Saako hepatiitti-rokotteita ottaa raskaana ollessa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Mulla on siis b-hepatiitti rokotusohjelma kesken. Yhden rokotteen olen ottanut ja toinen olisi tarkoitus ottaa nyt viikonloppuna anoppilassa.

Olen nyt tällä välin raskautunut ja mietin vain että saako tuota seuraavaa rokotetta ottaa lainkaan??

En ihan vielä haluaisi raskaudesta kertoa anopille, koska raskaus on vasta niin alussa. Mutta jos en sitä rokotetta voi ottaa, silloin on tietysti kerrottava rokotteen antajalle syy. Muuten pysyn vielä hiljaa raskaudesta.

Kiitos vastuksesta jos jollain on tietoa asiasta!!

Soffu+" Nuppu" rv 4+2

Kommentit (8)

Vierailija

Eikös Hawrix ole vain A-hepatiittiä vastaan rokote? Ja koska on olemassa tuo ed. mainitsemani A-hepatiitti gammagluboliini = antaa saman suojan kuin Hawrix mutta lyhytkestoinen (n. 3kk) ja vaaraton sikiölle. Rokotteen vaikutuksia sikiöön kun ei välttämättä näy ultrassa -> esim. aiheutuvat sairaudet.

Itse matkasin rv 15-18 Thaimaaseen ja sain siis VAIn tuon gammagluboliini. Lääkärini oli suomenrokotepalvelun lääkäri ja ei suositellut muita missään nimessä annettavaksi raskaana olessa.

Nyt siis vain ihmettelen ääneen tuota, enkä halua kinata tmvs. Vaan ihmetyttää tosiaan ns. ammatti-ihmisten näin suuresti eriävät mielipiteet =)

LaukkanenA:

Lainaus:

laitettiin mulle kesäkuussa-05 rv 5+.

Lääkäri oli sitä mieltä, että rokote on pienempi riski vauvalle kuin mahdollinen a-hepatiitti.

Ja kohdemaa oli siis Bulgaria.

Ei mennyt raskaus kesken, eikä ultrissa ole mitään epäilyttävää nähty johtuen rokotteesta.

Kai lääkäri miettii jokaisen kohdalla rokotuksen yksilöllisesti..

Vierailija

Mulla on kans A -ja B-hepatiittti rokotusohjelma kesken. Otin Twinrixin ja kolmas rokotus olisi pitänyt ottaa nyt syys-lokakuun aikana. Mielestäni tuoteselostuksessa oli ettei raskaanan oleville, muuta kuin jos on menossa todella riskialueelle, niin sitten kai rokottavat. Mutta vaikutusta sikiöön ei tiedetä. Eli en nyt ota sitä kolmatta ja otan sitten ens kesänä, voihan olla että tehoja vielä löytyy, tai tiedä vaikka noi kaksikin riittää..

Vierailija

laitettiin mulle kesäkuussa-05 rv 5+.

Lääkäri oli sitä mieltä, että rokote on pienempi riski vauvalle kuin mahdollinen a-hepatiitti.

Ja kohdemaa oli siis Bulgaria.

Ei mennyt raskaus kesken, eikä ultrissa ole mitään epäilyttävää nähty johtuen rokotteesta.

Kai lääkäri miettii jokaisen kohdalla rokotuksen yksilöllisesti..

Vierailija

Olimme lähdössä reissuun ja oli kuulema parempi ottaa rokote kuin saada tauti. Ja ihan alussa ei kuulema haittaa, mutta ei enään saa ottaa jos pidemmällä. Nyt raskauden jälkeen käyn sitten ottamassa sen tehoste rokotteen.

Vierailija

Ei valitettavasti voi :(

Ainoastaan gammagluboliinin => eli A-hepatiitin vasta-aineen saa ottaa. Sen suoja on noin 3kk, hieman yksilöllinen jokaiselle.

Rokotteiden vaikutuksia sikiöön ei ole tatsattu (mitenpä sitä voisikaan -> ei vapaaehtoisia..) joten rokotetaan vain jos todellinen tarve rokotteille on.

Vierailija

Meidän piti lähteä matkalle, mutta matka peruuntui joten jätämpä rokotusohjelman kesken.

Nyt sitten mietitään mitä anopille sanotaan : )

Soffu

Vierailija

rokote vaikka on raskaana, sillä meille sanottiin meidän terveyskeskuksta tänä kesänä ettei bulgariaan edes varsinaisesti tarvitse laittaa hepatiitti rokotusta. Oon käynyt siellä kaksi kertaa eikä kummallakaan kerralla lääkärit ole sitä mitenkään suositelleet.

Thaimaaseen ja Egyptiin sen sijaan se on enemmänkin tosiaan suositeltava, ellei miltei " pakollinen" ..

Vierailija

Tällä on ollut monia mielipiteitä asiasta. Toisille on sanottu juu ja toisille ei...Ite otin sen rask. aikana mut mulla oli jo yli 12vkoa silloin. Synnytyssairaala ja neuvola kehoittivat ottamaan mikäli hepatiitin saamisriski on huomattavan suuri..Oltiin menossa ulkomaille silloin..

Hormoonihirviö ja himpula rv 35

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat