Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teratozoospermia

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

hei!

saimme juuri kuulla tulokset miehen spermanäytteestä, ja diagnoosi oli tuo teratozoospermia, eli normaaleja siittiöitä on vain 3 % (viitearvo >14%). määrällisesti siittiöitä on runsaasti, joten hoitoihin niitä voidaan kuulemma hyvin käyttää, mutta todennäköisyys tulla kotikonstein raskaaksi on erittäin pieni.

tosin meillä on jo yksi yhteinen lapsi (pian 3-vuotias), joka sai alkunsa puolivahingossa, jotten ilmeisesti hän on sitten todellinen ihme. lääkäri nimittäin arveli, että siittiötilanne on aina ollut samanlainen - ei tietenkään varmaksi voi tietää.

löytyykö täältä palstalta muita, joilla on samanlainen tilanne? olisi ihanaa, jos viitsisitte kertoa, millaisia hoitoja teille on tehty ja miten ovat menneet.

omia tutkimustuloksiani en ole vielä saanut, mulle on tehty kierron kartoitus (ultraukset 3x tässä kierrossa) ja otettu verikokeet. ainakin munasolu kehittyi ja irtosi ihan ok, en sitten tiedä hormonitasoista.

tämä, että vikaa löytyikin miehestä, oli kyllä todellinen jymy-yllätys. itselläni on kierrot olleet epäsäännöllisiä (27-35 päivää), joten olin varma, että ongelma on siellä. voihan tietty olla, että jotain häikkää löytyy sieltäkin... tutkimuksissa kävimme nyt lokakuussa diacorilla, kun uutta vauvaa ei ole alkanut kuulua vuoden alusta jatkuneen yrityksen jälkeen.

tunnelmat on jokseenkin järkyttyneet, joten toisten kokemuksista ja vaikkapa hyvistä linkkivinkeistä olisi nyt valtavasti apua!

Kommentit (13)

Vierailija

Meillä todettiin sekundäärisen lapsettomuuden tutkimuksissa, että miehellä on normaalimuotoisia siittiöitä vain 7%, määrä hyvä ja liikkuvuus normaalin rajoissa.

1. lapsemme sai alkunsa helposti ja niin vain toinenkin luomuihme tapahtui reilun vuoden yrityksen jälkeen. Eli jos missään muussa ei häikkää ole, näillä arvoilla voi hyvinkin plussata :) Plussaonnea kaikille!

Vierailija

... mutta määrä ja liikkuvus huippuluokkaa. Olemme kuitenkin yrittäneet lasta jo yli 2 vuotta turhaan, 2 inssiä negaa. En jaksa enää toivoa luomuplussaa. Minusta ei ole löytynyt vikaa. Murehdin, että meillä siittiöongelma johtuu miehen tupakoinnista. Hän jo lopettikin mutta aloitti uudestaan.

Lääkärin mukaan luomuplussa on mahdollinen, mutta pitkän yritysajan takia varsin epätodennäköinen. Voi myös olla, että edes tavallinen ivf ei tuota tulosta, vaan juuri tällaisella teratozoospermialla kuulemma päädytään usein lopulta ICSIin, sillä epämuodostunut siittiö ei pysty hedelmöittämään munasolua.

Vaan mistä näistä tietää. Voihan elämä yllättää! Meillä on edessä 3. hormoniavusteinen inssi, pian on tutkimusaika julkiselle puolelle ja ivf-jono. Kauankohan sitä joutuu Helsingissä jonottamaan?

Vierailija

Hei vaan! Meillä on hyvin samantapainen tilanne kuin teillä, tosin yhtäkään lasta ei ole ennestään. Spermanäyte annettiin siis elokuussa ja sen tulos oli, että normaalinmuotoisia siittiöitä on 7 %. Epämuodostuneista 91 %:lla on epämuodostunut pää. Eli näyttäisi siltä, että siittiö ei pääse tunkeutumaan munasolun sisään. Määrä ja liikkuvuus olivat kyllä hyviä.

Lääkäri sanoikin, että ne epämuodostuneet voivat olla niitten normaalinmuotoisten tiellä, kun on kyse munasolun sisään pääsemisestä. Yritämme vielä vuoden loppuun asti luomuna (tosin mulla loppukierrossa tukena luget), mutta sitten olisi aika siirtyä inseminaatioon pestyllä spermalla. Pesussa saadaan kuulemma hyvin ne normaalinmuotoiset siittiöt eroteltua huonoista. Sitä ennen pitäisi vielä tehdä munatorvien aukiolotutkimus.

Nyt alan melkein jo odottaa sitä inssiä, sillä on tää luomuna " tekeminen" melkoista pakkopullaa. Meillä menossa 14. yrityskierto. Netistä löysin jotain juttua, voin lähettää linkkejä kun ne taas löydän. Tsemppiä teillekin eteenpäin!

Vierailija

Mekin saimme tällä viikolla tietää, että miehellä on 0% normaalinmuotoisia siittiöitä. Tämä oli kyllä järkytys, olin kans ajatellut, että vika olisi minussa.Olen kuitenkin tullut kaksi kertaa luomusti raskaaksi, ensimmäinen raskaus meni loppuun asti, tyttö on nyt kolmevuotias, toinen raskaus meni kesken rv8. Ensimmäistä yritettiin n.9 kk ja toista vähän yli vuosi, eli ei hirveän pitkään. Eli haluan sanoa, että kaikki on mahdollista. Tosin pakko myöntää, että tällä hetkellä on vähän sekavat fiilikset: toisaalta ajattelen, että miksen tulisi vielä kerran raskaaksi, kun olen kaksi kertaa aikaisemminkin tullut, ja vielä ilman hoitoja. Toisaalta tuo 0% tuntuu niin tylyltä... ja kun monet lääkäritkin ovat kuulemma sanoneet, että onnistuminen luomusti on tosi epätodennäköistä. Jotenkin tulee mieleen, että kun kohdalleni on jo kaksi kertaa ihme tapahtunut, niin enää ei varmaan tapahdu... Olemme nyt kuitenkin menossa yksityiselle lapsettomuusklinikalle ensikäynnille, joten siellä varmaan saa vastauksia siihen, miten edetä. Toivotan kaikille samassa tilanteessa oleville tsemppiä ja tietenkin onnistumista!

Vierailija

ja nyt ollaan voiton puolella, eli meille syntyi tyttö kesäkuussa. Eli kolmannella inssi kerralla onnistui. Arvoja en nyt ulkoa muista, mutta siis " kevyilläkin" hoidolla voi onnistua.

wiivi ja pikku prinsessa 4 kk

Vierailija

Oletteko käyneet uusintaspermatestissä? <--- onpas tuokin sana=)

Nimittäin meillä sellainen tilanne, että viime toukokuussa tehtiin tutkimukset ja silloin ensimmäisessä testissä oli vain 2 % normaaleja ja sitten viikon päästä tehdyssä 0 %. Eli voi noinkin paljon vaihdella viikon sisällä!!! Meille lääkäri sanoi suoraan että ICSI on ainoa vaihtoehto, tosin " käski" yrittämään luomustikin hoitoihin asti ihan ahkerasti, koska tosiaan normaaleiden määrä voi näköjään vaihdella. Mutta eipä niitä varmastikaan runsaasti ole koskaan... mutta joka tapauksessa luomuihmeetkin ovat mahdollisia, voihan joskus sattua enemmän normaaleja oviksen aikaan...

Vierailija

En ole vielä kuullut mitään arviota meidän mahdollisuuksista. Meillä bonuksena on vielä agglutinaatio, eli siittiöiden liimautuminen yhteen.

Mieheni kävi ilman lähetettä yksityisellä, joten vain paperissa ollut lausunto on tiedossa: ...voi heikentää hedelmöityskykyä...

Vierailija

Meillä myös sama ongelma.Normaalinmuotoisia siittiöitä vain 4%.Tutkimuksiin päästiin viime keväänä.Minulla pitäisi olla kaikki ok,kierto säännöllinen ja laparoskopiassakin kävin elokuussa hyvin tuloksin.Meille tehtiin heti lapan jälkeen inssi seuraavaan kiertoon ilman lääkkeitä eikä toivottua tulosta tullut.Toinen inssi oli tarkoitus myös tehdä luonnolliseen kiertoon,mutta ovistestien teko tuotti ongelmia ja ovulaatio kerkes mennä ohi.No nyt ootellaan sit seuraavia menkkoja jolloin käskettiin soittamaan sairaalaan.Ilmeisesti lääkkeet tulevat nyt hoitoihin mukaan.Itse en usko inssiin meidän tilanteessamme ja luulen että icsi olisi meille ainut vaihtoehto.Ja tuosta sperman pesusta,meidän on annettu ymmärtää että pesussa erotellaan nimenomaan parhaiten liikkuvat siittiöt, mutta noihin epämuodostuneisiin ei voida vaikuttaa.Korjatkaa jos olette saanut erilaista tietoa!Tsemppiä!

Vierailija

Mun osalta kaikki ok, miehellä määrä ja liikkuvuus erittäin hyvät, mutta normaalimuotoisia vain 6%. Kahden lekurin mielestä ei kuitenkaan ole syynä lapsettomuuteen, sillä hedelmöittymisen kannalta tärkeimpiä ovat määrä ja liike. Muoto ei ole niin ratkaiseva tekijä, sillä epänormaalin mallinenkin voi hedelmöittää munasolun. Meille ei kirjattu, että hedelmällisyys olisi alentunut, vaan sitä pidettin suht normaalina. Tietysti TZI-arvo (indeksi, joka laskee kuinka paljon epämuodostuma vaikuttaa, ja siihen liittyy siis määrä ja liike, jotka meillä ovat erittäin hyvät) on tässäkin se ratkaiseva tekijä, eli jos se on alle 1,8, on kokonaistilanne riittävän hyvä hedelmöittymiseen.

Mulla on sellainen käsitys, että esim. NKL:llä lähdetään kokeilemaan inssejä, jos normaaleja on 4%, sitä pienemmillä arvoilla ei kai kannata.

Meillä on yritystä takana n. 1,5 vuotta, siinä ajassa tehty 3 inssiä mutta kaikki aina negaa. Nyt ollaan yritystauolla " pienen" parisuhdekriisin takia, mutta samaan aikaan myös ivf-jonossa. Se, lähdetäänkö ivf-hoitoihin on vielä auki.

Nimimerkki meni ohi, mutta tässäkin ketjussa oli tullut epänormaalin mallisilla 2 suht helppoa plussaa. Olen lukenut samanlaisia tarinoita aikaisemminkin, joten ei se mahdotonta ole :)

Vierailija

Tosin ovat eri laboratorioissa tehtyjä. Kriteerit vaihtelevat, joten lääkärin mukaan nämä vastaavat toisiaan.

Meillä kaksi vuotta yritystä takana, mulla myös prolaktiini- ja ovulaatiohäikkää, jotka on nyt lääkkeillä korjattu. Mahdollisuus luomuplussaan on kuulema pieni. Meille on tehty kaksi inssiä, joista ensimmäisestä biokemiallinen raskaus ja toisesta nega. Lääkärin mukaan tuo biokemiallinen on kuitenkin hyvä merkki, joten inssillä meidän periaatteessa pitäisi onnistua.

Vierailija

olin nettipimennossa viikonlopun, joten nyt vasta palaan palstalle. ilahduttavaa lukea näin paljon viestejä tästä aiheesta!

me saimme myös hieman toisenlaista näkökulmaa asiaan tuttavapiiriimme kuuluvalta ihmiseltä, joka on ammatiltaan geneetikko, tehnyt lapsettomuushoitoja ja tuntee nämä piirit suomessa. hänen mukaansa teratozoospermia-diagnoosia pidetään nykyään " vanhanaikaisena" , mutta tässä on eroa klinikoiden välillä.

hänen mukaansa ratkaisevaa on siittiöiden määrä ja liikkuvuus, sillä vaikka normaalimuotoisten osuus olisikin pieni,, niitä on kuitenkin miljoonia, jos määrä on iso (kuten meidän tapauksessa). yleensä siis normaalimuotoiset ovat myös niitä liikkuvimpia ja muutenkin parhaita. tämä tuttavamme ei siis pitänyt mitenkään mahdottomana, että tulisi lisää luomuplussia ja inseminaatiossa onnistumisen mahdollisuudet pitäisi olla hyvät.

mutta mutta... hän totesi myös, että stressin merkitys raskaaksitulossa on suuri, ja oli sitä mieltä, ettei kannata kauheasti odotella hoitoihin lähtemisen kanssa, koska siinä yrittämisessä usein stressi vain kasvaa.

no, me vielä ihmetellään ja mietitään, miten suhtautua tilanteeseen. positiivisia ajatuksia teille muille samassa tilanteessa oleville!

Vierailija

kiitos teille molemmille nopeista vastauksista! olen samaa mieltä, että lapsenteko on pitemmän päälle totista työtä. olisi vielä mielenkiintoista kuulla, mitä teille on sanottu raskaaksitulon mahdollisuuksista.

meidän lapsihan on tietysti onnellinen todiste, ettei se täysin mahdotonta ole - mutta kun laskeskelee, että todennäköisyys, että normaalimuotoinen siittiö osuu munasoluun on vain 3%, niin aika mitättömän pieneltähän se tuntuu. vielä kun siihen päälle laitetaan kaikki muut epävarmuustekijät (eikös se ollut niin, että vain joka neljäs kerta raskaus alkaa, vaikka kaikki tekijät periaatteessa olisivat kohdallaan).

ja niin lääkäri oli tosiaan miehelle sanonut puhelimessa, että erittäin epätodennäköisesti meille tulee lisää vauvoja kotikonstein. mutta jäin vain miettimään, kun kuulin, että vastaavista diagnooseista huolimatta teillä edelleen luomuihmettä yritetään

Vierailija

Mielenkiintoista kuulla, että teillä on luomuna lykästänyt. Meilläkin sama diagnoosi. Normaalimuotoisia vain 4%. Olemme tähän mennessä käyneet muutamissa yksittäisissä testeissä yksityisellä, mutta tänään terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteen.... Jippii!!! Homma etenee! Luomuilu on jo todella kaukana romantiikasta.

Uusimmat

Suosituimmat