Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Miksi imetyksesi epäonnistui?

Vierailija

Kommentit (15)

Vierailija

vauva imi nännit rakkuloille - sai siitä verimaitoa

lypsäsin kuukauden päivät, enkä sitten enää jaksanut. otin asiasti liikaa paineita ja maidontulo alkoi hitaasti mutta varmasti loppumaan, siitä vasta stressi tuli. se loppu siihen ja aloin nautimaan vauvasta! :)

Vierailija

siksi kun en tiennyt imetyksestä yhtään mitään enkä saanut mistään opastusta. lisäksi se koski ja oli vaikeaa, luovutin heti alkuunsa ja aloin pumpata... ja tietysti maito väheni... en tiennyt että vaikeudet kuuluu asiaan.

lapseni ei ollut päivääkään täysimetyksellä, itkettää vieläkin :(

Vierailija

Mies pyöritteli silmiään, mutta " tosiäiti" imettää- huusi ja jatkoin kärsimystä... Kun haavat vihdoin parani (siis 2.5kk), vauva oli jo enemmän pullon perään, sai siitä helpommin ruoan irti kun olin antanut ohjeeksi isälleen antaa pullosta poissa ollessani tms. Maitoa tuli haavoista tms huolimatta tulvimalla kokoa ajan, ironista eikö?

Kärsin myös kolme erittääin pahaa rintatulehdusta ekan kk sisään. Ei olisi imetys voinut kurjemmin alkaa!! Jäi kamala kammo koko puuhaan pitkäksi aikaa ja syyllistin itseäni ja sairaalan hlökuntaa olemattomasta ohjauksesta!! Lapsi kuitenkin kasvoi ja vahvistui imetysken lyhyydestä huolimatta ja aloin tajuta, ettei sillä, mistä lapsi rupan saa ole mitään merkitystä, kunhan saa ruoan ja äiti voi hyvin!!

Kuopus sitten olikin oikea " tissilapsi" ja imetin menestyksellä 8kk. Opin myös, miten hienoa ja helppoa imetys voi olla, väheksymättä siltikään ketään, jolta se ei onnistu syystä tai toisesta. Itsellä kahdenlaisia kokemuksia ja varmasti avara mieli =)

Vierailija

Aivan hyvin voit tissitellä rintakumin kanssa. Kaiketi se maidontulo voi lisääntyä, itse siitä etsin hikipäässä tietoa mutta en kerinnyt saada enää kiinni sitä vauvan tarvetta koska muutoin mun kai olisi pitänyt pumpata ihan koko ajan.

Vierailija

Imettäminen oli mukavaa ja 10 kk sain siitä nauttia. Sitten tuli niin hirveitä migreenikohtauksia toistuvasti vähintään pari kertaa viikossa, että oli pakko lopettaa imetys ja aloittaa triptaanien käyttö.

Vierailija

Mutta nyt äiti voi paremmin ja vauva kasvaa hyvin pullomaidolla. En halua stressata itseäni tai tuntea huonoa omaatuntoa, sillä nyt voin huomattavasti paremmin.

Vierailija

poika nukahtaa tissille eikä jaksa imeä :(

alussa poika oli ihan keltainen ja unelias eikä jaksanut imeä, siksihän aloimme antaa pullosta lisämaitoa kun paino ei noussut tarpeeksi.... ja siitähän se liukui pikkuhiljaa kokonaan pulloruokinnaksi...

kumma että kukaan ei sairaalassa sanonut keltaisuudesta vaikka valitin ettei lapsi jaksa imeä ja nukkuu koko ajan..... olen kyllä katkera, myönnän!

-4-

Vierailija

että voisinko vielä imettää kun lapsi on nyt 1,5kk ja suostuu kyllä imemään rintaa " huvikseen" rintakumin kanssa, paljasta ihoa ei hyväksy. en kyllä usko että sieltä mitään tule kun se sitä luputta varovaisesti kuin tuttia ja suostuu tähän vain kylläisenä.

jos laitan nälkäisenä tissille, tulee lapsi niin nälkäiseksi että huutaa pää punaisena.... eikä meinaa rauhoittua millään tuntikausiin vaikka saakin pulloa.

vieläkö se maito lisääntyisi jos laittaisin lapsen silloin tällöin rinnalle lutkuttelemaan?

pumppaan siis ja saan tulosta kasaan 2-3 dl/vrk.....

olen todellakin pettynyt siitä, ettei edes sairaalasta neuvottu, ja neuvolassa kysyivät kuinka imetys sujuu, vastasin ettei suju ollenkaan ja vastaus oli että ei se mitään! siinä vaiheessa olisi kai voinut tehdä vielä jotain.

-4-

Vierailija

pumppasin, imetin ja annoin korviketta 2kk, kunnes voimat loppuivat. en jaksanut enää taistella.

kun vauva on kerran oppinut pulloon, ei enää helposti opi tissille, vaikka kuinka yrittäisi. nukahtivat kesken syötön, ei jaksaneet imeä.

olen silti erittäin ylpeä itsestäni, että jaksoin sitä noinkin kauan! monet eivät jaksa..

nyt tämän seuraavan kanssa toivon että alku sujuisi paremmin, ja oppisi heti tissille.

Vierailija

Neuvolan hoitsu vaan syyllisti kotikäynnillä ja sanoi kovaan ääneen: imettää pitää. Ja kaikki sukulaiset sanoivat: äidinmaito on parasta lapselle. Mutta kukaan ei suostunut neuvomaan miten onnistuisin. Sairaalassakin eräs kätilö tokaisi: ai kun ihana kesä sulla tulossa saat imettää vaikka puiston penkillä. Ja se olikin ainoa neuvo, heh

Vierailija

- En saanut imettää vauvaa vasta kuin 3 päivän päästä synnytyksestä ja silloinkin vain hetken aikaa koska vauva oli lto:lla.

- Antoivat lisämaitoa koska oma maidontuotanto ei ehtinyt käynnistyä nopeaan ja koska kyse oli sairaasta (silloin) lapsesta, ravinto oli tärkeää.

- Kotona imetin lapsentahtisesti, kuukauden. Vauvan paino ei noussut.

Myös stressi siitä, kasvaako vauva ja paraneeko hän vaikuttivat varmasti.

Vierailija

Ehkäpä joku superäiti olisi kestänytkin niinä kipeinä päivinä imettää tiuhaan tahtiin, mutta minä en. Onneksi lapsi oli jo tuolloin puolivuotias, niin en kokenut sen suurempia epäonnistumisen tunteita.

Uusimmat

Suosituimmat