäli vain rahkeet riittävät!

Itse periaatteessa harkitsen, mutten ole vielä saanut asiaa prosessoitua mielessäni lävitse.

Vierailija

mun mielestä se pitäisi kieltää. yksi luovuttaja antaa munasolunsa viidelle eri ihmiselle. tosiasia on että vain hyvin pieni prosentti hedelmöittyy ja kasvaa ihan lapseksi asti, mutta silti on olemassa riski että sisarpuolet ovat yhdessä joskus..suomi kun on pieni maa.

se olisi parempi että yhdestä luovuttajasta vain yhdelle henkilölle munsasolut.

Vierailija

Halusin auttaa, kun kerran minulla noita munasoluja on, enkä itse enää niitä tarvitse :-) Kulukorvauksen sain, oisko ollut 200 euroa. Käyntejä klinikalla tuli muistaakseni neljä ja niistä sai Kelalta bussin mukaan matkakulut.

Ensin söin joitakin päiviä keltarauhashormonia tablettina ja sitten pidettiin tauko, että kuukautiset alkavat ja sen jälkeen oli pari viikkoa pistoksia kerran päivässä mahanahkaan. Ei ollut ollenkaan vaikeaa, pistos ei sattunut eikä tuntunut mitenkään olo kummalliselta.

Itse luovutus ei tuntunut ollenkaan. Minulla oli lievä rauhoittava lääkitys ja kipulääkitys, niin ettei itse neula tuntunut ollenkaan. Katselin ultramonitorista koko ajan, kun munasoluja imettiin neulaan :-)

Koko homma kesti noin 15 minuuttia ja sen jälkeen otin klinikalla pienet päivätorkut ja lähdin kotiin (mieheni haki). Kipuja ei ollut sen jälkeenkään yhtään.

Kaikki kerralla luovutetut munasolut menevät yhdelle vastaanottajalle. Minulle sanottiin, että saa luovuttaa kahdesti. Ei viidesti siis ainakaan siellä.

Suosittelen lämpimästi. Vaiva on pieni ja antamisen ilo suuri.

Vierailija

niinjoo, mistäs tiedät ettet mennyt naimisiin velipuolesi kanssa?

et voi tietää isäsi lemmenseikkailuista, eikä isäsikään välttämättä tiedä siiittämistään lapsista mitään!!

eli ei kannata vedota tohon sisaruusjuttuun.

Vierailija

Luovutin ekan kerran vuosi sitten. Nyt soittivat klinikalta ja pyysivät uudelleen, joten aloitan keltarauhashormonitableteilla huomenna.

Ei siis todellakaan sattunut eikä ollut kamalaa. Ennen koko hommaa oli lääkärin tarkastus, jossa käytiin kaikki tarpeellinen läpi ja otettiin papa-näyte yms. Hyvää huolta pitivät minusta.

Vierailija

Lähetin sähköpostia eri klinikoille ja kyselin asioista heiltä. Tuleepa ainakin oikeat vastaukset, täällä kun tuntuu kaikki menevän tappeluksi.

Kiitos teille ihanille, asiallisesti vastanneille!

Ap

Vierailija

Oli varmaan tosi rankkaa olla niin oman moraalin vastaisessa työssä!

Mieltäni kaihertaa kuitenkin pieni epäilys siitä, onko syysi todella puhtaasti vain tuo sukurutsan välttäminen. Et mainitse mitään luovutetuista siittiöistä, joita sentään käytetään jatkuvasti paljon enemmän kuin munasoluja. Ja juuri munasoluista on pulaa. Monesti ihmiset kokevat munasolujen luovuttamisen hankalampana asiana, liittyen ehkä äitimyyttiin jne. kuin siittiöiden luovuttamisen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat