Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saisinko neuvoja?vauva 4kk lopetti imemisen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

ja minulla rinnat nyt koko ajan aivan täynnä.olen pumpannut maitoa ja tarjonnut sitä pullosta vauvalle hän kun ei suostu rintaa enää ottamaan. olen tehnyt tätä nyt pari päivää ja aika rankkaa on!!eli, loppuuko maidon tulo sit joskus+millon?miten paljon pumppaan maitoa pois kun pakko sitä on pois rinnoista saada,muuten aika kipeät!!

ja onko mitään syitä miksi vauva lopettaa imemisen ihan yhtääkkiä?mitään muutoksia ei ole käynyt,se vaan tytön osalta loppui.kun koitin tarjota,tyttö vetäytyi ihan kaarelle ja huuti kauheasti,annoin pullon sit kun olin aikani rintaa tarjonnut ja vauvalla oli oikeesti jo tosi kova nälkä,pullo kelpas heti.ikinä aikaisemmin pulloon ei oltu turvauduttu.harmittaa tosi kovasti!!

Kommentit (4)

Vierailija

meillä tyttö nyt vähän yli 3kk, ja on kyllä välillä raivostuttava tissillä kun ei sitä huoli. Kääntää vaan pään pois ja alkaa itkeä. Mutta oon pari keinoa keksiny millä saan joskus syömää- yks on että laitan peiton vauvan päälle. vauva on siis sylissä, kasvot kohti tissiä ja laitan peiton vauvan taakse ja päälle, silmillekin. Sitte vaan sängynlaidalle istumaan ja alan pomppia, vauva ottaa huomaamattaan tissistä kiinni ja pompin niin kauan että maitoa alkaa kunnolla tulla. Sitte ei enää tarvi pomppia ku tyttö rauhottuu syömää. Toinen on että koitan kävellä ja samalla heiluttaa vauvaa ja työntää tissiä suuhun. MOlemmat keinot toimii joskus, ei aina. Mutta kannatttaa yrittää vielä, jos vaan voimia riitttää. Mutta jos päädyt siihen että et enää jaksa pumpata/imettää, niin korvike on ihan yhtä hyvä vaihtoehto.

Vierailija

Eli meidän poika kohta 4kk ja pari viikkoa sitten aloitti lakon, joka kesti reilun viikon, alkoi ihan yhtäkkiä ja loppui samalla tavalla.

Eli itse otin sen periaatteen, että en anna pulloa, koska luulen, että osittain lakon alkamista edesauttoi se, että sai pari päivää aikaisemmin pullosta kolme ateriaa isiltä kun itse olin poissa. Toinen syy oli ehkä maidontulon tasoittuminen itselläni, poika kun on tottunut, että maito suihkuaa kun vaan pitää suuta auki ja yhtäkkiä joutuikin tekemään vähän enemmän töitä ;)

Minä annoin syöttövälien venyä, niin, että pojalla tosiaan oli nälkä, koska tuputtaminen sai aikaan megaraivarit. Parhaiten imeminen onnistui väsyneenä, eli juuri kun oli nukahtanut/ nukahtamassa päikkäreille tai sitten heräämässä sekä yöllä. Toinen hyvä keino oli laulaminen, eli meidän ukkeli rakastaa yli kaiken hämä-hämä-häkki -laulua, joten sillä sai hämättyä. Makasin myös " tissi valmiina" pojan vierellä ja annoin raivota, joskus huuto loppui kuin seinään ja poika alkoi imeä.

Kärsivällisyyttä, se menee varmasti ohi ja tissittely alkaa taas sujua!

shamu

Vierailija

Hei!

Vauvat lakkoilevat rinnalla tyypillisimmin juuri 3-4kk ikäisenä. Ympäristö ja kaikki muu kiinnostaa paitsi rinnalle rauhoittuminen. Unelias vauva on helpompi saada imemään. Koita ennakoida vauvasi nälkää ja ota hänet rinnalle jo ennenkuin hän huutaa täyttä päätä. Kun esim. huomaat että hän on kohta heräämässä niin mene vauvan viereen ja hivele nännillä suupieliä. Rauhallinen, pimeä makuuhuone myös auttaa tilannetta. Yöaikaan lakkoilevat vauvat malttavat syödä paremmin kuin päivällä.

Vauva saattaa myös oudoksua jostakin syystä esim. istualta imetystä lakkoiluvaiheessa, makuulla saattaisi onnistua hyvinkin. Jotkut suostuvat syömään tässä vaiheessa vain siten, että äiti kävelee ja kanniskelee vauvaa imetyksen ajan.

Pesiminen on myös hyvä tapa herätellä vauvan halukkuutta rinnalle. Riisu itsesi ilman paitaa ja rintaliivejä, vauvakin voisi olla vähemmissä vaatteissa. Sitten vietätte monta tuntia makkarissa peiton alla ja annat vauvan tutustua uudelleen rintoihin. Meillä pesiminen auttoi todella hyvin ja vauva kiinnostui rinnasta uudelleen ja lakkoilusta päästiin.

Syökö vauvasi tuttia? Koitappas tehdä niin että annat vauvan imeä tuttia ahnaasti ja nopeasti jossakin vaiheessa nyppäät tutin pois ja ujutat rinnan tilalle. Meillä myös tämä huijaaminen tuotti hyvin tulosta =)

Lakkoilu on kuitenkin väliaikaista, joten älä nyt vain luovuta vielä. 4kk ikäinen ei " päätä" , että minähän en tissiä syö joten kyseessä ei ole se, että vauva olisi päättänyt vierottautua rinnasta. Nyt vain urheasti etsit ne keinot, mitkä teillä tepsii. Imetystukilistan sivuilta löydät vinkkejä faq-osiosta. Imetystukilistan sivut löydä esim. googlettamalla.

Sen verran vielä, että vauva ei pidä liiasta tuputtamisesta, joten jos hän huutaa selkä kaarella niin nosta hänet olkapäälle, rauhoittele ja yritätte hetken päästä uudelleen. Tsemppiä teille oikein kovasti ja tule kertomaan, miten ja millä keinoin pääsitte lakon yli!

t. Enkelitonkeli, joka imettää entistä lakkoilijaa, poikaa 1v11kk

Vierailija

silloin saattaa lakkoilua tapahtua. Kokeile imettämistä, kun vauva on uninen, heräilee unesta. Koeta olla sinnikäs. Vauva saattaa kiukkuilla, että maitoa tulee hänen tahtoonsa liian nopeasti -> suihkutissi, liian hitaasti tms.

Käy katsomassa IMETYSTUKIPALSTAA.

Tsemppiä ja jaksua!

-Rose-

Uusimmat

Suosituimmat