Kilpirauhasen vajaatoiminta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

olisin kysynyt onko kenelläkään todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa synnytyksen jälkeen? Tai kilpirauhasen tulehdusta, joka olisi aiheuttanut vajaatoimintaa?

Minulla on synnytyksestä reilut 5 kk ja taitaa olla niin, että synnytyksen jälkeen on tullut vajaatoimintaa. Aloin epäilemään tätä itse, kun huomasin, että peruslämpöni on laskenut noin asteen verran, jalkoja palelee, kurkku ollut kipeä varmaan 3 kk (nieluviljely puhdas) ja paino ei ole laskenut synnytyksen jälkeen imetyksestä huolimatta kunnolla. Väsymystä on (vaikea tietenkin sanoa mistä johtuu) ja välillä vähän " hölmö" olo. Verikokeissa TSH oli hyvin korkea (14), joka viittaa vajaatoimintaan. Odotan kuitenkin vielä uusia labratuloksia ja lääkäri ei ole vielä sanonut asiaan muuta kuin että vaikuttaa vajaatoiminnalta. Erikoislääkärille sain ajan vasta 8. marraskuuta.

Jos jollain on jotain tietoa asiasta tai kokemuksia, olisi kiva kuulla. Mietityttää, että onko se nyt sitten elinikäinen lääkitys edessä...

Kommentit (10)

Vierailija

tuo TSH 14 on tosiaan korkea, vajaatoiminnalta kuulostaa. Lääkärillähän asia sitten selviää, mutta sitä odotellessa älä ole huolissasi. Omasta kokemuksesta sanoisin, että kunhan saat lääkityksen kuntoon, oireet häviävät, eikä siitä vajaatoiminnasta tule olemaan sulle mitään vaivaa.

Vierailija

Minulla on ollut vajaatoiminta noin 3kk iästä alkaen. Missään vaiheessa se ei ole haitannut elämääni. Thyroxin lääkkeet menee 2tbl/vrk, joten paljoa ei toimintaa ole omasta takaa.

Raskaudet ovat menneet hyvin, kokeissa olen käynyt useammin kuin normaalisti.

Vierailija

vaikeisiin ruoka-ainelalergioihin, joskin sairauden taustalla voi tietenkin olla myös kilpirauhasen rakenteellinen poikkeavuus. Vajaatoiminta kehittyy usein vanhemmalla iällä, jolloin vaikea ruoka-aineallergia on jo ehtinyt vaurioittaa kilpirauhasta.

Vajaatoiminta hidastaa kaikkia elimistön toimintoja.

Vierailija

Heippa!

itselläni kanssa kilpirauhasen vajaatoimtaa ja nyt thyroxin hoito.

Tyttöni suntyi joulukuussa -04. Sitä oli niin innoissaan vauvasta ja kaikesta ettei paljoa kiinnittänyt huomiota omaan vointiin.

Duracellit päällä koko ajan ja ei sitä tullut kiinnitettyä väsymysoireisiin, kun ajatteli et kuuluu asiaan.

Mulla on aikaisemminkin ollut vajaatoimintaa ja siihen liittyviä hormoonihäiriöitä lääkityksestä huolimatta. Sitten löysin herbalife tuotteet ja sain elimistöni kuntoon ja tulin vihdoin ja viimein raskaaksi. Odotusaika meni hyvin, mutta lapsen syntymän myötä " unohtui" itsehoito ja sain aikamoisen opetuksen kun kesällä huomasin kasvaimen kaulassani. Tiesin heti mistä oli kysymys ja ei muuta kuin tutkimuksiin. Ilmeisesti hormoonit olivat heittäneet lapsen syntymän myötä.

onneksi kasvain oli hyvälaatuinen, struuman halkaisija oli 4cm. Nyt Thyroxinia syön taas päivittäin ja tehostin uudelleen unohtunutta Herbalife ohjelmaani (soluravinto-ohjelma jossa on luonnonmukaiset vitamiinit ja hivenaineet tasapainoisessamittasuhteessa). THS arvot ovat palautumassa normaaleiksi ja olotilani on taas kohentumaan päin.

Näin pääsi käymään, kun raskausaikana veriarvoja seurattiin tehostetusti ja lapsen syntymänjälkeen verikokeita ei otettu.

Opetus sinänsä itselleni - täytyy muistaa tuo itsehoito.

Tsemppiä sulle!

-Rose-

Vierailija

Edellisen raskauden jälkeen pyysin omalääkäriltä lähetteen kilpirauhaskokeisiin, sillä sukurasitetta vajaatoimintaan on. Äitini kärsi vuosia, ennen kuin uusi omalääkäri sanoi heti ensi näkemältä että kärsit vajaatoiminnasta. Työterveydessä leimattiin alkoholistiksi (!), kun valitti väsymystä ja ulkonäkö oli rupsahtanut (kasvojen iho " vahamainen" ).

Raskaus ilmeisesti altistaa vajaatoiminnalle, ja mielestäni kilpirauhasarvot saisikin tarkistaa rutiinisti jälkitarkastuksen yhteydessä. Joissakin maissa näin kuulemma tehdäänkin. Eräällä tutullani vajaatoiminta mm. haittasi imetyksen käynnistymistä, ja motivaatiosta ja imetystietoudesta huolimatta ei täysimetys lähtenyt käyntiin - ennen kuin vajaatoiminta huomattiin!

Omalla kohdallani sain olla todella tiukka että pääsin kokeisiin, väsymys, ummetus ja hiustenlähtö kun ovat ihan normaaleja juttuja imettäville. Onneksi arvot olivat kunnossa. Nyt on taas tarkoitus hakea lähete, kuopus on nyt 3,5 kk.

Vierailija

kaikille kommenteista. On kiva tietää, että muillakin on käynyt samoin enkä minä ole ainoa. On tosiaan vaikea huomata vajaatoiminnan oireita, kun on saanut ensimmäisen lapsen ja kaikki on uutta ja ihmeellistä. Luulee, että elämä nyt on vaan vähän tämmöstä " sumusta" ja väsymys kuuluu asiaan.

No, mutta semmoista vaan mietin, että kilpirauhasen vajaatoimintahan voi aiheuttaa lapsettomuutta, mutta vain hoitamattomana. Eikö?

Esikoinen sai alkunsa aika nopeasti ja toiveena ois vielä pari lasta, ei ehkä nyt ihan vielä mutta myöhemmin.

Onkohan raskaaksi tulo yhtä helppoa mahdollisesta Thyroxin-lääkityksestä huolimatta?

Vierailija

Hei,

minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta 6 kk synnytyksen jälkeen. Oireita oli lihasväsymys, unihäiriöt, painon laskeminen, hiustenlähtö jne eli tyypillisiä väsymyksen oireita. Lääkitys aloitettiin Tyrazolilla ja nyt otan myös puoli tablettia Thyroxinia.

Tyrazolin oton jälkeen pitää välttää imetystä 2-4 tuntia, samaa tietoa ei ollut Thyroxinilla. Oletteko imettäneet ihan normaalisti lääkekuurin aikana?

Tiedättekö onko hyvä tulla raskaaksi lääkityksen aikana?

Vierailija

Mulla todettiin nyt lokakuun alussa lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa ja thyroxin-lääkitys aloitettiin. Seuraava kontrolli on joulukuun alussa ja sit katotaan jatko. Esikoiseni syntyi kesäkuun lopussa. On ollut väsymystä, hiukset lähtee ja on sellanen " hölmö" olo ja jotenkin tunne, ettei saa mitään aikaseksi.

T. Sanjuska

Vierailija

Minulla vajaatoiminat todettiin kolme vuotta sitten, vuosi siitä kun olin synnyttänyt esikoiseni. Yli puolen vuoden ajan valitin järkyttävää palelua, loputonta väsymystäni ja puuttuvia kuukautisia erinäisille lääkäreille, kunnes vihdoin löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, NKL lääkärien mukaan pahin mitä olivat koskaan nähneet. TSH oli minulla pahimmillaan yli 500. Thyroxin hoito aloitettiin sairaalassa, koska se sai aikaan valtavat rytmihäiriöt, ja muutenkin olin jo niin huonossa kunnossa etten tajunnut tästä maailmasta enää mitään. Jälkeenpäin olen ihmetellyt miten en itse huomannut päivänselviä oireita, mutta eivätpä lääkäritkään niitä noteeranneet. Minulla kun ei paino noussut, joka on klassinen vajaatoiminnan merkki, vaan pikemminkin ennestäänkin laski. Tällähetkellä minulla on toinen lapsi, suloinen kolme viikoinen tyttö. Odotusaikana kävin tiuhaan TSH kontrolleissa ja lääkitystä jouduttiin nostamaan, mutta kaikki meni hyvin ja terve vauva tuli. Sinun vajaatoimitasi kuulostaa niin lievältä että se saadaan varmasti pian lääkityksellä tasapainoon. Hyvää jatkoa sinulle!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat