Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoalan väki!

Vierailija

Mitä mieltä olette trendistä, jossa " kaikki tekevät kaikkea" ?

Tilanne mennyt jo järjettömyyksiin. Omassa työpisteessäni kaikki tekevät kaikkea yksilövastuis. hoitotyön puitteissa. Ei mitään väliä, onko kyseessä sh, ph vai mikä. Kaikki tekevät ihan samat lääkejutut yms. Aika erikoista ottaen huomioon hyvin erilaisen koulutus-ja lähtötason ( työssä on sekä epäpäteviä lähihoitajaopiskelijoita sekä kauan töissä olleet sairaanhoitajia, joilla myös alan maisteritutkintoja tai muuta jatkokoulutusta).

Ymmärrän kyllä periaatteen, mutta en kuitenkaan täysin ymmärrä

. Asia on kääntynyt jo ihan nurinniskoin. Hoitoapulaiset poistettu liki kokonaan ja myös sairaanhoitajat osallistuvat keittiö- yms töihin todella aktiivisesti..Hhoijaakkaa.. Ja sitten työnantajat itkevät, kun sairaanhoitajia ei saa vanhustyöhön..Ehkä minä sitten olen vain kypsymätön, kun en ymmärrä näitä syvällisiä ja hienoja periaatteita. työnkuva kun on alkanut muuttua samaksi, mitä tein yli 15 v sitten laitosapulaisena kesätöissä. Toki ymmärrän sen, että joskus voi sairaanhoitajaksin tehdä ko. juttuja, mutta jos 50% työajasta kuluu moiseen ( esim. tiskikoneen täyttäminen), niin kyllä alkaa nyppiä.

Toki vanhustyössä pitää " kiksit" saada jostain muusta kuin tempuista tai hektisyydestä, mutta jos työnkuva on pelkkää keittiötyötä ja vessatusta, niin aika vaikea pidemmän päälle motivoitua.

Sitten meitä syytetään siitä,että emme ymmärrä nykyajan uusia tuulia.... Joo, kiitos vaan. MInä kyllä jätän siivoushommat ihan muille. Mitä järkeä kouluttautua ( tai ainakaan lisäkouluttautua esim. maisteri-opinnoin), jos työ on mitä on?

Kommentit (5)

Vierailija

heillä on myös omat potilaat. Lääkkeisiin liittyvät asiat ovat sairaala kohtaisia, jossain ei ph saa edes lääkehuoneeseen mennä, ja jossain saa jakaa lääkkeitä, sekä pistää i.m. lääkkeitä.

Sh:t saavat jonkin verran enemmän palkkaa kuin ph:t, mutta työt ovat melkein samoja.

Jos tämä työnjako ei miellytä, miten olis osastonsihteerin työ?

Vierailija

samat asiat kuin sairaanhoitat. He hoitavat potilaittensa lääkejutut, paperijutut yms.....Trendi on yhä enemmän se, että hoitoapulaiset pois ja esim. Helsingissä entiset hoitoapulaisen työt jäävät nyt hoitajille. Kun sitten sairaanhoitajienkaan toimenkuva ei enää mitenkään eroa perushoitajista, niin sairaanhoitajat tekevät sitten kaikki paskahommat. Kun tätä ei hyväksy, niin " ei ole sitoutunut yhteisiin pelisääntöihin" . Sallikaa mun nauraa. Ihmekös hoitoalalla on työvoimapula.

Ehkä jossain vahanaikaisissa paikoissa on vielä enemmän tehtäväkeskeisyyttä, mutta " uudistushenkisissä" paikoissa, joissa on uuden koulutuksen saaneita johtoihmisiä, alkaa meno olla jo täysin vinksallaan. Nyt on menty äärimmäisyydestä ( tehtäväkeskeisyys) toiseen ( sairaanhoitaja pesuluutun varressa)

Vierailija

tästä syystä sairaaloiden akuuttipuolella on menossa trendi, että pikkuhiljaa perushoitajat jäävät kokonaan pois ja henkilökunta muuttuu sairaanhoitajavaltaisammaksi. perushoitajia ei irtisanota mutta jos joku ph jää eläkkeelle/irtisanoutuu itse niin tilalle ei palkata uutta perushoitajaa vaan toimi muutetaan sairaanhoitajan toimeksi.

minusta tämä on hyvä trendi vaikkakin ikävä perushoitajille jotka haluaisivat työskennellä akuuttipuolella. koulutuksessa on niin paljon eroja että perushoitajien on vaikea hoitaa esim. lääkityksiä eikä heillä ole edes oikeuksia antaa iv- tai im-lääkkeitä.

mutta jostain syystä sairaanhoitaja on osastolla se " yleismiesjantunen" joka tekee tarvittaessa kaikkien muidenkin hommat omiensa lisäkseen. ei ole kerta eikä kaksi kun olen itse pessyt päivystyspotilaalle sänkyä kun laitoshuoltaja ei ehdi, tehnyt keskusvarastotilausta kun perushoitaja ei ehdi, varannut potilaalle poliaikaa kun osastosihteeri ei ehdi ja juossut lääkärin perässä valmiiksi täytetty resepti kädessä nimmaria metsästämässä kun lääkäri ei ehdi...

t. sh kirran vuodeosastolta

Vierailija

Kyllä varmaan peruhoitajia houkuttaa nykyinen malli, kun saavat toimia koulutuksensa mukaisilla " äärirajoilla" . Mutta esim. vanhustenhuollossa sairaanhoitajien toimenkuva on muuttunut sellaiseksi, että en ihmettele, että miksi puuttuu niin paljon hoitajia.

Itselläni on 15 vuoden työkokemus ja paljon lisäkoulutusta, joten tiedän kyllä mistä puhun. Kaikkea vaan ei tarvitse/ voi hyväksyä. Joskus 10 v sitten sairaanhoitaja ei ois kuuna päivänä joutunut suihkuttamaan montaa tuntia päivässä. Nykypäivänä se on " ihan normaalia" ja jos joku siitä älähtää, niin sitten hän on " vanhanaikainen" .

Uusimmat

Suosituimmat