Anoppi sitten kutsui itse itsensä kylään jouluksi..

Vierailija

Ja samalla miehen siskon ja hänen miehen...

No ihan mukava viettää " perinne" joulua.

Minä vaan saan kokata ja puunata ja tehdä kaiken.

Vieraat tulevat valmiiseen pöytään.

No ovat siis vain aaton, asuvat lähellä, joten ei nyt koko joulu mene hukkaan.

Onko kokemuksia 6 aikuisen ja 2lapsen ruokkimisesta jouluna? Mitä kannattaa ottaa huomioon, entä koska aloittaa alkuvalmistelut.

Mitä tehdä ennakkoon jne?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

On sulla murheet.

On paljon järkevämpää valmistaa jouluruoat kuudelle kuin kahdelle ja tulevat ihan samalla vaivalla!

Itse paljon mieluummin kokkaan ja otan vieraita valmiiseen pöytään kuin lähden muualle joulunviettoon - vähemmän vaivaa ruoanlaitosta on!

Ja olen samaa mieltä kuin pari muutakin tässä ketjussa: kyllä joskus voi pyytää vieraat ihan valmiiseen pöytään. Jos he eivät sitä tee, niin ole sinä esimerkkinä ja toivota lämpimästi tervetulleiksi. Turhaan lietsot epäsopua ja ärsyynnyt, keskity sen sijaan luomaan erityisen lämminhenkinen ja mukava joulu :)

Mitä ruokiin tulee, niin voit helpottaa urakkaa ostamalla valmiiksi soseutetut juurekset laatikoihin, ostamalla rosollinkin valmiina ja kinkkuhan paistuu uunissa itsekseen. Lisäksi 1-2 silliä ja esim. valmiina saatavaa graavilohta tai kylmäsavulohta tilliperunoiden kera.

Helppo jälkkäri on vaikkapa piparilumi: kermaa, rahkaa, vaahdotettua vaniljakastiketta ja piparinmuruja sekaisin.

Vierailija

vapaehtoisesti niin pääsen koko joulusta (siis ihmisistä) helpoimmalla. JOulupöytään pistän kaiken suoraan kaupasta, sitten vain lämmittelen niitä ja lappaan tarjoiluastioille, pukki onkin jo ovella ja sitten heippahei kaikille ja joulu voi alkaa oikeasti..

mitään ihmeellisempää en aio suvulle väsätä, miehen suku on myös näitä " perfektionisteja" mitään ei itse tehdä, mutta kaikesta voi valittaa.. Nyt ne ovat jo vähän itsekin tajunneet ja sitten ovat mielinkielin, joten saarioista vaan suuhun, ei tehoa minuun enää

Vierailija

Meillä on ollut perinteenä jo kauan että meille tulee kaikki, minun vanhempani ja siskoni lapsineen ja mieheni vanhemmat ja sisko. Äitini monesti tuo jo etukäteen laatikoita (kun tietää että muuten ostan kaupasta) mutta tarjottavaksi iso kinkku, keitetyt potut, kastike, suolakala, laatikot (porkkana,lanttu), joululimppua (vaaleaa ja tummaa) rosolli. Ruuan päälle sitten joko sekametelisoppaa ja torttukahvit. Juotavana meillä on tarjottu kotikaljaa, maitoa ja vettä....kukin taaplaa tyylillään. Olen ottanut vastaan apuja, esim. siskoni yleensä tuo sitten kahvipöytään jotakin ja äitini on myös saattanut leipoa jotakin kuivakakkuja, anoppi tuo yleensä kotikaljaa ja pipareita....ison perheen äitinä (5 lasta) yleensä tuota ruokaa tekee siinä määrin että sitä riittää ja ei turhista hermostu.

Joulumieltä vain mukaan! Minusta on ihana kun saa olla kotona aattoona (ollaan nimittäin jossain vaiheessa oltu " tienpäälläki" joulut ja käyty anoppilassa ja meillä jouluruuilla).

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

kun en edes jaksa ajatella.

ap

Meillä oli toissa jouluna miehen sukulaisia aattona (anoppi, perheetön veli ja sisko sekä toinen sisko miehineen). Olin kokannut ja laittanut sen seitsemää sorttia, olin viimeisilläni raskaana. Ja kun mies on vielä perfektionisti, jolle kaikki täytyy olla vimpan päälle olihan siinä pieni stressinpoikanen valmistelujen kanssa. Mutta kaikki onnistui loistavasti ja oli tosi mukavaa (mitä etukäteen hieman epäilin). Joten sen ajan ja energian mitä nyt käytät tuskailuun laitatkin valmisteluihin, niin kaikki onnistuu hyvin ja on ajallaan valmista. Miksi ei joskus vois sukulaisia kutsua valmiiseen pöytään?

Vierailija

Yksi osa anopille hankittavaksi ja esivalmisteltavaksi ja toinen osa kälylle.

Ainoa, minkä sanoisin, että kannattaa ehdottomasti tehdä teillä on kinkku ja tuollaiselle porukalle se varmaankin kannattaa tilata kauppaan valmiiksi, niin saat varmasti sopivan kokoisen.

Ai niin: samalla kun soitat sitä hankintalistaa, kerro, että " tarkoitus, on syödä klo xx, tulettehan paikalle vähintään 2-3 tuntita ennen niin saadaan kaikki valmiiksi ajoissa" .

Miksi ihmeessä SUN pitäisi kaikki miettiä, maksaa, kantaa ulos kaupasta ja valmistaa?

Vierailija

Mä en ainakaan tuollaiseen suostuis, että joku tekee yksin kaikki ruuat. Jos olisin vieras, niin tarjoutuisin kyllä ihan itsekin auttamaan ja tekemään osani!

Vierailija

Jokainen perhe voisi tulla osan ruuista valmiina tullessaan.

Esim.

Anoppi toisi laatikot (lanttu/porkkana/peruna/maksa/mitä teillä nyt jouluna syödäänkään) ja rosollin (kaikkinen tykötarpeineen, kermoineen ja koristeluineen, valmiissa tarjouluastiassa) + joulukakun jälkkärikahveille (hedelmä, taateli, suklaa tms.).

Sisko toisi kalat (graavilohi, lipeäkala -jos sellainen teillä perinne on-, sinappisilakat yms., mätiä ja smetanaa yms., edelleen jo valmiiksi tarjolle asetettuna) ja pipareita.

Sinulla jäisi kinkku ja perunat ja joulutortut ja kahvin keitto ja kattaus.

Jokainen toisi pullon juotavia. Voisi olla miesten vastuulla, esim. punaviinit, kuohuviini ja konjakit kahvin kera.

Vierailija

juu, mieheni siskoa en keittoööni pästä. ja anoppi vain jakelee ohjeita, ei auta.

mieheni auttaa kyllä.

anopin uusi mies varmaan keksii aina jotakin ettei vaan tarvitse osallistua.

miehen siskon mies varmaan auttaa jos osaa.

mutta tulevat vasta aattona, jolloin kaikki oitäisi olla jo valmiina. lähdemme haudoille, sitten tultais syömään.

kyllähän mä nyt saan ne sapuskat pöytään ja lämmitettyä, mutta ne alkuvalmistelut ahistaa, 2 pientä lastakin on.

ap

Vierailija

lapset menee jouluna siinä jaloissa hyöriessä, se kuuluu joulun henkeen, ainakin minun mielestä. muistan miten oli jännää kun aikuiset hösäsi ja itse sai leikkiä ja joku toi aina jotain hyvää syötävää tai paijasi ohimennessään.

meillä on massiivijouluja, kokoonnutaan varmaan tänä vuonna meidän perheen luo. sovittu on että jokaisella on oma " vastuualue" , kalat, leikkeleet, viinit tms...äiti on höösännyt laatikot ja kinkun. pöytä katetaan yhdessä ja siivotaan myös. jollain on vastuulla lasten hoito ja leikitys, yleensä pikkusiskollani joka ei oikein innostu tiskaamisesta :)

ja joka joulu ostetaan joku seurapeli jota sitten veivataan myöhään yöhön asti, ipanat seassa. herkkuja on pöydällä myös yöllä jos tekee mieli suklaata tai pikkusuolaista.

ainakin kerran vuodessa pitää ottaa rennosti ja syödä epäterveellisesti sekä valvoa niin pitkään kuin haluaa!

mutta, harmi jos on vähänkin kitkaa ihmissuhteissa, jokaisen pitää löytää se sisäinen lapsi itsestään että jaksaa pitkät vapaat toisten kanssa, varsinkin jos on surkeat kelit ettei pääse pulkkamäkeen.

eli kannattaa jakaa näitä ruokajuttuja, tuo sinä viinejä ja mehuja, sinä tiedät niin hyvin nuo kalajutut, sulla on ihania salaatteja tms ja näin se homma etenee :)

Vierailija

voit ihan hyvin pyytää että anoppi ja miehen sisko tekee osan laatikoista ja vaikka tuovat ne jo ennemmin, jotka sinä voit sitten lämmittää..

Vierailija

jokainen tekisi jotain omassakodissaan ja toisi tullessaan?

ei tarvitsisi sitä kälyäkään päästää omaan keittiöön.

Ja meillä ainakin anopin saa tekemään melkein vaikka mitä, kun kehuu, että tekee niinpaljn paremman lanttulaatikon kun ite ... ( mikä ainakin meillä on vale..)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat