te, jotka teette pullapitkon käsin alustamalla, auttakaa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

miten saatte siitä taikinasta irtonaisen niin että siihen ei tarvi laittaa yli 5 dl enemmän jauhoja kuin mitä ohjeissa sanotaan?

Mulla on seuraavanlainen ohje: vajaa 2 pkt hiivaa (eli vajaa 100g), runsas 5 dl maitoa, 3 munaa, 3,5-4 dl sokeria, 1 rkl kardemummaa, 2 tl suolaa, 14 dl vehnäjauhoja, 150g voita.

Olen puolittanut nuo määrät, että sitä taikinaa pystyy paremmin alustamaan. Hiivan sekoitan lämpimään maitoon, sitten munat, sokeri, suola ja kardemumma, ja osa sulatetusta voista. Sitten laitan jauhoja kerralla n. 5 dl sekaan ja sitten alkanut vaivata. Aika äkkiä olen huomannut, että ei se 7 dl jauhoja puolikkaassa ohjeessa riitä mihinkään, vaikka kuinka vaivaan. Mun on pitänyt laittaa jauhoja n. 11-12 dl, että tulee irtonaista. Olen alustanut n. 45 minuuttia eli käsi on kovilla :). Valmis pulla on mun makuun liian kuivaa. (On uunissa n. 17 minuuttia 200 asteessa, ohjeessa sanotaan 20 min.) Tiedän että vähemmillä jauhoilla pitäisi pärjätä, mutta mikä menee pieleen, kun se taikina jää silloin ihan liisteriksi? Tuossa ohjeessahan on melkein tuplamäärä hiivaa ja esim. sokeria verrattuna keittokirjan ohjeeseen, mut ei kai sen pitäisi haitata? Eihän tuo pulla yhtään pilalla ole, mut haluaisin ett se olisi mehevämpää, ja vähemmän kuivaa.

Teen näitä työläitä pitkoja niin harvoin, ett ehkä senkin takia nää pullanteon ihmeet ei vielä aukene :).

Kommentit (2)

Vierailija

mutta minä edelleen tekisin näin:

1. vatkaisin ensimmäisenä munia ja sokereita oikein vaahdoksi asti - kyllä, juuri näin :) eikä tule kuivia minun pullistani ainakaan vaan kuohkeita ja erittäin pehmeitä

2. maidon lämmittäminen, joka lämpimänä (ei kuumana) munien ja sokerin sekaan

3. siihen sitten sekaan hiiva, kardemumma ja muut mausteet

4. lisäisin jauhoja pikkuhiljaa - vähemmän kuin jauhopussin kyljessä neuvotaan

5. jauhojen laiton lomassa laitan itse osan rasvasta, vähän reilu puolet, ja ihan lopussa sitten ne loput

6. koita saada taikinasta kätesi irti, ja kun annat sen kohota melko kauan, niin siitä tulee kuohkea

leipomiseen joudun usein käyttämään jonkin verran jauhoja, jotta leipominen onnistuu, mutta kun ei pistä taikinaan liikaa jauhoja niin pullasta ei tule kuivaa. En muista tarkalleen paistolämpötilaa, mutta voinen tarkistaa sen vielä! Muistaakseni paistan itse aika korkeassa lämmössä (200-225) ja tosi vähän aikaa - siten että pinnalta saa väriä, mutta sisus jää vähän pehmeäksi. Jos ei halua sisusta jättää yhtään taikinamaiseksi, niin sitten hieman matalammassa lämmössä vähän pidemmän aikaa.

Moni sanoo että kananmuna kuivattaa pullan, mutta minä olen eri mieltä. Kun ne vatkaa tosissaan kuohkeaksi sokerin kanssa, ja jos vielä viitsii käsin vaivata taikinan, niin pulla on minun suussani ainakin tosi kuohkea - ei mitenkään kuiva. Paistamisella on myös suuri osuus asiaan.

Vierailija

Pikemminkin, muna vain kuivattaa pullaa turhaan. Ja aika paljon sulla on ohjeessa hiivaa ja sokeria. Mä vatkaan taikinaa ensin puolen jauhomäärän kanssa ja sitten kun saan siihen sellaisen hyvän tunnun (muutama minuutti), lisään loput jauhot ja alustan kunnolla. Sulatetun tai pehmeän rasvan laitan taikinaan ihan viimeiseksi.

Yritä etsiä toisenlainen ohje, vaikka jauhopussin kyljestä, siinä on hyvä perusohje yleensä. Kyllä 45 min on pitkä aika, kyllä se pitäisi valmistua aikaisemmin. Eihän se mikään maratoni ole!!!

Löysin tällaisen pullan perusohjeen. Yritä vaikka tätä seuraavaksi.

Hyvä pullataikina

5 dl maitoa

50 g hiivaa

1-2 tl suolaa

2 dl sokeria

1 rkl kardemummaa

1 muna

n. 15 dl Puolikarkeita Vehnäjauhoja (n. 1 kg)

n.150 g voita tai margariinia

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon.

Sekoita joukkoon suola, sokeri, kardemumma ja muna.

Lisää jauhot vähitellen, aluksi vatkaten, jotta ilmaa sitoutuu taikinaan.

Alusta taikina hyvin vaivaten.

Lisää pehmeä rasva alustamisen loppupuolella.

Laita taikina peitettynä kohoamaan lämpimään, vedottomaan paikkaan.

Kun taikina on kohonnut kaksinkertaiseksi, ota se leivinpöydälle ja vaivaa taikinasta ilmakuplat pois.

Leivo taikinasta haluamasi muotoisia pullia.

Kohota pullat kaksinkertaisiksi, voitele ne munalla ja koristele raesokerilla ennen paistamista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat