Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpaineesta...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kumpi ylä- vai alapaine on pahempi kun nousee raskausaikana?

Kommentit (9)

Vierailija

Mulla on nyt alkaneet paineet pikkaisen nousta, välillä ehtivät jo romahtaa hurjan mataliksikin. Tällä hetkellä paineet 130/80, ei vielä paha, mutta tosiaan seurataan, kun turvotustakin on alkanut tulla. Mulle terkkari sanoi, että alapaine saisi nousta 15 yksikköä ja yläpaine 25 ennen kuin tosissaan on tarvetta huolestua. Lähtöpaineet olivat 120/74, joten vielä on jonkin verran varaa..

Mia79 ja masumöyrijät rv 31+6

Vierailija

Normaalin paineen ylarajathan on 140/90. Ja tosiaan alapaineen nousu on yleensa enemman " sairaalloista" , ylapaineet voi nousta ihan tilapaisesti jannittamisesta, liikunnasta jne mutta jos alapaineet nousee siina on yleensa jotain haikkaa taustalla (verenpainetauti, raskausmyrkytys). Ja sitapaitsi korkeahko (muttei sekaan tietysti saa olla jarjettoman korkea, yli 150 ei ainakaan) ylapaine saattaa jopa tarkoittaa vain sita etta sikio saa paremmin verta.

Vierailija

uusintana 142/82 ja laittoi minut seurantaan. Selitti, että jos ei paine laske alle 140, joudun sairaslomalle ja mahdollisiin tutkimuksiin.

Minusta tuo oli vähän ylilyöntiä. Muistan viime raskaudessa että paineet oli pahimmillaan 150/95-100 ja silloin sanotiiin (rv 37), että jos yli 100 menee niin sitten lääkärin juttusille.

Vierailija

Elikkäs paineet korkeet jo ennen raskautta, tähän asti suunnilleen kurissa pysyneet. Viikko sit olin yön osastolla kun alapaineet olivat 110-117 välillä.

Tänään sit aloitettiin lääkitys kun polilla oli paineet ~160 / 105 et saatas vauvalle edes viikko lisäaikaa ja sit viikon päästä taasen katellaan josko käynnistellään tms.

Siis ei kovin matalilla paineilla aloitella mitään ellei sit oo proteiinia pissassa paineiden lisäks ja tietty vauvan vointia seurataan tarkkaan.

Rapuäiti 37+2

Vierailija

Mitä sitten tapahtuu?

Mulla oli ekassa neuvolassa jo alapaine 88 :-/ (Meillä on suvussakin " kaikilla" verenpainetauti.)

Esikoisessa oli vähän samaa ongelmaa, paheni tosin vasta lopussa ja käynnistettiin kun alapaine alkoi mennä yli 100.

Vierailija

Eli jos on aina ollut vahan korkeammat paineet (esim. 130/80 normaalipaine) niin se ei ole niin halyyttavaa etta ne nousisi 140/90 kuin jos sellaisella jonka normaalipaineet on 110/60 olisi yhtakkia nuo paineet. Mulle on sanottu etta alle 95-100 pitaisi pysya alapaineiden ja jos menee yli 110 niin ottavat sisaan sairaalaan. Itsellani on siis krooninen verenpainetauti, ei raskausmyrkytysta, eli siita tiedan vahemman vaikka aika samanlainen se lienee taman verenpainepuolen osalta. Lepo on aina ensisijainen hoito korkeaan verenpaineeseen, ja laakitystakin on tosiaan olemassa siihen, Suomessa kaytetaan kai ensisijassa beetablokkareita raskaanaolevillakin (olkaa muuten tarkkana ettette saa atenololia kuten mulle maarattiin, se on nimittain ilmeisesti yhteydessa pieneen syntymapainoon mutta jotkut laakarit maaraa sita edelleen vaikka muitalin vaihtoehtoja on). Raskausmyrkytykseen ei sinansa ole laaketta muuta kuin synnytys, mutta laakityksella voidaan voittaa vahan aikaa ja valttaa aidin elinvaurioita joita korkeat paineet saattaa aiheuttaa.

Vierailija

ja kun paineet alko nousta, jo kun alapaine oli 80, olivat jo huolissaan. paineet nousi lopussa niin et vaik söin albetol-verenpainelääkettä, paineet pysy kuitenki alapaine 100 ja yläpaine tais olla 160 pintaa.

kun jouduin osastolle sisälle paineet oli 100/170. tuon ne sanoki rajaks et jos menee ihan lähelle sata tai yli niin heti sairaalaan. kotona siis mittailin omalla mittarilla. ni ei tarvinu neuvolassa rampata. nyt rv 29 eikä paineet viel noussu, tosin ekassakin raskaudessa vasta rv 35 alko nousta ja rv 36 jouduin ekaa kertaa osatolle. välillä pääsin kotia kun paineet pysy lääkkeellä kohtuudessa, eikä muutenkaan mitään ongelmia. sit rv 38 jouduin sisälle osastolle ja rv 40+6 leikkasivat vasta. nyt kyllä tiedossa suunniteltu sektio ahtaan lantion vuoksi, ekassa raskaudessa ootattivat jospa syntyis itestään mut eipä mahtunut.

Uusimmat

Suosituimmat