Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan osittaisella hoitovapaalla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuopus on nyt 2 v. ja tässä miltei vuoden töissä olleena ja ainaiseen riittämättömyyden tunteeseen kyllästyneenä, olen alkanut harkita lyhentää työaikaa tuonne 30 tuntia viikkoon. lisäksi lapset ovat niin paljon sairaina ja järjestelyt vaativia, jotta ehkä yhden ylimääräisen kotonaolopäivän saaminen voisi helpottaa myös tätä pulmaa.

Kertokaa kokeneet, miten vaikuttaa palkkaukseen? Palkanlaskija kyllä laskee sitten lopulliset lukemat, mutten viitsi mennä väläyttelemään ajatusta, ennen kuin olen hieman perehtynyt käytäntöön. Kelalta saa sitten sen 70 euroa kuussa?

kiitos jo etukäteen!

Kommentit (4)

Vierailija

palkkaus: jos teet osittaisella hoitovapaalla 30 tuntia viikossa ja normaali työaikasi on 37,5 t, teet siis 30/37,5 = 80 % työaikaa. Samoin palkka on sitten se 80% koko palkasta. Jos normaali työaikasi on jotain muuta kuin 37,5 h niin se vaikuttaa tuohon prosenttiin. Kelalta osittaisen hoidon tukea voi saada, kun viikkotuntimäärä on korkeintaan tuo 30 tuntia ja lapsesi on alle 3-vuotias (tai koulussa 1-2 luokalla?). Kelaa varten tarvitset työnantajalta todistuksen, että lyhennät työaikaasi lastenhoidon vuoksi. Osittaisen hoidon tuki on 70 euroa - verot.

Vuosilomat: Osittaisella hoitovapaalla vuosilomat kertyvät normaalisti, mutta myös kuluvat normaalisti (esim. 6 vuosilomapäivää /viikko). Vuosiloma-ajan palkka on myös sama kuin osittaisen hoitovapaa-ajan palkka ja lomarahat maksetaan myös tämän pienemmän palkan mukaan, jos olet osittaisella hoitovapaalla jäädessäsi vuosilomalle.

Hoitopäivät: jos teet neljäpäiväistä työviikkoa, kannattaa tarkistaa, voitko tehdä hoitopaikan kanssa sopimuksen lyhyemmästä hoitoajasta. Joissakin kaupungeissa on mahdollisuus tehdä sopimus keskimääräisistä hoitopäivistä (6-15) eli esim. että lapset ovat keskimäärin hoidossa 15 päivää kuukaudessa. Neljäpäiväisellä viikolla hoitopäivien/työpäivien määrä kuukaudessa on yleensä enemmän kuin tuo 15, mutta jos voit järjestää esim. joitakin vuosilomapäiviä silloin tällöin, tämä myös vaikuttaa hoitomaksuun. Keskimäärin 15 hoitopäivän sopimuksella hoitomaksu on 15/20 * hoitomaksu, eli voi säästää 25 % hoitomaksusta. Näissä hoitomaksuissa voi toki olla eroja eri kaupungeissa.

Tärkeintä tässä ei mielestäni ole kuitenkaan se rahallinen säästö hoitomaksussa (yhteensä käteen jäävä raha on tietenkin pienempi kuin koko työaikaa tekevillä) vaan mahdollisuus viettää pienten lastensa kanssa hiukan enemmän aikaa, ehkä muutaman kiireettömän aamun kuukaudessa... Olen tehnyt itse jonkin aikaa neljäpäiväistä työviikkoa, enkä osaa kuvitella, miten jaksaisin taas koko työaikaa; työpäivinä illat ovat niin lyhyitä ja lasten kanssa haluaisi viettää enemmänkin aikaa. Kokoaikaiseksi kotivanhemmaksi " heittäytyminen" vaikuttaisi taloudellisesti mutta myös ammatillisesti: useiden opiskelivuosien ja työpaikan saamisen jälkeen haluan hyödyntää ja ylläpitää ammattitaitoa sekä pitää työpaikkani.

Vierailija

itse teen lyhennettyä työpäivää, meillä tämä on ollut paras vaihtoehto. Päiväni ovat siis kuusituntisia, ilman ruokista, sillä minulla on omat eväät enkä halunnut venyttää päivää puolella tunnilla, lisäksi Kela ei olisi maksanut tuota ruhtinaallista 70 ¿ jos päiväni olisi pidemmät...On kyllä ollut loistava vaihtoehto koko perheelle, suosittelen!

Vierailija

Meillä on normaali työaika 7.15 h (+ruokatauko) joten käteenjäävä osuus putosi vain parisataa euroa veroprosentin pienennyksen jälkeen. Meillä osittainen hoitovapaa palkka on 82,76% normaali palkasta.

Sitten tosiaan tulee se Kelan tuki 70 e-verot. (sen saa 3 v asti ja seuraavan kerran kun lapsi aloittaa koulun).

Itse teen 6 h työpäiviä, niin tytön ei tarvitse olla hoidossa pitkään. Katsoin että tämä on hyödyllisempi meille kuin se, että olisin yhden päivän viikosta pois.

Suosittelen todella jäädä osittaiselle hoitovapaalle. Koin myös viime talven erittäin rankaksi tytön sairastelun takia ja ainainen kiire (mm.aamuisin) oli kamalaa! Nyt on ihana kun aamulla voi lähteä rauhassa ja lapsi kerkiaa ulkoilla hieman hoidossa ennen kun haen hänet.

Vierailija

Meillä myös tyttö 1v8kk ja olen aivan puhki töiden vuoksi. Nytkin 2 vko ylitöitä sisässä eikä mitään tietoa milloin saan niitä pitää vapaata.

Aion pyytää osittaiselle hoitovapaalle vuodenvaihteesta eteenpäin eli ensi viikko aikana. 2kk etukäteen on sovittava työnantajan kanssa. Palkka tippuu noin 4pvä kk, helppo laskea. Aion pyytää että teen ma-to töitä ja pe aina se palkaton hoitovapaa. Kelasta saa 70e/kk -verot ja meillä 200e hoitomaksu tippuu 160e eli yhteensä etua 110e/kk.

Lisäksi säästän viikkosiivoojan palkan jota maksan 50e/vko. Aion sit siivota itse ( tai laitan miehen siivoamaan ;). Mulla siis edut 77,5e/vapaapäivä joten taloudellisestikin se on kannattavaa. Tärkeintä että saan olla tytön kanssa yhden päivän viikossa ja sitähän ei voi edes rahassa mitata.

Sekin tässä vielä on et sitä osittaista hoitovapaata saa käyttää siihen asti kun tokaluokka on käyty eli lapsi 9v asti! Mut sitä Kelan korvausta 70e/kk ei saa kun alle 3v ja eka- ja tokaluokkalaisesta.

-MeLady-

Uusimmat

Suosituimmat