Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö vain hyväksyä?

Vierailija

Eilen sattui niin, että olin suihkussa ja kun lopetin suihkuttamisen, eli kuulin, mitä olohuoneessa tapahtuu, kuulin seuraavanlaista: Kaksivuotiaamme pettyi johonkin ja huusi itkun " aloitushuudon" . Huudon jälkeen hän veti syvään henkeä, jotta voisi huutaa sen suuren itkun alkuhuudon. Tiedätte varmaan mistä puhun? Kuitenkaan suurta alkuhuutoa ei kuulunut. Kuului vain pieni kirkaisu ja sen jälkeen oli pitkään hiirenhiljaista.

Kun tulin kylpyhuoneesta, kysyin lapsen isältä, miten hän sai itkun loppumaan ennen kuin se alkoikaan. Isä sanoi, että hän vain käski lasta olemaan hiljaa. Onko tämä mahdollista? Minä luulen ja pelkään, että muutenkin aggressiivisesti käyttäytyvä isä piti kättään niin tiukasti lapsen suulla, että mitään ääntä ei kuulunut. Käsi joko pysyi suulla aika kauan tai sitten lapsi meni niin pelokkaaksi, että oli niin hiljaista.

Olisi pitänyt mennä heti katsomaan, mistä on kyse, mutta jotenkin ymmärsin tilanteen kovin hitaasti.

Mitä luulette, tulkitsinko tilanteen oikein? Eikö se ole aika väkivaltaista, jos noin fyysisesti estää lapsen huudon? Lapsi pelkää muutenkin isäänsä, ja mietinkin, onko hyvä jatkaa yhteiselämää miehen kanssa. Toisaalta on hyvä että lapsella on isä, mutten ole varma, onko se paras ratkaisu tässä tapauksessa.

Kommentit (6)

Vierailija

olen näyttänyt hänelle jotain kivaa(tulee iloiseksi, vaihtaa itkun nauruun). Ei käskystä ole lopettanut, päinvastoin..

Mitä isään tulee, ei lapsen kuulu pelätä isäänsä.

Vierailija

en usko, että aggressiivinen isä on lapselle hyväksi tai että lapsi pelkää isäänsä (onhan näitä tosin historia täynnä esimerkkejä ja jopa ihan hyvin menestyneistä ihmisistä). Tiedän, että rajan vetäminen on hankalaa vähän ja liian aggressiivisen ihmisen välille,

itse pohdin osin samaa kysymystä. Mieheni ei tosin pelota vielä lasta eikä mies ole koskenut lapseen, mutta minuun on koskenut ja tekee tavallaan minusta hullun leimaisen ihmisen. Itse on aina tyynen rauhallinen (ei aiheuta riitaa omasta mielestään) ja minä sitten " ajan hänet hulluuteen"

Vierailija

Mutta, mielestäni siinä että peittää huutavan lapsen suun kädellä, ei ole mitään pahaa. Kunhan nyt ei ihan tukehduta lasta!

lapsi tajuaa helposti mikä on nyt se juttu mikä on kielletty. Tietty vaikuttaa sekin, miksi lapsi huutaa. jos vaikka satutti itsensä ja siksi itkee, ei olisi järkevää käskeä olemaan hiljaa.

Mutta siis tyhjänpäiväisen kiukuttelu-huutamisen voi lopettaa käskemällä ja laittamalla käden suun eteen.

Vierailija

että millainen mies muuten on, rakastatko häntä kovasti yms. Mutta kyllä herää ajatus, että jos pelkäät miehen olevan väkivaltainen, niin en uskaltaisi kyllä antaa hänen olla lapsen kanssa, ajatuskin hirvittää. mutta tämä siis vain mun ajatus, asioilla on niin monta puolta. Jokatapauksessa pistäisin aina lapsen edun ensisijalle. Jos lapsi jo nyt pelkää isäänsä, niin eikö sekin kerro jotain.

Uusimmat

Suosituimmat