Minkä verran opettajat tienaavat?

Vierailija

.

Kommentit (12)

Vierailija

ONgelma näissä tunneissa on se, että määrä vaihtelee vuosittain - ja on tosiaan pienenemässä. Eli ensi vuodelle ylitunteja tulee 18 ja seuraavalle näillä näkymin enää 16. Virkaa ei siis voida perustaa, ja tuntiopettajuus on hankalaa. Meidän koululla äikänopeilla on niin paljon yhteistyötä ja kaikki koulun tapahtumat järjestettävänä, että emme voi ottaa siihen ketään sivutoimista tekemään vähän töitä. Tuo 6 ylituntia on meille ihan ok.

Olen muuten tähän asti joko opiskellut tai tehnyt toista työtä yläkoulun open työn lisänä. Siksi ajattelin, että jaksan nyt tuon 10 ylituntia, kun on vain yksi työ. Vuosi on ollut tosi rankka, enkä ole ollut parhaimmillani tunneillakaan. Mutta työni olen kuitenkin hoitanut ihan hyvin kaikesta huolimatta.

T. nro 2

Vierailija

Huonoja opettajien palkkoja ruikuttavat unohtavat ne, jotka tienaavat hyvin, eli suurimman osan.

Omat kokemukseni ovat seitsemän vuoden takaa. Silloin tienasin noin 2500 - 2800 euroa kuukaudessa äidinkielenopettajan sijaisena lukiossa ja yläasteella. En ole auskultoinut, joten olin epäpätevä. Ylitunteja oli 9, hurjasti. En voinut vaikuttaa niihin itse.

Samaan aikaan 18 viikkotuntia yläasteella tekevä kollega sai noin 1300 euroa kuukaudessa! Ainakin omien sanojensa mukaan. Tiesin kyllä, että hänen palkkansa oli paljon pienempi kuin minun. Hän oli auskultoinut, mutta hänellä ei ollut vielä tutkintoa. Epäpätevä yläasteella ja suunnilleen minimitunnit..

Sitten oma lukunsa ovat samoja kalvoja 30 vuotta näyttäneet vanhat ala- ja yläkoulujen opettajat, jotka ovat vielä oikeutettuja syrjäseutulisiin. Kiikkuvat pikkukuntien parhaiten ansaitsevien kärjessä. Palkka 4000 euroa kuukaudessa tai ylikin.

Vierailija

Olen yläasteen aineenope (kielet) ja viimeisin palkkakuitti näyttää 2732e. Mulla on pätevyys ja työvuosia takana 6. Tohon summaan sisältyy yksi ylitunti, eli opetusta on viikossa 21h. Useimpina kuukausina lisäpalkkaa tulee n. 100e tukiopetustunneista ja kollegoiden sijaistamisesta esim. hyppytunneilla.

Vierailija

Pystytko hoitamaan täysillä, epäilen... Itselläni jo pari ylituntia tuottaa älyttömän pitkiä työrupeamia korjausten parissa. En ikinä ottaisi viittä ylituntia enempää, ainakaan nyt kun on lapsia. Tiedän, että vähemmälläkin panostamisella saisin tunnit pidettyä, mutta minusta ei ole oppilaita kohtaan reilua kahmia kauheita tuntimääriä ja sitten vetää tunnit vähän miten sattuu. Ja tietysti vielä sekin, etten pidä reiluna, että yksi ottaa vanhimman oikeudella tai muuten mielinmäärin tunteja kollegoiden jäädessä vähemmälle. Sitäkin paljon kouluissa näkee, että asenne on "minäminäminä"...

Vierailija

Esim. ammatillisen koulutuksen puolella lehtorit tienaavat suunnilleen saman kuin yliopistossa, mutta ammattikorkeakouluissa selvästi eniten (itse n. 4300 €/kk). Käsittääkseni ala- ja yläkoulussa palkka on näitä huonompi eli joku reilu 2000 €/kk.

Vierailija

II kalleusluokasta, jolla on myös aineenopettajan pätevyys: 2376 e plus "ikälisä" 95 e. Työhaluja olisi enemmänkin, mutta pikkukoululla ylitunteja ei ole.

Vierailija

Eli päiväkodis lto saa 2000, luokanope 2300, amisope 3000, yliopisto 4000 jne

Suurin piirtein noin menee.

Jostain syystä opetettavien pituuden mukaan.

terv. Lto, joka ajattelee hakea pitempien opettajaksi (olen kasv.tiet.maisteri)...

Vierailija

Jos tunteja jää yli 2x6 ja 9, silloinhan niitä on jo 21. Jos siihen päälle tulisi luokanvalvojuus, eikös tuohon jo kuuluisi palkata kokonainen opettaja eikä yrittää ylitunneilla hoidella! (Neljännellä opella olisi siis 22 tuntia, ehkä päälle voisi tarvittaessa saada vaikka kokoelmanhoidon, kirjastonhoidon tai mikä lisä aineellenne nyt sitten ikinä olisi kaivettavissakaan.)

En ikinä ikinä suostuisi ottamaan 9 tai 10 ylituntia, tai jos ottaisin, jossain hullujenhuoneella olisi sitten viimeistään keväällä. Ei paljon iso tilipussi sitten ilahduttaisi. Eli mieluummin tienaan sen alle kolme tonnia, ehdin tehdä työni hyvin ja ehdin perheellekin antaa aikaa.

Toisaalta mietityttää sekin, että aineet vaan taitavat olla tosi erilaisia vaativuudeltaan. Omassa aineessani (äikkä) kun se pidettävä tunti ei suinkaan ole se rasittavin osuus, vaan jälkityöt vie aikaa älyttömästi, ja tietysti suunnittelukin. Tiedostan siis jo nyt, etten pysty reilun kolmen tonnin tienesteihin koskaan, sillä tässä aineessa ylitunteja vaan ei voi ottaa kovin paljon.

Vierailija

Yksi noista ylitunneista tulee luokanvalvojuudesta, johon en voi itse vaikuttaa. Meillä on koulussa kolme tämän aineen opettajaa, ja tunteja oli jaossa niin, että kahdelle tuli 6 ylituntia ja yhdelle 9 (luokalla kolme tuntia viikossa, joten jaot menevät kolmen tunnin välein). Minä nuorimpana uhrauduin ja otin eniten, jotta saisin ikäjakaumaa tasoitettua (lähti yksi ytsiluokka ja halusin kaksi seiskaluokkaa tilalle). Olen samaa mieltä siitä, että tunteja oli liikaa - minulla on siis kaksi lasta. Nyt vanhempi menee ekalle ja otan vain 3 ylituntia (+ lv). Ja onneksi oppilasmäärä on pienenemässä, joten ei tarvitse toista kertaa enää ottaakaan noin paljon tunteja.

Tuo 1300 euron palkka on varmaankin nettopalkka. Itse olin opiskelujen ohessa kaksi vuotta opettajana ja sain kolmella ylitunnilla noin 6000 mk nettona. Hurjan pieneltä summalta tuntuu nyt, mutta silloin opiskelijana ihan kivalta:-)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat