Vnkkejä miten lopetan 1v 1kk ikäisen imetyksen ??

Vierailija

Poika ei juo mitään muuten kuin rinnasta. Juo yölläkin vielä tavan vuoksi monen monta kertaa ja päivälläkin 4-5kertaa. Tavallista maitoa on saanut vaan esim. puurossa. Korvikemaitoa ei ole annettu koskaan. Imeminen on pojalle tärkeä tapahtuma ja varmaan tulee olemaan vaikeaa päästä siitä irti. Ainakin esikoisella samassa tilanteessa oli. Miten kannnattaisi lähteä lopettamaan? Kerralla, vai pikkuhiljaa kerta kerralta? Nokkamukiko kehiin? Vai miten....

Kommentit (3)

Vierailija

Miksi haluat lopettaa imetyksen? Itse aloin lapsen ollessa vuoden vähän vähentämään. Pikku hiljaa lisäsin muun maidon määrää ja vähensi imetyskertoja niin että nyt lapsen ollessa 1v7kk imetän viikolla 1-2krt/vrk (iltapäivä ja ilta) ja viikonloppuisin kun ollaan kotona useammin ehkä 3krt. Meille ainakin sopii tämä rytmi hyvin ja lapsikin on niin tyytyväinen iltaisin saadessaan rintamaitoa. Kovin monia syitä siihen että imetys pitää lopettaa en tiedä ja WHO:n suosituskinhan on että 2v asti. Muistaakseni suomenkin virallinen suositus mainitsee tuon kahden vuoden iän. Eli mikäli itse haluaa ja ennen kaikkea lapsi haluaa ei ole mitään syytä lopettaa ennemminkin useat tutkimustulokset puhuvat pitkän imetyksen hyödyistä.

Hensu

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Poika ei juo mitään muuten kuin rinnasta. Juo yölläkin vielä tavan vuoksi monen monta kertaa ja päivälläkin 4-5kertaa. Tavallista maitoa on saanut vaan esim. puurossa. Korvikemaitoa ei ole annettu koskaan. Imeminen on pojalle tärkeä tapahtuma ja varmaan tulee olemaan vaikeaa päästä siitä irti. Ainakin esikoisella samassa tilanteessa oli. Miten kannnattaisi lähteä lopettamaan? Kerralla, vai pikkuhiljaa kerta kerralta? Nokkamukiko kehiin? Vai miten....

Itse olen lopettanut suunnilleen tuossa iässä kahden lapsen imetyksen vähitellen. Ensin lapsi pitää saada juomaan nestettä nokkamukista tai jostain. Mieluiten maitoa, mutta vesikin käy.

Sitten alat lisäämään ruoka-annoksia ja vähennän imetyskertoja. Imetät aina vasta ruoan jälkeen. Et imetä, jos lapsi ei maitoa pyydä. Jätät tärkeimmät imetyshetket viimeiseksi eli imetys illalla tai aamulla tai ennen päikkäreitä. Pari kk voi mennä, mutta haitanneeko tuo?

Vierailija

Meillä ainakin auttoi kun sen imetyksen hiljalleen lopetti. Kertarysäyksellä en edes halunnut tehdä. Ties vaikka olisivat omat rinnat siinä rytinässä myös räjähtäneet.. =/ Lapsi olisi kyllä hyvä totuttaa ensin juomaan jostain, oli se sitten nokkamuki tai vaikka juomanokalla varustettu tuttipullo tai sitten suoraan mukista/lasista. Sitten jätät syötön kerrallaan pois. Et anna rintaa vaan maidon mukista. Yö on yleensä se hankalin, itse jätin sen viimeiseksi pois jätettäväksi. Siihen olisi hyvä saada apua sitten lapsen isältä tai joltain muulta lapselle läheiseltä. Hän voisi sitten hoitaa ne yösyötöt, jos niitä edes haluat jatkaa... Nekin voi saada tuossa samalla pois jos haluaa.

Tärkeää on, että mietit tarkkaan etukäteen miten toimit ja pitäydyt sitten " suunnitelmassa" . Lipsahdus ei maata kaada, mutta se usein vain pitkittää sitten vieroitusta..

Tsemppiä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat