Metformineista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heips..

PCO on todettu ja ennen tätä keskenmennyttä raskautta söin metuja ja paino putos niillä ihan kivasti, ei niistä muuta apua sit ollukkaa... kai..

Nyt mietin et uskaltaisinko alottaa nuo metut nyt keskenmenon jälkeen ennen jälkitarkastusta sillä pienimmällä annoksella? Onko siitä jotain haittaa, tarttisko ottaa uudet verikoejutut jne vai annanko vaan olla ja ootan joulukuuhun kun on sillon aika sinne lapsettomuuspolille??

Kommentit (9)

Vierailija

Pahoittelut keskenmenosta! Minä olen syönyt metuja jo kaksi vuotta ja silloin kun aloitin ei otettu minkäänlaisia verikokeita. Millasia annoksia söit metuja? Mulla ennen oli 750mg kahdesti päivässä ja nykyään kolme päivässä. Paino ei toiveista huolimatta ole tippunut, alussa muutaman kilon mutta kaikki tuli takaisin. Tällä hetkellä ylipainoa on n.15 kg. Mutta pitäs vähän enemmän kiinnittää huomiota ruokavalioon. Käytitkö metuja raskaana ollessa? Jotkut lääkärit käskevät syödä raskausviikolle 12 asti. Ja joku lääkäri kun siirron jälkeen kysyin että kuin kauan syön jos tulen raskaaksi niin sanoi että syö eka neljä viikkoa niin katsotaan sitten. No tulin raskaaksi tai oli oikeestaan kemiallinen raskaus. Itse ajattelen että mielellään söisin niitä niin pitkään kuin saa, koska minulla kans yksi keskenmeno ja kaksi kemiallista raskautta, eikös ne metut auta ehkäisemään keskenmenoja vai oonkohan käsittänyt väärin.

Vierailija

ovulaation aikaansaannissa! minä vasta aloitin, mutta jos tästä kierrosta tärppää, pitää metut lopettaa jos r-testi näyttää +. ei ole kuulemma tarpeeksi tutkittu raskaana olevilla, syystä että kyseinen koe olisi aika epäeettinen..

Vierailija

oviksen tulemiseen vaikuttavat, kun liian suuri erittyvä insuliinin määrä estää ovista.. jotain sokeriresistenssistä se lääkäri vaahtosi. aika tohkeissaan. mulla kuitenkin kaikki arvot normaalit.

Vierailija

Mua alkoi kiinnostaa tää juttu että voiko metuja syödä jos tulee raskaaksi ja löysin toiselta laps.palstalta erään joka on metformiinitutkimuksessa mukana ja kertoo näin:

Tutkimuksessa tutkitaan Metrofminin vaikutusta hedelmällisyyteen ja raskauden kulkuun PCOS-potilailla. Lääkkeen (siis sen oikean) pitäis alentaa veren insuliini- ja miessukuhormonipitoisuuksia, parantaa kuukautiskiertoa ja hedelmällisyyttä, vähentää alkuraskauden keskenmenoriskiä ja jopa saada muutamia kiloja painoa pois. Tutkimuksessa lume- ja lääkeryhmät. Alussa tehdään uä ja sokerirasitus. Sitten tabuja syömään. Uudet tutkimukset 3 kk:n kuluttua ja sit mahdollisen raskauden rv:lla 6-8. Lääkettä syödään max 9 kk. Jos ei ole kolmen kk:n aikana tullut raskaaksi, otetaan mukaan joku toinen hoitomuoto, minulla se tulee olevaan IUI. Jos tule raskaaksi, lääkettä syödään rv 12 asti. Tutkimus on käynnissä viidessä yliopistosairaalassa.

Vierailija

En uskalla tähän mitään varmaa sanoa, koska en ole lääkäri. Mutta ei mielestäni mun verikokeissa keskitytty tähän instuliinijuttuun ollenkaan. Kokeiltiin pari kk clomeja ja sitten lääkäri suositteli siirtymään metuihin. Ja mulla ne onkin toimineet hyvin (ei siis plussaa vielä, mutta ovis tulee ainakin tikkujen mukaan). Voisitko soittaa sinne polille tai laittaa vaikka lääkärillesi sähköpostia, että tarvitseeko jotain verikokeita ottaa? Uskoisin, että jos metut sinulla auttavat säännöllistämään kierron, niin ne olisi hyvä aloittaa.

Mitä tulee keskusteluun metujen jatkamisesta, niin tästä on selvästi kaksi eri koulukuntaa. Mun lääkäri sanoi, että jatkettaisiin ainakin alussa ja mahdollisesti viikolle 12 asti. Asun tällä hetkellä ulkomailla, mutta jos tulen raskaaksi aion asiaa vielä varmistaa joko täältä lääkäriltä tai sitten Suomesta. Itse on hyvin luottavainen siihen, että metformin auttaisi myös alkuraskaudessa.

Mulla ei ole ollut vaikutusta painoon, mutta olenkin hoitojen alusta asti ollut normaalipainoinen. Mutta heti ensimmäisestä kuukaudesta asti, metut ovat tasanneet kierron ja jokaisesta kierrosta olen bongannut oviksen. Nyt käyttöä noin puoli vuotta takana. Parhaat tulokset kuulemma saavutettu 6 kk käytön jälkeen. Näin toivon käyvän myös omalla kohdalla.

Vierailija

Tosta vielä että syödäänkö metuja kun tullaan raskaaksi niin en minä niitä metuja varmaan syö ilman lääkärin lupaa, mutta jos lääkäri käskee syödä niin tottakai syön.

Vierailija

Tosiaan tästä asiasta ollaan montaa mieltä, ja ilmeisesti suomalaiset lääkärit ovat sitä mieltä, että tutkimustuloksia ei ole tarpeeksi, mutta esim. Ruotsissa asuvalle tutulle pco:hon määrätyt metut on määrätty jatkettavaksi raskauden ajan. Eli tosiaan riippuu maasta.

-Osse

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat