Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huuliherpes ja raskaus

Vierailija

Sairastuin raskausviikolla 8 flunssaan ja sain elämäni ensimmäisen kerran ns. yskänrokon eli herpeksen huuleen. Nyt mietin, onkohan viruksesta aiheutunut sikiölle haittaa? Onko teillä kokemuksia "ensitartunnasta" raskauden aikana? Koskaan aiemmin en ole herpestä saanut, mutta juuri nyt raskauden aikana puhkesi. Olen jostain lukenut, että uusiutuva herpes ei olisi niinkään haitallinen, mutta ensitartunta raskauden aikana olisi kuitenkin.

Kommentit (7)

Vierailija

Ensitartunnasta raskauden aikana ei mullakaan ole tietoa mutta itselläni puhkesi esikoista odottaessa huuliherpes tosi ärhäkkänä ja rakkoja oli huulessa koko alkuraskauden, sitä ennen herpes oli oireillut viimeksi lapsena.

Lääkäriltä sain luvan käyttää Zoviraksia ja kyllä sitä reilusti käytinkin, neuvola lääkärin mukaan lääkettä imeytyy kuitenkin tosi vähän kun määrä on pieni ja käytetään ulkoisesti,ihan terve tyttö tuli.Hyvin paljon mahdollista että sinullakin herpes jo oli mutta aktivoitui vasta nyt raskauden aikana..

Vierailija

mutta muutoin ollut riesanani, etenkin odotusaikoinani, herpes.

Mulle ei tule koskaan huuleen, vaan sormiin ;O

Yhtään kohtalotoveria en oo tavannut enkä edes kuullut, mutta älyttömän ärsyttävää tämäkin, että sormissa (vaihdellen sormesta toiseen) tulee rakkuloita, parasta aikaa kahdessa sormessa :(

Herpes iski muhun esikoiseni (joka pian jo 18 v) vauva-aikana, ja tuli silloinkin siis ekaa kertaakin jo sormeen.

Kävin lääkärissä näytillä, ja ihan ehdaksi herpekseksi sen diagnosoi.

En tiedä mistä moinen, liekö "taikasana" hormoonit, mutta odotusaikana etenkin vaivaa :/

Nyt menossa neljäs raskaus (rv 23+4), ja vähän väliä on vaivannut :(

Ei muuta kuin Zoviraxia sormiin ja laastaria päälle, tylsää :(

En halua pelotella, kun EN OO MITENKÄÄN VARMA asiasta, mutta...nykyistä kuopustamme (joka 4 v) odottaessamme mulla oli etenkin alkuraskaudessa KOKO ajan herpes, ja pojalla todettu (ja leikattu) ISO laaja-alainen nikamapoikkeavuus selkärangassa sekä kylkiluissa.

Perinnöllisyyslääkärin vastaanotolla ollaan käyty, ja syytä tuolle poikkeavuudelle on "etsitty", mutta mikään/kukaan ei pysty sanomaan mikä sen sitten aiheutti lopulta.

Monesti olen vaan miettinyt (tiedän, ei pitäis kaikkea miettiä, kun ei muuksi muutu...), että olisiko tuolla jatkuvalla herpeksellä voinut olla tekoa asian kanssa.

Nyt kuitenkin neljättä odotan, ja ultrissa kaikki kyllä todettu olevan ok (erityisesti syynätty noita kohtia, missä pojallamme noita poikkeavuuksia löytyy), joten.. toivon tietty ettei tuo uusiutuisi, ja saisipa herpeskin olla uusiutumatta.

Tuosta ensitartunnasta vielä sen verran...

muistan itse, että TODELLA voimakkaana tuli ensimmäisen kerran, ja kipeäkin oli :(

Sitkeässä on sen jälkeenkin ollut, mutta ei läheskään niin paljon kuin tuo eka kerta.

En ole kuullut/lukenut herpeksen vaikutuksesta sikiöön, miettinyt vaan itsekseni tätäkin seikkaa.

Toivotaan, ettei tapauksessasi vauvallenne ole aiheutunut mitään haittaa, ja että herpes ei sua riesaksi asti vaivaa.

Onnellista odotusaikaa!

Vierailija

toivottavasti ei huuliherpeksestä ole mitään haittaa vauvalle.. Raskauden alkumetreillä oli koko ajan sitkeä herpes huulessa tai nenän alla.. Kerralla oli kaksi ja heti kun paranivat niin uusi ilmestyi, yhteensä kuusi kertaa. Zoviraksia käytin ja paljon. Noista laastareista ei ole minulle ollut hyötyä, joskus oon kokeillu. Vielä vauveli polskuttelee, mutte apua jos ei synnykään terveenä :(

fanny 20+6

Vierailija

Tännekin rantautui huuliherpes:( On se sellainen riesa.... Raskausviikko 5+5 ja aurinko paistaa, joten siinä nuo syyt taitavat olla. Itse en ole koskaan edes tuota Zoviraxia herpekseen käyttänyt. Tosi tehokas voide on Ollut Vectavir, jolla saan herpekse aina pois neljässä päivässä. Nettisisvuilta katsoin äsken, että raskauden ja imetyksen ajalta pensikloviirin (vaikuttava aina) vaikutuksia ei ole tutkittu, joten ainoastaan lääkärin määräyksellä saa käyttää.

Voi ei... Siis pienihän tässä on etusijalla, mutta on tämä niin kipeä ja laajalla, etten tiedä mitä tekisin saadakseni tän pois. Tarvii varmaan sitä Compeed-laastaria kokoeilla.

Vierailija

Myös minulla on ollut pienestä vauvasta saakka tuo huuliiherpes, joka on ilmaantunut aina noin puolen vuoden välein. Viime viikolla raskaustestiin tuli positiivinen tulos ja samana päivänä huuliherpeskin taas löytyi huulesta, tuon aikaisemman keskustelun luettea rupesin itsekkin ajattelemaan että näillä kahdella asialla tosiaan saattaa olla jotain yhteyttä....

Vierailija

Hei!

Jokin aika sitten täällä keskusteltiin sukuelinherpeksestä ja sen kanssa asia on niin, että jos sen saa ensimmäisen kerran raskausaikana nousee keskenmenoriski, mutta muilla kerroilla ei ole haittaa (synnytys tietenkin mietittävä erikseen). Huuliherpeksestä en osaa sanoa, kannattanee ottaa yhteys lääkäriin. Herpeshän ei ilman tartuntaa puhkea, joten oletko nyt juuri saanut tartunnan vai onko mahdollista, että sinä olet aina kantanut herpestä, mutta se puhkesi vasta nyt, silloinhan siitä ei varmastikaan ole mitään haittaa?

Muumimamma suosittelen sinulle Compeed-herpeslaastareita, ne kun on huulissakin ihan tehokkaita ja vielä ilman lääkeaineita. Ei tarvitsisi sitten erikseen käyttää laastaria elikäs kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

;)

Vierailija

ei mielestäni kannata käyttää raskausaikana, jos ei oo ihan äärimmäinen pakko. Sisältää kuitenkin lääkeaineita...Itsellänikin tuli alkuraskaudessa yskänrokko huuleen (ei siis ensitartunta) mutta käytin vaan sitä Compeed-laastaria mikä todella hyvin auttoikin :) Netistä selvittelin sitä Zoviraxin (lääkeaineena siis asikloviiri) käyttöohjetta raskauden aikana ja siellä mielestäni kerrottiin että raskauden aikaisesta käytöstä ei ole tarpeeksi tutkimustietoa, joten kannattaa harkiten käyttää.

Uusimmat

Suosituimmat