Äitiyspäivärahan verotuksesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli kun kelalta tulee päätös, että maksetaan esim. 1000¿/kk päivärahaa, niin meneekö tosta summasta sitten vielä verot? Vai onko toi se summa, joka tulee tilille...?

Mä olin ollut ihan siinä uskossa, että se tulee tilille. Sanotaanhan aina palkkakuitissakin kohdassa MAKSETAAN se summa, jonka tosiaan saa itselleen. Nyt kuulin kuitenkin, että tuosta kelan ilmoittamasta maksetaan summasta menisikin vielä verot pois. Miten on?

Kommentit (8)

Vierailija

Mutta kannattaa pitää perusajatuksena se, että verokortissa on aina jokin tietty vuosituloraja, jota kyseinen prosentti koskee. Jos siis raja on kovin matala ja tienaatkin enemmän, tulee varmuudella mätkyjä. Jos taas raja korkea ja tulot matalat, tulee palautuksia. Pitää siis aina muistaa seurata sitä tulorajaa.

Mitä taas tulee äitiyspäivärahaan ja muihin sosiaalietuuksiin, menee näistä hieman enemmän veroa siitä syystä, että niistä ei voi tehdä samoja vähennyksiä mitä ansiotulosta tehdään. Niinpä ansiotuloprosenttia nostetaan +2%, mikäli toimitat Kelaan ansiotulolle tarkoitetun veroprosentin. Tämä +2% on kuitenkin vain laskennallinen lisäys jotta ihmiset eivät saisi mätkyjä jatkossa.

Mikäli haluaa päästä mahdollisimman oikeaan lopputulokseen (eli ei mätkyjä eikä palautuksiakaan), niin kannattaa arvioida koko vuoden tulot (erikseen ansiotulot eli palkka+lomarahat) ja äitiyspäiväraha+mahdolliset muut sosiaalietuudet ja soittaa verottajalta uusi verokortti. Esimerkiksi itse jään äitiyslomalle huhtikuun lopussa, mutta työnantaja maksaa kolme kuukautta palkkaa. Niinpä soitan jossain vaiheessa alkuvuotta verottajalle, kerron että ansaitsen 7kk aikana palkkaa ja lomarahoja x euroa ja näistä olen tähän mennessä maksanut veroa tänä vuonna x euroa. Sitten kerron, että tulen saamaan 5kk:tta äitiyspäivärahaa x euroa. Tämän jälkeen pyydän kaksi verokorttia, toisen työnantajalle ja toisen Kelalle. Molempiin kortteihin tulee ko. tarkoitusta varten melko tarkat prosentit.

Toivottavasti tästä sepustuksesta on apua jollekin!

Vierailija

Edellinen kirjoitti, että jos tienaa enemmän kuin verokortin tulorajassa, niin tulee varmuudella mätkyjä. Mulla on käyny kyllä just päinvastoin. Eli kun olin aikoinani opiskelijaverokortilla (tosi pieni veroprosentti ja vastaavasti matala tuloraja) puoli vuotta töissä. En tajunnut muuttaa verokorttiani ja maksoin todella isosta osasta palkkaani veroa lisäprosentin mukaan. Käytännössä maksoin veroa noin kymmenen prosenttia liikaa ja sain sitten isot palautukset seuraavana vuonna. Jokatapauksessa verokortti kantsii tietysti olla aika sopusoinnussa todellisten tulojen kanssa.

Oon äippälomalla ja saan sen 3 kk palkkaa, josta pidätetään saman verran veroa kuin alkuvuodesta. Tältä ajalta siis kela maksaa äitiyspäivärahaa suoraan työnantajalle. Tämän jälkeen kela maksaa päivärahaa suoraan minulle ja pidättää automaattisesti nykyisen veroprosentin mukaan korotettuna 2 prosenttiyksiköllä.

Vierailija

Olen miettinyt minäkin tota veroprosenttijuttua, kun saan ensin työnantajalta 3kk:n palkan ja maalsikuusta -06 alan saamaan kela:n maksamaa äitiysrahaa, niin haenko muutosverokortin sitten vasta tuota sosiaalietuutta varten? Eikös helmikuussa taas tule uudet verokortitkin voimaan? Ja onko se muutoskortti sitten vaan tuota sosiaalietuutta varten ja siitä on siis pois se 2%:n korotus? Hyvä ihme, että nämäkin on saatu kiemuraisisiksi kuvioiksi tässä maassa...

Vierailija

kuin Martina29:llä. Saan työnantajalta kolmen kuukauden palkan ja helmikuusta alkaen sitten Kelan äitiyspäivärahaa. Itse olen järkeillyt asian niin, että nuo kolme kuukautta ovat palkkaa ja menevät siksi ihan vanhalla veroprosentilla. Sosiaalietuuksia varten aion hakea muutosverokorton nimenomaan äitiysrahaa varten ja lähettää sen Kelalle. Totta, tosi monimutkaista on!

Vierailija

Totta on, että jos lisäprosentilla maksaa veroja, niin ei mätkyjä tule:) Lisäprosentti vain on niin suuri (usein yli 40%), joten moni kyllä huomaa jo verovuoden aikana, että kaikki ei ole kohdallaan...Tarkoitin noin yleisenä sääntönä, että jos tuloraja on arvioitu liian pieneksi, niin saattaapi tulla mätkyjä. Kaikissa verokorteissa kun ei tuota lisäprosenttia välttämättä ole (freelancer-kortti) tai työskentelee esim. useammassa työpaikassa.

Vierailija

(mikäli siitä oli kyse)

Niin maksuaikojen jälkeen luki millä prosentilla otetaan. Itsellä 0, joten en tiedä lasketaanko siihen maksettavaan summaan verot.

Ymmärtäisin että ei, koska siinä luki maksun määrä tms.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat