Pelkillä harsoilla kestoilijoita?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttö on nyt 3,5kk ja kestoilun aloittaminen on siirtynyt ja siirtynyt jatkuvasti, mikä ihan jo ärsyttää, koska menetän taloudellista hyötyäkin tässä koko ajan. Ilmeisesti siis aloitus ei ole aina helppoa, kun ei tiedä, mistä alkaisi :)

Harsoja ja kuoria (ehkä villa?) olen ajatellut, jotta menisi sitten pitkän aikaa lapsella sama systeemi, ei tarvisi ostella montaa kokoa vaippoka. Ja olisi edullista. Ja sopisi sitten tuleville lapsillekin varmasti. En haluaisi laittaa satoja euroja Fuzzi Bunziin tms, kun ei ole varmaa, että sitten sopivat tuleville lapsille.

Minua ei oikeastaan siis edes huvita lähteä kokeilemaan kaikkia eri vaippoja, vaan jos tuo harsotus on hyvä juttu, niin tilailen vinon pinon hyviä harsoja ja sitten kuoria. -> mitä kuoria suosittelette? Villaisethan ilmeisesti menisivät pisimpään?

Auttakaa nyt hämmentynyttä alkuun, kiitos :)

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Alusta asti meillä on ollut harsot ja ihan vauvana siinä Ruskovillan villikset päällä ja nyt isompana Popowrap-kuoret (www.meandmama.fi) ja yöllä aina kertis. Onhan siinä vähän enemmän hommaa mutta pyykkikone pesee ja taittelut hoitaa nopsasti illalla telkun ääressä :)

Ja kannattaa hankkia kunnon harsot. Ne äitiyspakkauksessa olleet ei riitä tai ime tarpeeksi.

Meillä nämä on käytössä jo toisella ja nythän sitä säästöä tosissaan tulee.

Rohkeesti vaan kokeilemaan!

Vierailija

Meillä kestoillaan osittain eli kyläreissuilla ja yöllä käytetään kertiksia, muulloin kestoillaan. Ja ihan harsoilla ja villiksillä on pärjätty.Yleensä taitan ohuen harson kolmioksi ja sinne sisään sitten paksumpi harso pötköksi. Kolmioharson sitten kiinnitän sillä nipalla vai mikä se nyt onkaan. Päälle sitten itse tehdyt villikset. Villikset tein huopasesta ja hyvin ovat toimineet. Yhdet villikset on Benettonin koneessa kutistuneet tavalliset villahousut jotka olen käsitellyt lanoliinilla. Ja nekin toimii, ei tosin niin hyvin kuin noi Huopasesta tehdyt. Saas nyt nähdä miten toi harsojen laittelu onnistuu kun tyttö alkaa enemmän liikkumaan.

Vierailija

Höh, koko ajan tulee lisää mieleen.. :) Moni sanoo käyttävänsä kertakäyttöisiä öisin, mutta kannattaa rohkeesti kokeilla kestojakin! Meillä ainakin toimii loistavasti muotoonommeltu sisävaippa ja kuori ja vaippa on päällä jopa 12 tuntia!

Vierailija

Minulla tuo vauva on pienempi, mutta siis harsot käytössä. Joku isomman vauvan kestoilija varmaan tietäis paremmin, mutta kerron nyt omat kokemukseni.

Meillä on sekä Ruskovillan harsoja, että Disanan harsoja. Nuo disanat on vähän pienempiä, mutta pehmeämpiä ja joustavampia, niitä olen käyttänyt yleensä päivällä ja ruskovillaa yöllä. Poju on kohta 2 kk ja aika pullero ja kova pissimään, joten yöllä sen harson päällä on vielä nauhavaippa (joka myös menee pitkään eikä jää pieneksi) ja usein joku lisäimukin.

Noiden harsojen lisäksi mulla on siis lisäimuina erilaisia versioita, muutama ostettu ja suurin osa itse tehty, siis muutama kerros froteeta tai flanelia ja fleecekerros, joka tuntuu ihoa vasten kuivalta ja saumurilla vaan ympäri ommeltuja suorakaiteita.

Ja siis koko komeuden päällä villahousuja, niitä myös ostettu ja itsetehty. Ei kannata menettää toivoa, jos aluksi tulee pissiä läpi, kestää aikansa, ennenkuin uudet villahousut pitää. Siksi on minusta oikein viisasta ostaa niitä käytettynä!

Mieheni kokee olevansa tumpelo noiden harsojen kanssa, joten meillä on muutamia itsetehtyjä ja käytettynä ostettuja muotoonommeltuja sisävaippoja, joiden kanssa käytetään myös villiksiä.

Olen ollut noihin harsoihin oikein tyytyväiinen ja valintakriteeri oli sama kuin sinulla, ei jää heti pieneksi, tuntuu vaan että selaillessa vaippakirpparisivuja ' hurahdan' somiin vaippoihin, mutta olen ajatellut, että on ihan hyvä kokeilla ' yksi sieltä, toinen täältä' -tyylillä. Eikä nuo nyt käytettynä ole kovin kalliita...

Vierailija

Lisää maustetta soppaan; harsotaittovaippa, froteetaittovaippa vai prefold, kun haluaa vaipattaa samalla vaipalla KOKO vaippaiän? (Nauhavaippa ja muotoonommellut eivät houkuttele)

HARSO: Menisi koko vaippaiän :D Tarvisi mahdollisesti lisäimuja joskus? :( Edulliset villavaippahousut sopisi :)

FROTEE: Menisi koko vaippaiän :D Imukykyisempi, kuin harso ilmeisesti, ei tarvisi lisäimuja? :) Vanhoja kuluneita froteepyyhkeitä voisi varmaan käyttää, vai onko liian paksuja? Edulliset villavaippahousut sopisi :)

PREFOLD: Ajansäästöä, kun ei tarvisi taitella niin paljon, kuin harsoa/froteeta? :) Eri kokoja on näköjään 2 ja eri paksuuksia 2 :( Tarvitsevat nimenomaan tarrakiinnitteiset vaippahousut, villavaippahousut ei sopisi :(

Villavaippahousut kiinnostavat, kun ovat luonnonmateriaalia. En haluaisi mitään muovikuoria, sitten menisi koko pointti minun kestoilussani. Onko paljon luonnonmateriaalisia kuorivaippoja olemassa, siis muita, kuin villikset?

Vierailija

Syksyn Ottobre-lehdessä oli aika pätevän oloinen eikä kovin vaikea kaava kestovaipan (taskumalli) ompeluun. Onkohan teistä joku kokeillut toteuttaa sitä?

Vierailija

Huhuilen kysymyksiini kohdassa 13 viitaten :)

Eli kestovaippailla haluan ja hyvin edullisesti. Jos oikein ymmärrän, niin taittovaipat ovat edullisimmat? Tosiaan harsot, frotee ja prefold nyt mielessä.. Yhdenkoon muotoonommellutkin kiinnostavat hieman, jos oikeasti menevät koko vaippaiän, mutta ne sitten kai tulevat kalliimmaksi?

Harmi, kun kestovaippainfo ei nyt toimi, siellä oli hyvät esittelyt vaipoista.

Vierailija

olen ommellut sillä ottobren kaavalla sekä sisätäyttövaippoja että ihan sen ohjeen mukaisia. tää poju on nyt noin 6 kg ja se pienin koko menee oikein hyvin nyt, alussa oli aika iso. Ne sisätäyttövaipat onnistui tosi hyvin, valmistui vartissa ja niissä voi käyttää harsoja hyvin. ja vielä kuivuvatkin niiiin nopeasti!

tämä nyt meni ohi ap:n kysymyksen...

Vierailija

alusta asti eli heti kun tultiin kotiin sairaalasta on osakestoiltu harsoilla. Yöllä aina kertis, samaten kertis kaupungilla jne. mutta päivisin kotona aina pelkkä harso + microfleecestä leikattu kuivaliina + päällä hahtuvavillahousut.

Onhan näissä työtä, pesemistä ja taittelua ja vaipanvaihto hieman hankalampaa kuin kertisten, mutta ovat tulleet todella edullisiksi. Elikkäs nuo hahtuvavillahousut on kuorista varmaan kaikista halvin vaihtoehto, kun ne voi kutoa itse. Meillä aina kolmet villikset käytössä (eli kun vauva kasvaa, niin täytyy aina vaihtaa isompaan kokoon, mut kerrallaan on ollu kolmet). Nykyään kun vauva 8 kk syö kiinteitä, pärjäis hyvin kaksillakin villiksillä, sillä kakat ei oo falskannu enää puntista (maitokakka tuli aina välillä ulos ja sit tarvi pestä villiksetkin).

Ruskovillan harsoja monet on kehunu. Meillä on tollasia vanhoja harsoja, ihan merkittömiä...

Pikkuvauvalla laitoin aina harson kiinni sellasella nappinipalla, mut nyt oon laittanu harsot pötköks pikkuhousujen sisään (nekin jotain vanhoja vintiltä löytyneitä). Niin saa kätsymmin jalkaan.

Vauva heräilee...

Vierailija

me on pärjätty hyvin harsoilla ja Bumpy-merkkisillä yökäyttöön tarkoitetuilla muovikuorilla. Tänne asti (5 kk ja 8 kg) on käytetty S-kokoa, nyt siirrytään seuraavaan. M on niin pieni, että otetaan käyttöön suoraan ällää seuraavaksi. Pesemiseen ja taitteluun menee tietysti aikaa, mutta sujuuhan tuo ihan hyvin. Vaihtoväli on tosin aika tiheä,, harsoja kuluu 2-3 x enempi kuin kertakäyttöiiä. Kertiksiä käytetään öisin, niin saadaan kaikki nukkua.

Vierailija

Juu, toki olisi löydettävä se kultainen keskitie kestoilussa, eli suht edullista ja kuitenkin käytännöllistä. Eihän siinäkään ole mieltä, että jos edullisin vaihtoehto on tosi hankala (esim. vaippa vaihdettava ihan joka välissä, ei pysy paikoillaan, vaikea saada lapsen päälle) Sitä tässä juuri pähkäilenkin, että missä minun kultainen keskitieni sitten menisi :)

Niin ja edullisuudesta vielä se, että se on mulle tärkeää, mutta ensisijalla on vauvani terveys. Eli luonnonmateriaalia pyllyä vasten on ajatuksena mukava. Ja mielellään luonnonmatskua myös kuorivaippa, sillä eikös muuten pylly haudu siinä vaipassa niinkuin kertiksessäkin? Siinä mielessä vaikka kestot tulisivatkin yhtä kalliiksi, kuin kertikset, niin on se siltikin vauvalleni parempi.

Tässä matkan varrella vähän omat kriteeritkin muuttuu, kun lukee kestoista lisää :) Tutkiminen jatkuu..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat