Miksi esikoislestadiolaisnaisilla on pitkät hiukset?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Anteeksi uteliaisuuteni, mutta minua vain kiinnostaa tietää, mistä kyseinen tapa tulee?

Kommentit (5)

Vierailija

eli Raamatusta tosiaan löytyy tuollainen kohta. Itselläni on myös aina ollut pitkä tukka, mutta synnytyksen jälkeen leikkautuin aika lyhyeksi, tosin nyt on jo ehtinyt kasvaa.

Se on totta, että kyllä meillä essulessuilla on monella aika yhtenäinen pukeutumistyyli - tosin löytyy poikkeuksia ja ääripäitäkin. Eräs vähemmistö pitää tärkeänä, että on aina hame päällä, tukka nutturalla ja talvisin huivi päässä. Suurin osa kuuluu keskitien kulkijoihin, jotka pukeutuvat ihan " normaalisti" , siis arkisin pitkiin housuihin ja pyhäseuroihin hameeseen. Jotkut meikkaavaat, useimmat eivät. Itse en meikkaa.

Vierailija

tyyli kampauksissa, pukeutumisessa ja meikissä (=ei meikkiä). Hääpari kuului rukoilevaisiin muistaakseni, joten olisikohan heillä tällainen kulttuuri. :)

Vierailija

Ainakin Afrikan maista tulleet käyttävät paljon peruukkeja. Jos ihmettelette, miksi naisilla on niin tasaiset hiukset, niin yleensä johtunee juuri peruukeista.

Vierailija

Raamatussa sanotaan muistaakseni jotain siihen suuntaan, että hiukset ovat naisen kruunu ja kunnia ja että naisella pitäisi olla pitkät hiukset, kun taas miehellä pitkät hiukset ovat huono juttu. Jos oikein muistan, niin löytyy Paavalin kirjeistä.

Vierailija

Tuli nyt vaan mieleen tämmöinen:

Olisko tuo UT:n (Paavalin kirjeen?) kohta viitannut siihen, että ortodoksijuutalaisnaisilla oli (ja on yhä) tapana (liekö VT:n määräys, en tiedä) leikata päänsä kaljuksi mennessään naimisiin?

Olen asunut ulkomailla lähiössä, jossa oli paljon ortodoksijuutalaisia, ja kaikilla aviovaimoilla näytti olevan " jotenkin ylisiistit" hiukset. Ihmettelin sitä tyhmyyksissäni ääneen, ja joku huomautti, että heillä on peruukit. Myöhemmin olen kuullut siitä muualtakin.

Jospa tuo Paavalin kirjeen kohta tarkoittaa sitä, että naisten ei tarvitse leikata päätään paljaaksi?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat