Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa lapset pois vanhemmalta?

Vierailija

Missä vaiheessa suositellaan, että lapset otetaan vanhemmalta/milta pois? Esimerkiksi, että joku muu kuten sukulainen, hoitaisi muutaman viikon? Onko yleistä ja kuinka väsyneitä vanhempien pitää olla et tällaista tehdään? Riittääkö soitto sossuun, ettei nyt jaksais hoitaa lapsiaan?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

niin, siis tämä on sillei omakohtanen tapaus, että minulle " tuodaan" pari lasta hoitoon muutamaksi viikoksi. tuli soitto, et lapset menee laitokseen tai sit sä otat ne. olen 2 kertaa nähnyt nämä lapset. itse olen yh ja aika väsynyt, enkä saa itse paljoakaan apua. tää on aika pekistetty versio. lapset ovat sisarukseni aikaansaamia, mutta vasta saimme tietää heidän olemassa olostaan.

Vierailija

Oletko siis itse ihan loppu ja tarvitset lepoa? Ja sukulaiset eivät vapaaehtoisesti auta?

Soita kaupungin lastensuojelun sosiaalityöntekijälle ja kerro tilanteesi. Teillä voisi olla mahdollisuus esim. tukiperheeseen. Pyydä apua, älä kaunistele tilannetta.

Vierailija

Käyväthän ne jotku vauvat unikoulussakin eikä se mikään huostaanotto ole. Oliko ne sosiaaliviranomaisia, jotka pyysivät sinua ottamaan lapset?

Ihmeellistä touhua jos olivat.

Huostaanotolle täytyy olla tosi painavat syyt. Lastenhoito apua kunnalta saavat vain ns. sosiaalitapaukset eli päihteiden käyttäjät. Normaalit pariskunnat eivät saa vaikka olisivat kuinka väsyneitä. Yksinhuoltajat voivat saada lastenhoitoapua.

Vierailija

epävirallinen sellainen ja tasan samanarvoinen kuin vaikka kaupan kassalta saatu sellainen. Se ei velvoita ketään mihinkään. Yhtä hyvin äiti voi itse pyytää sukulaisilta apua - mutta toki sukulaisia joskus täytyy herätellä jonkun " auktoriteetin avulla" . Jotkut sossuvirkailijat antavat tuollaisia suosituksia yksityishenkilöinä auttaakseen, toiset taas ovat sitä mieltä että kun se ei ole lain mukaista niin ei virkamiehenn pidä sellaiseen sotkeutuakaan.

Vierailija

Akuuttiin huostaanottoon riittää tieto sosiaaliviranomaisille, jos lasten hoito laiminlyödään ,niin että ovat vaarassa , näin tilanteen näkisin ,että nyt ovat, jos 2-v jätetään toisten pienten vastuulle, kerta riittää, vahinkoja sattuu

Vierailija

lapsia siis tarjottiin isovanhemmille, jotka tekevät vuorotyötä. sitten lapsen vaan päätyivät mulle. mä yritän jaksaa. jos en jaksa, niin lähetän lapset kotiinsa, tai soitan sille sossulle, etten jaksa.

Vierailija

PErheen 7- ja 9-vuotiaat lapset jotutuvat jatkuvasti hoitamaan 2-vuotiasta pikkusisarustaan. SIis niin paljon, etteivät saa enää juuri koskaan tavata kavereitaan (heille saisi miennä, mutta samalla pitäisi hoitaa tätä pikkusisarusta, eikä ketään kaveria huvita mennä sinne). NÄmä lapset myös jätetään vastuuseen tästä 2-vuotiaasta, kun vanhemmat poistuvat tuntien ajaksi paikalta. Vanhemmilla lapsilla on jo fyysisiä oireita mm. selkäkipuja kun joutuvat nostelemaan tuota isokokoista kaksivuotiasta esim. syöttötuoliin. Lisäksi ainakin pari kertaa näitä vanhempia lapsia on lyöty täysin mitättömästä syystä liittyen tähän 2-vuotiaan hoitoon.

Vierailija

Akuuttiin huostaanottoon riittää tieto sosiaaliviranomaisille, jos lasten hoito laiminlyödään ,niin että ovat vaarassa , näin tilanteen näkisin ,että nyt ovat, jos 2-v jätetään toisten pienten vastuulle, kerta riittää, vahinkoja sattuu

Vierailija

Tiedän siis tuon perheen lähisukulaiseni kautta. Sukulaisen kanssa mietitty mitä asiassa kannattaisi tehdä, koska tällä hetkellä sukulaisellani on vielä jonkinlainen keskusteluyhteys vanhempiin, ja yrittää parhaansa puhua näille järkeä.

Pelon aihe olisi se, että jos sosku toteaisi perheessä olevan " kaikki hyvin" , ja perhe tajuaisi kuka heistä on ilmoittanut, niin nämä vanhemmat lapset todella ojutuisivat kärsimään. Toistaiseksi vielä sukulaiseni ovat pystyneet näitä lapsia jossain määrin auttamaan, ottavat mukaan näitä tapahtumiin ómien lasten seuraksi jne. ja siis kaikin tavoin yrittävät edesauttaa että nämä lapset saisivat elää edes jossain määrin lapsuuttaan, eikä palkästään hoitamaan pikkusisarustaan.

Mutta täytynee sanoa, että olisi se jo ilmoituksen paikka.

Vierailija

pienet lapset siisrrettiin sukulaiselle hoitoon muutamaksi viikoksi. oli sossun suositus, kujn äiti oli soittanut ettei jaksa enää. Ei kuitenkaan ollut huostaanotto.

Kuinka helposti onnistuu sellainen, et soittaa sossuuun ja sanoo, etten nyt jaksaisi näitä lapsia. Äidin läheiset eivät olleet mitään erikoista väsymystä huomanneet.

Vierailija

kuntien pitää pyrkiä tukemaan vanhemmuutta. lapsen huostaanotto on viimesijainen ratkaisu ja siihen ei turvauduta ellei ole pakko. lapselle siis hankitaan esim päivä tai yöhoitoakin lastenkodista tai vastaavasta tai esim tukiperheestä.

käytännössä jotta lapset otetaan pois lastensuojelun viranomaisen tulee osoittaa että lapsen etu ei ole olla vanhemman huostassa, mikä tarkoittaa sitä että vanhempi ei ole kykenevä hoitamaan lasta (kännissä/aineissa koko ajan jne) tai lapsi oireilee psyykkisesti tms.

apua kannattaa hakea ja sitä saa. viranomaisten pyrkimys on saada vanhemmat niin tolpilleen että lapset voivat kasvaa kotona.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat