-Spinaalipuudutus-kokemuksia

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hakuaisin kuulla kokemuksia spinaalipuudutuksesta joka annetaan kuulemma vasta toisessa synnytyksessä,ei siis ensisynnyttäjille.

Itselläni ensi synnytys oli kertakaikkiaan kamala ja päättyi hätäsektioon.Nyt pelkopolilla olivat sitä mieltä että spinaalilla pärjäisin tulevan toisen synnytyksen...

Itse olen leikkauksen kannalla,mutta onhan siinäkin omat riskinsä...Eli täällä mietin mitä teen,synnytys vai leikkaus... muiden kokemuksia olisi kiva kuulla.Kiitoksia etukäteen.

Kommentit (5)

Vierailija

Mulle laitettiin kahden ekan kans epiduraali. Auttoi hyvin, tunsin supistukset ponnistusvaiheessa, eli ilmeisesti vaikutti juuri niin kuin piti. Kolmannen kanssa avautumisvaihe eteni nopeasti, eli laskivat että spinaali riittää. Sehän siis muuten sama kuin epiduraali, mutta ei voi yhtä helposti lisätä puudutetta. Mulle tuli spinaalista kans kauhea kutina, mutta siinä vaiheessa se vain nauratti. Spinaali vei myös kivut kokonaan.

Jouduin kuitenkin aloittamaan vauvan sydänäänten heikkenemisen takia ponnistamisen liian aikaisin, eli olin siis auki, mutta puudutusta oli vielä niin paljon, etten tuntenut supistuksia. Se oli todella hankalaa, kun ei tuntenut koska ja mihin suuntaan ponnistais. Vaavi oli viel kasvot ylöspäin, joten kaiken kaikkiaan kolmas synnytys oli paljon hankalampi kuin kaks ekaa. Mutta itse spinaali siis hyvä, kunhan sais sit rauhassa odotella, että tulee ponnistamisen tarve, eli et puudutuksen teho sais vähän laskea kun pitää alkaa ponnistamaan.

Vierailija

että synnyttääkkö nyt sitten vai otanko sen leikkauksen.Kuullostaa ainakin positiiviselta tuo spinaali mutta kun se epiduraalikaan ei edellisessä kunnolla auttanut niin ehkä silti vielä epäilen.

Kiitos vastauksista kuitenkin:)

Vierailija

Sain spinaalin kolmannessa synnytyksessäni ja olo puudutuksen saamisen jälkeen oli kuin olisi taivaassa ollut :-) Spinaalipuudutus vei nopeasti kivut ja ponnistusvaihekin oli täysin kivuton. Aluksi epäilytti, että miten voi ponnistaa jos ei tunne supistuksia, mutta kahdella ponnistuksella vauva sitten syntyi kätilön kertoessa, milloin tulee supistus ja pitää ponnistaa.

Aiemmissa synnytyksissä ponnistusvaiheessa ei ole ollut puudutusta ja oikeastaan tämä kolmas synnytys oli kivuttomuuden takia kaikista helpoin ja miellyttävin. Suosittelen!! Ainoa haittapuoli voisi olla se, ettei voinut nousta pystyasentoon kahteen tuntiin puudutteen saamisesta, mutta minun tapauksessani ei olisi ollut tarvettakaan :-) Pikkuinen kutina myös tuli (mahan alueelle), mutta ei mitenkään häiritsevä.

Vierailija

Esikoiseni on nyt 1,5-vuotias. Synnytykseni oli melkoisen nopea. Sairaalaan mennessäni oli kohdunsuu jo 6,5 senttiä auki ja siitä noin neljän tunnin kuluttua jo nyytti sylissä. Minulle ei ennätetty laittaa epiduraalia, vaan sain spinaalin, kun kohdunsuu oli jo 9 cm auki. Sain kivasti huilata ennen ponnistusta, sillä spinaali vie kaiken kivun vain parissa kolmessa sekunnissa sen laittamisesta. Spinaalipuudutuksen kesto on noin pari tuntia.

Itselläni tuli sellainen outo vilunväreinen olo, mikä on ihan normaalia. Ei siis kylmä eikä mitenkään epämiellyttävä, mutta sellaisia vilunväreen omaisia hytinöitä tuntui välillä. Todella positiivinen kokemus. Ensi kerralla voi olla, ettei mitään keretä laittamaan, eikä kipu näin jälkikäteen mietittynä ollut edes kovin sietämätöntä.

Onnea synnytykseen!

Vierailija

Mulla myös avautumisvaihe oli raju ja nopea. Olin tosi kipeä ja spinaalin saatuani olo oli kuin taivaassa, supistuksia en tuntenut ollenkaan. Mulle spinaali aiheutti hillitöntä kutinaa ja vilukin oli, mutta ne oli pieniä juttuja verrattuna siihen että kivut loppui. Harmi vaan kun vaikutusaika on aika lyhyt ja mulle sitä ei ainakaan laitettu enää uudelleen, joten synnytyksen viimeiset 1-2 h oli taas tuskaa.

Olin muuten ensisynnyttäjä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat