Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja pinnallinen laskimotukos

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kellään kokemusta moisesta?

Itse kävin eilen illalla tk:n päivystyksessä, kun aamusta saakka oikean polven kohdalla pullotti kipeä suoni. No pahintahan siinä pelkäsi, mutta lääkäri oli sitä mieltä että kyseessä " vähemmän vakava" pinnallinen tukos. Aamulla oli vielä kysynyt asiaa kolleegaltaan (ja soitti vielä mulle perään!), joka sanoi ettei hätää pitäisi olla. Kuulema tosi tosi harvoin tukos menee syvempiin laskimoihin, joka onkin sitten ilmeisesti huonompi juttu.

Jotain reseptivapaata voidetta sain (en muista nimeä) ja sitä voi kuulema viikon verran käyttää. Sillä pitäisi ohi mennä.

Ikinä ei ole moista vaivaa ollut, vaikka lääkäri sanoikin että raskaana ollessa on moninkertainen riski se saada.

RV 28+6

Kommentit (4)

Vierailija

että jos asia vaivaa kovasti mieltä, niin voisithan kysyä, että voisivatko ultrata sultakin alaraajojen suonet, niin tietäisit varmemmin. Ai juu ja sitä ennen otettiin verikokeita ja joku fid-arvo, joka kertoo 95% varmasti, jos EI ole kyse syvästä laskimotukoksesta. Mulla vaan sattui ko. arvo olemaan kovasti koholla, joten sitten mentiin noihin kuvauksiin. En saanut selvyyttä, miksi se arvo sitten on nyt koholla, mutta toistaiseksi ei ainakaan mitään vakavaa. Itselta meni kyllä yhdeksi yöksi unet, kun epäilyistä kerrottiin. Toivottavasti sulla kaikki ok kuitenkin!

Vierailija

Mulla ei ole ollut ko. vaivaa raskauksien aikana mutta vuosi sitten kolmannen synnytyksen jälkeen kyllä. Suonikohju polven alapuolella turposi, punoitti ja oli kova ja todella kipeä. Mä säikähdin ihan hirveesti, olin ihan varma että mä kuolen. Synnytyksestä oli viikko ja tunteet siis aika pinnassa...

Jalka ultrattiin mutta syvää tukosta ei havaittu eli kyseessä oli vain pinnallinen tulehdus. Sain viikon antibioottikuurin, kuukaudeksi disperiniä ohentamaan verta sekä Hirudoid Forte.voidetta. Sullekin varmaan suositeltiin just tota voidetta. Nyt olen käyttänyt ko. voidetta pahimpiin kohjuihin jos estäisivät niiden tulehtumisen synnytyksen jälkeen.

Lääkäri totesi mullekin että suonikohjut ja pinnalliset tulehdukset ovat todella yleisiä raskauksien aikana ja varsinkin synnytyksen jälkeen kun yhtäkkiä paino vatsassa " katoaa" ja veri pääsee taas virtaamaan normaalisti.

Toivottavasti voide auttaa sua!

Tansku, muksut & vaavi rv 31+1

Vierailija

ettei löytyisi syvempää tukosta, joka voisi mahdollisesti lähtee liikkeelle. Onneksi ei löytynyt.

Mutta nuo pinnalliset ovat yleisiä - mulla on aivan törkeen näköinen nivunen ja tosi kipeä. Mietin myös, että mennäkö uudelleen näyttämään lääkäriin, koska vaiva vaan pahenee. Muakin on lohdutettu, että yleensä häipyvät synnytyksen jälkeen. Mutta siis kannattaa seurailla tilannetta. Esim. Hirudoidista ja tukisukista en ole saanut juurikaan apua.

Vierailija

Ei ne sinänsä vaarallisia ole, jos eivät lähde leviämään. Viimeisin tuluhtunu alue oli itselläni n. 25cm*15cm eli aika iso ja tosi kipeä. Tromposolia suosittelen mieluummin kun hirudoit fortea, ainakaan itselläni ei menny ohi kun vasta tromposolilla. Sitäkin saa ihan ilman reseptiä apteekista ja voi käyttää raskauden aikana.

Uusimmat

Suosituimmat