Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaus ja laihdutus + toinen kysymys

Vierailija

Alkuraskauden turvotus on melkoinen ja kolmen viikon päästä pitäisi olla jakkupuku päällä. Mulla on viikkoja 8.

Voisinko olla esim. painonvartijoiden pisteillä? En tiedä auttaako se mitään, koska nytkin kun ruoka ei oikeen pahoinvoinnin takia maistu niin tuntuu että turpoan vaan entistä enemmän.

Sitten se toinen asia. Eli kaikki tietää millasta nää alkuraskauden ihanuudet on. Mulla on kauhee kuvotus oikeestaan kellon ympäri, pulssi on tiheä, mikä aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä, sekä hengen ahdistusta. Ja tietysti tämän kaiken päälle olen sika väsynyt ja turvonnut ku pikku possu. Voisinko kysyä saikkua ja jäädä lepäämään hyvin omintunnoin?

Olen parturi-kampaaja, että suhteellisen raskas työ, joka rokottaa mua fyysisesti ja henkisesti.

mae3 ja tinneti rv8 :x

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kaikki kokee raskaudet erilailla. Toisten roppakin kokee sen erilailla. Toisilla enemmän särkyjä ym.Seisomatyö ei ole ihan ihanteellisin raskausaikana. Itsekin teen fyysistä työtä. Harva kuitenkaan rakastaa raskausoireita. Ne on vaan pakko kestää, jos niitä on. Jos et jaksa olla duunissa, sinä haet saikkua. Et sinä tarvitse toisten hyväksyntää siihen. Ei ihmisen tarvitse raskaanakaan rehkiä itseänsä puhki. Silloin on alettava ajattelemaan vaavia. Jos äiti on ylirasittunut, se vaikuttaa aina myös sikiöön. Hyvin voivan äidin vaavi voi mahassa paremmin. Kannattaa kokeilla rentoutusharjoituksia, koska ne vaikuttavat positiivisesti sinun jaksamiseen ja vaavin hyvin vointiin.

Sit pojotteluun. Tietysti voit koko raskausajan pojotella. Laske pojot niin, että jos laihduttaisit+ lisää 5-8pojoa. Jos paino laskee, niin lisäät 1-2 pojoa lisää. Punnitse kerran viikossa, niin saat todellisen painonmuutoksen. Viimisellä kolmanneksella lisää joka tapauksessa n.4 pojoa. Painoa ei tarvitse tulla lisää kuin 6kg. Loput ovat rasvan kertymistä. Pahoinvoinnin takia syö pieniä määriä ja usein.

Kuuntele kehoasi! :x

Vierailija

toi on kyllä ihan hyvä pointti, että ei sitä asiakkaalle viittis näyttää, että oksentaa kohta päälle, kun tavallisena flunssakautenakin pitää esittää terveempää kun on.

Vierailija

Luota itseesi. Jos koet olevasi kovasti väsynyt ja sinulla on noita oireitakin, niin lepää ajoissa!! Keho kertoo meille paljon jos vain pysähdymme sitä kuuntelemaan. Väsytin itseni liian kovasti, en tunnistanut uupumustani pienemmistä oireista ja nyt olenkin ollut sitten saikulla jo toista kuukautta. Raskaanakin olen ja sekin väsyttää vietävästi. Jaksan jo paremmin, mutta en kiirehdi töihin, vaikka välillä itsesyytökset iskee että näin pitkään olen töistä ollut poissa. Tärkeintä kuitenkin on, että jaksan tässä elämässä kahden lapsen äitinä ja kolmatta odottaen on paljon uutta tulossa. Oma perhe on ykkönen ja jos itsestään ei huolehdi, niin perhekin alkaa voida huonosti. Voimia sinulle paljon ja haluaisin kaikille toistaa noita oman kehon merkkien kuuntelua, ne niin herkästi hukkuu kiireeseen ja "pitäähän minun jaksaa" ajatuksiin.... VOIMIA!

Vierailija

Kun on vähällä ruualla, pitäisi olla hirveän tarkka, että saa tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Ja sun vauva tarvitsee vitamiineja ja kivennäisaineita ja mitä niitä onkaan just nyt raskauden alussa, kun kaikki sen elimet ovat kehittymässä.

Sitä paitsi laihduttaminen ei välttämättä auta mitään, jos turvotus painaa päälle.

Ennemmin kannattaa ostaa uusi mekko!

Sairaslomasta: jos on niin huono olo, että ei voi olla töissä, saa sairaslomaa. Sillä sipuli. Kannattaa ajatella omaa ja vauvan hyvinvointia, työmoraali on nyt tässä vaiheessa toissijainen juttu.

Vierailija

Sanoin että vastauksesi oli osittain hölmö. Eli kun sanoit että raskaus ei ole sairaus, olen hyvin tietoinen siitä, kuten kaikki muutkin odottajat. Ja se että aionko olla 9kk saikulla. Nämä kommentit oli kyllä naurettavia, mutta muuten en kritisoinut vastaustasi. Saat olla mitä mieltä haluat, en taistele kanssasi siitä kumman mielipide on oikea. Saat vapaasti olla erimieltä--jatkossakin.

Hyvää kesää sinulle!

Vierailija

Valitettavasti (?) raskaus ei ole sairaus, joten itseään kunnioittava lääkäri ei kyllä tavallisten raskausoireiden takia sairauslomaa kirjoita. Sairausloma on sitä varten, että ilman sitä äidin tai lapsen terveys on vaarassa eikä tuo nyt vielä oikein siltä kuulosta.

Tunnistan tuon turvotuksen ja megaväsymyksen, mutta olisin silti aika pettynyt, jos joku lääkäri noiden perusteella laittaa _sairaus_lomalle. Ne on kuitenkin vain ihan normaaleja raskausoireita.

Sori, kiva olisi sanoa että saikkua vaan :) , mutta oikeasti en usko että se on ratkaisu tilanteeseen. Et voi olla sairauslomalla seuraavaa yhdeksää kuukautta...

Vierailija

mun BMI on 27 ja pituutta on 158cm. Joudun sen vuoksi sokerirasitustestiin automaattisesti. Vihaan sitä testiä yli kaiken :_| Neuvolatäti lohdutti että " et sinä vielä joudu siihen ku viikoilla 26 tms" , Mun mielestä mitä pitemälle raskaus on edenny sitä kauheempaa se on..

Ehkä pitäis vaan kunnioittaa omaa kehoa ja vauvaa. Mietin että sanoisin selitykseksi että olo on heikko ja sydän temppuilee.

Kysyin neuvolassa että voiko saikku todistukseen kirjoittaa jotain vaikka latinaksi ettei työnantaja heti tajua että odotan. He sanoivat että lääkärillä on joku koodi systeemi mitä voi käyttää, mutta terkkari ehkäpä kirjoittaa jotain että pahoinvointia. Katsotaan nyt huomenna mikä on vointi.

Vierailija

Kokeile turvotukseen tuoretta ananasta ja mansikoita.. auttavat varmasti jonkin verran. Lisäksi muista juoda paljon vettä, ei mehuja tai limsoja (kevytlimsatkin turvottavat).

Eihän siinä ole mitään väärin, jos lasket pisteitä tai kaloreita, kunhan muistat kuitenkin syödä tarpeeksi ja terveellisesti. Herkkujen välttämisellä saavutettu laihdutus ja (liikunnan kohtuu lisäyksellä) tuskin on mitään haittaa, päinvastoin :) Itse en tässä kuitenkaan ole onnistunut, vaan repsahtelen jatkuvasti. Alussa podin huonoa omaatuntoa ja peiliin katsominen inhotti, mutta nyt olen ylpeä masusta..

Sokerirasitustestiin joudun minäkin :( En yhtään tiedä millainen se on, mutta ilmeisesti ei kovin mukava.. Voisitko kertoa siitä enemmän?

Ja toiseen kysymykseesi mun mielipide.. Tottakai menet juttelemaan lääkärin tai terkkarin kanssa sairaslomasta. Ei täällä kukaan voi sanoa, ettet saa saikkua! Voin vaan kuvitella millaista on olla pahoinvoivana ja väsyneenä töissä, jännitä siinä sitten, milloin oksennat asiakkaan niskaan.. Mulla ei onneksi ollut yhtään pahoinvointia :)

fanny rv21

Vierailija

Lainaus:

Tuo sun vastaus oli jossain määrin aika hölmö.

Tarkoitat kai, että se ei ollut se vastaus, jonka halusit kuulla?

Olen edelleen eri mieltä kanssasi sairausloman käyttötarkoituksesta. Se ei tarkoita, että jomman kumman mielipide on hölmö -- vain erilainen.

Mikä tässä sitä paitsi on ongelma, jos olet jo kerran neuvolasta saanut vihreää valoa sairaslomallesi? Ei sitä tarvitse kenenkään ventovieraan täällä vahvistaa, jotta sinä voit sen mahdollisuuden käyttää.

Kuulostaa siltä, että tunnet itse tekeväsi väärin ja haluat kuulla meidän muiden vakuuttavan, että sairauslomalle jääminen on oikein. Osa onkin samaa mieltä kanssasi, minä en. Mikään näistä mielipiteistä ei vaikuta tilanteeseen pätkän vertaa. Sinä ja lääkärisi teette omat ratkaisunne meistä riippumatta.

Toivon, että pidättäydyt jatkossa kutsumasta hölmöiksi sellaisia vastauksia, jotka eivät vastaa odotuksiasi. Kiitos.

Vierailija

Tänään olin taas töissä ja meinasin pyörtyä kun meillä ei ole ilmastointia ja oli niin huono ilma. Mä olen niin väsy että sekin saa mut kuvottamaan. Nyt pitäis saada sanotuksi pomolle että jään saikulle. Mun on pakko jäädä lepäämään..

Vierailija

Mun yksi tuttu oli koko raskaus ajan diabetikon ruokavaliolla oli saanut sen neuvolasta kun oli pyytänyt mutta silloin oli kyllä neuvolatäti tiukkaan sanonut ettei saa laihduttaa! Minä olen yrittänyt hillitä makeen himoa sitruunamehulla välillä se auttaa, oon siis laittanut sitä vedev joukkoon! Ja sit olen syönyt aika paljon salaatteja ja hedelmiä....

Toivon vaan itsekkin ettei musta tule möhköfanttia

Vierailija

mitäs muutakaan. Mutta jos ne haittaa mun työntekoa ja olo on todella kurja en näe mitään väärää jäädä lepäämään. En aiokaan olla saikulla yhdeksää kuukautta, kyllähän nämä oireet jossain vaiheessa helpottaa.

Olen hyvinkin tietoinen kahden lapsen äitinä ettei raskaus ole sairaus. Tuo sun vastaus oli jossain määrin aika hölmö. Pidät mua ihan tyhmänä?

Neuvolassa oltiin toista mieltä tuosta äidin tai lapsen terveys vaarassa jutusta. Ei se aina sitä tarkoita. Jos on pahoinvointia ja töissä on vaikea olla niin toki he kirjoittavat saikkua.

Mieti miltä tuntuu värjätä ja leikata asiakkaan hiuksia kun on kauhee kuvotus ja huimaa ku väsyttää ihan kamalasti?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat