alkuraskauden sokereista tietoa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

armon sisaret, onko kellään faktaa alkuraskauden suositeltavista sokeriarvoista. Kolmatta odottelen ( rv 9+6), ja molemmissa aiemmissa raskauksissa on ollut tosi hyvin dietillä kurissa pysynyt lievä raskausdiabetes. Edellisestä odotuksesta on 6 huonosti nukuttua vuotta, joten en muista yhtään, koska rupesin sokereita seuraamaan.

Tänäaamuna mittari näytti 10 tunnin paaston jälkeen 6, joka on niin iso luku, ettei ole mulla aiemmin raskauksissa esiintynyt! Tavallisestihan, siis ei-raskaana, toi 6 on vissiin raja-arvo. Oliko se jotenkin niin, että sikiö (siis raskaus) alkaa vaikuttaa tohon sokerihommaan joskus 11 viikolla?

Muut raskausdiabeetikot: koska olette alkaneet mittailla, ja tiedättekö, minkälaiset luvut ovat ok näin alkuraskaudessa? mitkäköhän on seuraamukset vauvalle, jos arvot on tällaset? Olen ollut suht sokerittomalla dieetillä heti raskauduttuani. Huolettaa, ja neuvola ei vastaa...

Entä onko kokemuksia siitä, että sokeri nousisi " itsestään" aamuyön tunteina liian pitkän paaston seurauksena, eikö niin voi käydä? `kaivelee hämäriä muistikuviaan` Aamiaisen jälkeiset arvot tunnin kuluttua oli alle 6. Tuntuu oudolta.

Kommentit (4)

Vierailija

paaston pitäis olla alle 4,7 ja 1.5 tuntia ruokailusta alle 6,7. itellä eka rasitus n.16 viikolla ja nyt sitte toinen 27 viikolla. Kumma juttu kylläkin kun vaihtoi synnäriä niin sanotiin, etää jos paasto saadaan pysymään alle 5,5 niin ei tartte käydä äippäpolilla kun kerran ennen synnytystä tsekkaamassa vauvan painoarvio. niin ja toisessa synnäris jos paasto on vaikka 4.8 niin todella usein " hyppyyttävät " polilla. Itellä paastot pysynyt ruokavaliolla 4.0-4.6 alueella ja kolmatta ootellaan syntyväksi tammikuussa. noin mua on ohjeistettu neuvolasta, mutta kaikissa sairaaloissa on vähän eri raja-arvot!!!!

Vierailija

Minulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes ja sanoisin, että tuo paastoarvo on kyllä aivan liian korkea ( 6) ja varsinkin alkuraskaudessa sen pitäisi vielä olla normaali eli reilusti alle 5. Sinun kannattaa pyytää heti päästä rasituskokeisiin ja sitten mahdollisesti aloitetaan insuliinihoito jos ruokavalio ei kerran tepsi.

Olen kuullut että nimenomaan alkuraskaudessa sokeriarvojen olisi erityisen tärkeää pysyä hyvinä, mutta tuskin aihetta mihinkään paniikkiin on.

On totta, että aamu ja iltapalan välinen aika ei saisi olla yli kymmenen tuntia, koska muuten sokerit alkavat aamuyöstä nousta liian korkeiksi. Eli minusta tuntuu, ettei edellisen illan syönti nosta aamusokereita vaan päinvastoin, syömättömyys nostaa. Minun pitää (on siis käsketty) aina juuri ennen nukkumaan menoa, iltapistoksen jälkeen, syödä vielä jotain pientä (omena yms.).

Tätä insuliinihoitoa ei kannata pelätä, vaikka aika työlästä onkin. Sehän on vain ja ainoastaan vaavelin parhaaksi!

Toivotaan, että sokerit sinulla saadaan asettumaan. Tsemppiä.

illuusio rv 34 + 4

Vierailija

paasto alle 5 ja 1.5 tuntia ruokailusta alle 7.

Paastoarvo saattaa tosiaan nousta liian pitkän paaston takia yli tuon 5. Ihmettelin asiaa juuri pari viikkoa sitten äitipolilla lääkärille kun varsin pienellä iltasyömisellä seuraavan aamun paasto oli 6. Tosin ne " oudotkin" korkeat arvot lasketaan mukaan kun mietitään insuliinin aloitusta, joten iltaisin kannattaa syödä kunnolla jos haluaa välttää insuliinin pistelyä.

Vierailija

eikö ole kellään tietoa?

Noi loppuraskauden arvot kyllä muistan, ja ne mulla on edellisissä raskauksissa olli alle sen 4.8. Mutta missä vaiheessa ne ei-raskausajan raja-arvot muuttuu raskausajan arvoiksi. Se ei varmaan ole se hedelmöityshetki.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat