Mikä muu kuin lääkkeet auttavat masennukseen?

Vierailija

Lopetin kesällä masennuslääkkeet (Zoloft) ja kun siitä myrkystä pääsin eroon, ei tee mieli enää aloittaa uudelleen! Siis nyt taas mieli tuntuu aika apealta ja mietin, että lääkkeitä en halua mielelläni aloittaa. Kaikista tulee voimakkaita sivuvaikutuksia (oon kokeillut jo 7 lääkettä).

Aloitin viime viikolla kirkasvalohoidon mutta en osaa vielä sanoa onko siitä hyötyä. Netistä luin, että kalaöljyillä ja niiden puutoksella on yhteyttä masennukseen. Vitamiinejakin voisi kokeilla eikä liikuntakaan olisi pahasta...

Siis kertokaa masennuksesta selvinneet, miten pärjäätte ilman lääkkeitä? Mitkä asiat pitävät masennusta loitolla?

Lääkkeet on toisaalta helppo valinta, mutta ketkä olette niitä syöneet, tiedätte että sivuvaikutuksia voi olla paljon!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

elämäni aikana eripituisina jaksoina. Lääkkeet ovat hyviä ja ne ovat auttaneet. Jostakin syystä reagoin lääkkeisiin todella voimakkaasti ja saan kaikista kovat sivuvaikutukset. Siksi kutsuin niitä myrkyiksi, oli ehkä liian voimakas ilmaus =)

Olen todellakin kokeillut 7 lääkettä eikä mikään sovi. Minulle (korostan minulle) ne tuntuvat myrkylle joka pistää koko kehon aivan sekaisin, monesti voin lääkettä syödessä huonommin kuin ilman lääkettä: sivuvaikutukset ovat hyötyjä suuremmat. Siksi pitää olla oikeasti masentunut, jotta aloitan lääkkeet.

Nyt olen lääkkeen lopetuksen jälkimainingeissa, kaikki ei ole yhtä auvoista kuin lääkettä syödessä. En ole nyt juurikaan masentunut, yritän vain torjua alakuloa luonnollisemmin menetelmin.

Eniten hyötyisin terapiasta, mutta sitä en saa, koska olen liian hyväkuntoinen. Kelan kahden vuoden kuntoutuksen olen käyttänyt enkä saa sitä enää lisää. Yksityistä olen harkinnut, mutta siihen ei opiskelevalla perheellisellä oikein ole varaa.

Siis: voin nyt ihan hyvin, yritän vain ehkäistä masennusta ja torjua pientä alakuloa, joka johtuu normaalista elämästä. Kaiken vain tuntee voimakkaammin, kun ei ole enää lääkkeitä.

Hyvää syksyä kaikille! T: AP

Vierailija

Huomasin että ap itse siitä mainitsitkin. Olen samaa mieltä jonkun tuossa aiemmin kirjoittaneen kanssa siitä, että " ruokaa ja liikuntaa" saattaa tepsiä alakuloisuuteen, mutta ei kyllä riitä hoidoksi kliiniseen masennukseen. Ei niistä toki haittaakaan ole, mutta usein vakavasti masentunut ei moista jaksa, ja sitten vaan syyllistyy siitä, kun " ei kykene edes ottamaan itseään niskasta kiinni" . Terapia tai/ja lääkkeet ovat aika tepsivä yhdistelmä.

t: masennuksen & terapian parissa työskentelevä

Vierailija

Mutta ovatkin sitten tosin olleet todella hyvät. Lisäksi auttoi liikunta, kahvista ja tupakasta luopuminen (ehdotonta jos haluaa masennuksesta eroon). Olen tyytyväinen että vaihdoin SSRI-lääkkeet E-EPA:n, koska lääkekäytön aikana persoona valitettavasti pakostikin muuttuu enemmän tai vähemmän.

Vierailija

Illaksi mukavaa tekemistä, vaikka sitten puoliväkisellä. Täytyy pitää huoli myös siitä, etteivät työhuolet pääse niskan päälle.

Vierailija

Liikunta ja terveellinen ravinto, sopiva määrä lepoa ja ulkoilua auttaa toki lievässä masennuksessa, mutta tiedäthän, että ilman lääkehoitoa masennus voi pahentua entisestään ja hoito on sitten vaan pidempi mitä kauemmin sinnittelet ilman. Minä hain lääkkeet (Zoloft) takaisin, enkä kadu. Miksi muuten haukut sitä myrkyksi?

Vierailija

Noilla on vaikutusta ja vähentävät monilta masentuneisuutta. Itse olen alkanut käyttää E-EPAA noin kuukausi sitten ja odottelen, milloin vaikutus näkyy. Venäjänjuurta on esim. Celestial Seasonings -teessä Tension Reliever (tai nimi oli sinne päin). Ajattelin kokeilla sitä.

Vierailija

Mielialalääkkeellä yritetään saada aivojen serotoniinitasot normaaleiksi. Kun ihminen tasot ovat normaalit, voi ihminen alkaa vähitellen parantua, kun havaitsee elämässään positiivisiakin asioita.

Liikunta, ruokavalio yms. ovat hyvä tukihoito, mutta masennusta (poisluettuna tunnemasennus, josta me kaikki joskus kärsimme) ne eivät poista. Kukin selviää masennuksesta tavallaan tai sitten ei selviä, itse puhun kuitenkin vahvasti lääkehoidon puolesta.

Mitkä lääkkeet olet kokeillut?

t. Vaimo, jonka mies sairastaa vakavaa masennusta

Vierailija

mulle ei tullut sivuvaikutuksia. Lääkkeet auttoi ja nyt olen selvinnyt ilman. Tähän auttaa se, että pystyy puhumaan asioista ja että mies on ymmärtäväinen :)

Vierailija

Se on vähiten sivuvaikutuksia aiheuttava. Ja tehosi minulla jo viikossa ja nyt olen syönyt sitä ilman, että olisi tullut muuta sivuvaikutusta kuin joskus orgasmivaikeuksia. Ja paljon parempi olo, ja asiat luistaa taas;)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat