Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasta kiusataan päiväkodissa??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän kolme vuotias poika kertoo usein, tarhapäivästä kysyttäessä, että " muuten oli kivaa, mutta eräs lapsi kiusaa"

Kyselin tätä sitten useamman kerran ja kysyin pojalta haluaako minun kertovan tästä tädeille. Poika halusi. No kerroin sitten lastenhoitajalle tästä, niin hoitaja totesi vain, että " mistähän se tuollaistakin keksii..." Tuntui aika hullulta, että hän ei ottanut tilannetta edes tosissaan. No annoin asian olla ja hetken menikin ihan hyvin, mutta nyt eilen poikani taas sanoi tästä kiusaajasta. No mainitsin tästä hoitajalle, joka nyt totesi meidän lapsen olevan vain vähän arka..

Nyt tuntuu jo tosissaan pahalta kun ei oikeasti tiedä mitä siellä päivän mittaan tapahtuu.. Onko vastaavia kokemuksia?

Miten pitäisi toimia?? ajattelin jo, että menen päiväkodin johtajan puheille, mutta taitaa olla vähän hätiköityä..

Auttakaa!!!

Kommentit (5)

Vierailija

ja vaikea puuttua mutta olisin myös sitä mieltä, että toivottavasti ongelma saataisiin hoidettua pois. Mielestäni voi jo 3-vuotiaskin kiusata, vaikka hänelle se voikin olla enemmän leikkiä kuin kiusaa. Tarkoitan sitä, ettei hän vielä ymmärrä kenties, että hän nimenomaan kiusaa. Kyse voi olla siitä, että hän hakee poikasi huomiotakin ja heittää esim. hiekkaa päälle siinä tarkoituksessa joka välissä, etuilee jonossa tms. Silti, oli se mitä oli, minun mielestäni on kamalaa, etteivät päiväkodin henkilökunnassa ota poikasi asiaa vakavasti ja tarkkaile tilannetta! Minusta se on aika outoa ja väärin, ajattelivat asian miten vain.

Tuli mieleen, voisitko, jos ongelmaa ei saada muuten hoidettua, kenties joku päivä / joinakin päivinä mennä mukaan päiväkotiin lapsesi kanssa? Voi tietysti olla, ettei silloin kiusattaisi, mutta hyvässä lykyssä tuo toinen, jos hän siis on 3-vuotias, " unohtaa" läsnäolosi ja alkaa käyttäytyä hänelle tyypillisellä tavalla ja näet sitten itse, mitä poikasi tarkoittaa.

Vierailija

piti vielä lisätä, että poikani näytti kiusaaja kiusaja pojan, joka on 4-5-vuotias kova ääninen ja muutenkin raju leikeissään ym.

olisi helppo todella uskoa, että hän ottaa pienemmän kiusattavakseen. Olen toki puolueellinen.. Yritän vielä puhua jonkun muun hoitajan kanssa ja todella seurata lapsen käytösä. Olen vaan niin hämmästynyt hoitajan käytöksestä!!

Kiitos vielä vastauksista!!

Vierailija

minä en lapseni kohdalla ajoissa ymmärtänyt mistä hänen hoitopaikassa oli oikein kyse. Vasta jälkeenpäin, kun lapsi on vanhempana muistellut ja pystynyt sanoilla kertomaan, olen huomannut, että mun aavistukset on kaikki osuneet oikeaan.

Jos mikä muu asia tahansa hidastaa tarttumasta tähän asiaan, niin ajattele sitä milta sun lapsesta tuntuu aikuisena muistella niitä ikäviä hetkiä kun häntä tarhassa kiusattiin. Ja miltä susta tuntuisi kuunnella sitä puhetta ja ajatella että et tehnyt mitään silloin kuin olisi pitänyt. Olen ollut huomaavinani että ei ole ihan harvinaista että hoitohenkilökunta mitätöi vanhempien huolen ja kuittaa sen turhana ylisuojelemisena.

Tuo hoitajan kommentti lapsesi arkuudesta on lähes surkuhupaisa. Jos hän onkin arka, niin mitä sitten? Onko vika siis arassa lapsessa, jos hän ei halua tulla kiusatuksi, tai olla muuten rajussa käsittelyssä? Jos arka lapsi sanoo että häntä kiusataan, niin silloin se käyttäytyminen pitää saada loppuminen, VAIKKA se ei kiusaamista olisikaan, vaan esim. railakasta leikkiä. Se rajumpi lapsi pitää saada ymmärtämään että lapsesi ei halua hänen käyttäytyvän niin itseään kohtaan. Tätä on sosiaalisuus, toisen huomioon ottaminen, jota tarhassa pitäisi harjoitella. Ei viidakon lakeja, hengissä selviämistä. Ja että aran lapsen pitää oppia, että hän on vääränlainen.

Se itsestään selvä asia, että lapsen kokemusta pitää kunnioittaa, loistaa kyllä tuon hoitajan kohdalla poissaolollaan. Minä sanoisin tuosta asiasta hoitajalle enää yhden ainoan kerran, ja jos vastaus ei tyydytä, tai lapsesi kommentit toistuvat, ottaisin ilman muuta yhteyden päiväkodin johtajaan. On höpöhöpöpuhetta, etteikö tuonikäiset osaisi kiusata. Tietenkin osaa, heillä on vain vähemmän fiksuja keinoja siihen, mutta niin on heidän ikäisillään kiusatuilla myös vähemmän keinoja selvitä siitä.

Vierailija

Sitten sama kiusaaja siirtyy kouluun ja ottaa sieltä uuden uhrin..tilanne vain jatkuu. Kukaan ei koskaan puutu.

Tosi asia on, että hoitajat eivät millään pysty valvomaan kaikkia lapsia ulkoilussa. Varsinkin jos piha on laaja ja siellä on puskia, nurkkia ym. Ehkä he eivät huomaa kiusaamistilannetta. Jos se tapahtuu sisällä niin mielestäni se on jo välinpitämättömyyttä. Ja tässä tavallaan vieritettiin lapsesi syyksi koko kiusaaminen syyttämällä häntä araksi.

Ottaisin johtajaan yhteyttä. Ainakaan en jättäisi asiaa sikseen jos kiusaaminen on toistuvaa.

Vierailija

Hei!

Ensinnäkin haluan sanoa, että aihe on tosi vaikea. Jossittelua sun muuta riittää.

Ensinnäkin tulee mieleen, että lapsethan saattavat tuossa iässä puhua vähän mitä sattuu.... (Ja tähän on helppo aikuisten vedota).

MUTTA:

Meidän 3-vuotiasta kiusattiin meidän vanhempien mielestä vähän aikaa sitten tarhassa. Poika oli yhtäkkiä ihan kauhuissaan päiväkotiin menosta ja hoki illat vain, ettei halua mennä päiväkotiin jne.. Itse olimme paikalla muutaman kerran todistamassa nimittelyä ja sitä kun poikaan käytiin käsiksi.

Otettiin asia puheeksi johtajan kanssa, joka suhtautui asiaan asiallisesti. Päiväkotiryhmän henkilökunta ei ole kuitenkaan suostunut kuuntelemaan meitä. Syykin selvisi äskettäin kun kunnan erikoislastentarhanopettaja sanoi: " tuossa iässä ei (järjestelmällistä) kiusaamista esiinny" , joten meille selvisi sitten syykin, miksei meidän kanssa puhuttu (ilmeisesti meitä pidetään tyhminä tms., kun tuollaista ylipäätänsä väitettiin, koska se ei ole ylipäätänsä mahdollista).

(Taistelua tuulimyllyjä vastaan?)

Nyt olen kuitenkin alkanut tutkia asiaa ja on löytynyt tutkimusta yms. aiheesta. Sen mukaan KIUSAAMISTA TAPAHTUU PÄIVÄKODEISSA. Esim. Pelastakaa lapset ry. teki kyselyn lapsille muutama vuosi sitten ja siinä tuli esiin jo päivä-koti-iässä koettu kiusaaminen.

Ainoa neuvo, jonka sinulle keksin on, että tarkkaile lastasi ja sitä alkaako hän oireileen. Pidä myös silmät auki päiväkodissa ja voithan vaikkaa pyytää lastasi näyttämään kuka se kiusaaja on (vaikka päiväkodin ryhmäkuvasta?) niin voit " vähän tarkkaila tämän lapsen käyttäytymistä" .

Toivottavasti kaikki menee parhain päin ja saatte asian pois päiväjärjestyksestä mahdollisimman pian. :)

Uusimmat

Suosituimmat