Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nutri-Juniorin käyttäjät; maidon valmistaminen ennakkoon

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Olisin kysynyt miten valmistatte Nutri-Juniorin lapsellenne? Teettekö vuorokauden annoksen etukäteen jääkaappiin ja sieltä lämmitätte tarvitsemanne määrän (kuten potilasoppaassa sanotaan) vai teettekö kuten pakkauksen kyljessä oleva ohje sanoo eli keitättekö tunnollisesti jokaista annosta varten veden, jäähdytätte sen ja lisäätte jauheen veteen?

Soitin nimittäin tänään Nutricialle eli Nutri-juniorin valmistajalle ja kysyin aiheesta ja sieltä käskettiin valmistaa vain tarvittava määrä maitoa kerralla eli maitoa ei heidän mukaansa enää saa valmistaa jääkaappiin. Mielenkiinnolla odotan yötä ja ensimmäistä herätystä kun vauvalle maidon saaminen kestää ja huuto raikaa...

Kommentit (9)

Vierailija

siinä sitten maidon valmistaminen käykin nopsaan. Tai meillä kyllä käytössä Almiron Pepti, mutta ohjeet näyttivät olleen samat. Myöhemmin kun lapsi alkoi syödä kiinteitä ruokia en enää keittänyt vettä vaan lämmitin tarvittavan määrän vettä tuttipullossa mikroaaltouunissa ja sitten vaan jauheita sekottelemaan.

Tosin kun tuo kaveri edelleen herää kaksi kertaa syömään yöllä niin tuo termari taktiikka on osoittaunut huomattavasti vähemmän äitiä ja isää ja korvia rasittavaksi. ...on nimittäin melko malttamaton lapsonen ruuan suhteen kun nälkä yllättää.

Vierailija

Onkohan minulla mennyt ihan pieleen tämä homma, kun otan hanasta kylmää vettä, lämmitän sen mikrossa ja sekoitan jauheen lämpöiseen veteen? Minulla kyllä on jo puolitoistavuotias.

Muistan kyllä kuulleeni, että jauhemaisia äidinmaidonkorvikkeita varten pitää keittää vesi, mutta siksi, että siinä maitojauheessa saattoi olla joku hyvin harvinainen pöpö, joka aktivoituu vedessä. Sitäkin mietin, että mitä eroa siinä tapauksessa on keitetyllä ja hanavedellä? Nutri-Junior-jauhe ei kyllä ole maitoa tai mitään muuta elävää organismia nähnytkään, sen verran steriililtä se vaikuttaa.

Ei kai tuollaisen puolivuotiaan juomavettäkään enää tarvitse keittää (paitsi jos asuu Vihdissä vai missä se bakteeri nyt olikaan). Vai onko nyt viime aikoina tullut jotain uusia suosituksia?

Vierailija

kaikille vastanneille,

edelleen pohdiskelen keitetyn veden säilymistä, keittämisen tarkoitus on tappaa bakteerit mutta kuinka kauan vesi pysyy " puhtaana" vaikka säilyttäisit sen jääkaapissa nopean jäähdyttämisen jälkeen keitetyssä tuttipullossa esim.?

Huutoa kuultiin hetken verran viime yönä, kun vielä en ole niin kovin nopea...

Vierailija

se on tunnettu maailmalla jo pidempään. Elintarvikevirsaton sivuilta kohdasta tiedotteet löydät suosituksen sellaisena kuin se on. Sama tarina löytyy myös korvikepurkista.

Vierailija

meillä keitetty vesi on kylmässä ja sitten laitetaan pulloon. pullo mikroon 15 sekuntia- on sopivan lämmin ja jauheet sekaan. hyvin on toiminut ja nopeesti!

in alkaisi kyllä keitettyäkään vettä säilöä termarissa.

Vierailija

Toinen vaihtoehto on keittää esim. vuorokauden annos vettä, jäähdyttää ja pistää jääkaappiin. Maito tulisi sekä valmistajan että elintarvikeviraston suositusten mukaan valmistaa kerta-annoksina.

Vierailija

Jotenkin olen ajatellut, että Nutri Junior ei ole sillä tavalla maitoa, mutta kyllähän nuo mainitsemasi ohjeet ihan selvät ovat. Kiitos!

Vierailija

käytettävä vesi suositellaan keitettäväksi mainitsemastasi syystä. Koskee kaikkia jauhemaisia korvikkeita ja kaikenikäisiä lapsia.

Jokainen tietysti itse valitsee, noudattaako suosistusta vai ei. Vaikka riski on pieni, se on olemassa. Itse en ole kokenut veden keittämistä niin hankalaksi, että olisin valmis riskin ottamaan.

Uusimmat

Suosituimmat