kuinka se menee sen sairaalaan laitettavan hätäkastenimien kanssa virallisesti?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mä kun oon täysin muuttanut mieltäni niiden nimien suhtaan ja ystäväni sanoi, että ne nimet pitää olla lapsen nimessä sitten oikeassa kasteessa. Voiko niitä nimiä muuttaa ennen lapsen syntymää? Sittenhän niitä ei kai tarvitse käyttää, jollei tarvita hätäkastetta.

Jos joku tietää virallisen käytännön ja jaksaa mulle kirjoittaa sen, olisin kiitollinen!

Kommentit (10)

Vierailija

Kaste ja nimenantohan eivät ole sama asia, eli oikeaoppisesti kai sanotaankin että lapsi saa kasteessa tai kasteen yhteydessä nimen.

Vierailija

Ei niitä nimiä tarvitse käyttää. Jos kaikki menee normaalisti (hätäkastetta ei tarvita), nimet pysyvät vain ja ainoastaan listalla ja saatte antaa lapselle nimeksi mitä haluatte. Jos taas päädytään hätäkasteeseen, niin siinäkin on vielä kaksi vaihtoehtoa: jos vanhemmat ovat vain paikalla/jos on aikaa, nimi kysytään vanhemmilta ja saatte sanoa, minkä nimen haluatte. Jos hätäkaste suoritetaan jostain syystä niin, että lääkäri vain lukee nimet paperista, niistä tulee luonnollisesti lapsen viralliset nimet, mutta myöhemmin teillä on mahdollisuus muuttaa ne. Ottaakaa yhteyttä maistraattiin tms. ja kysykää sieltä tarkemmin.

Vierailija

kirjoittanut siihen kohtaan mitään, enkä ole yhtään miettinyt nimiä, en tiedä kumpi tulossa.

kun palautin lappuja rakenneultrassa, täti ei selannut niitä läpi vaan talletti suoraan kansioon, kaitpa asiaan palataan jos on tarvetta kun synnärille menen. eipä ainakaan ole soitettu sairaalasta ja valitettu että hätäkastenimet puuttuu...

ja jos nimet on keksinny siihen lappuun, kukaan ei pakota eikä missään sanota että niitä on käytettävä virallisessa kasteessa, ne on vain hätätapausta varten, ja hätätapauksessa käy ihan hyvin etunimeksi " vauva" ja sukunimeksi sitten se mikä on.

Vierailija

Minä laitoin kaavakkeeseen yhden 2.nimi ehdotukseni ja vauvan synnyttyä se nimi ei oikeen enää " mahtunut" tytön nimeen. Eli sitä nimeä ei ollut tarkoitus antaa 2.nimeksi. Kävi sitten niin että olimme sairaalassa lääkärissä pari kertaa ja siellä tätä " kaavake" nimeä käytettiin. Poliklinikkamaksun laskussakin luki se nimi. Ristiäisten lähestyessä alkoikin sitten tuntua hassulta kun tyttö ei olisikaan senniminen, miksi häntä on jo kutsuttu " viralliselta" taholta! No, mies sitten suostui (aivan omasta tahdostaan) luopumaan suosikki nimestään ja niin tyttäremme saikin " oman nimensä" 2.nimeksi. =o)

Vierailija

Meille kävi niin että tyttö joutui teho-osastolle Lastenklinikalle heti synnyttyään, mutta nimeä ei kysytty. Mekään emme täyttäneet minkäänlaista esitietolomaketta.

Vauvamme serkkutyttö oli joutunut samalle osastolle pari kuukautta aiemmin, ja hänen isältään kysyttiin mikä vauvan nimi on. Mies keksi nopeasti nimen, joka sitten vakiintui lopulliseksi nimeksi.

Vierailija

ja jos tuolloin ei ole äiti tai isä paikalla. Mutta tiedäthän että meitäkin on paljon joiden lapsia ei kasteta lainkaan, eli ei mitään nimeä laitettu tuohon paperiin. Mutta Jos jostain syystä teille kävisi niin että vauva hätäkastettaisi niin että ette olisi paikalla nimeä kertomassa, mutta selviäisi kuitenkin hengissä, voisitte muuttaa nimet niin halutessanne. Tuo mahdollisuus on kuitenkin erittäin pieni.

Vierailija

ettei se nimi siinä paperissa käytännössä ole mitenkään lopullinen vaikka lapsi hätäkastettaisiinkin. Meidän neiti hätäkastettiin heti synnyttyään ja teho-osastolla häntä sitten sillä nimellä kutsuttiin. parin kuukauden sairaalassaolon jälkeen nimeä ei osannut enää muuttaa, mutta loppuun lisättiin pari nimeä, ja koko nimi sitten kasteenvahvistustilaisuudessa julkistettiin. (huh, tulipa oikea lausehirviö..)

Vierailija

Hätäkasteen antaminenhan on nykyisin hyvin harvinaista (ja lähes aina vanhemmat ovat tuollaisessa tilanteessa mukana kertomassa halutun nimen). Sen sijaan noita esitietolomakkeen nimiä käytetään monissa sairaaloissa siinä tapauksessa, jos lapsi joutuukin jostain syystä syntymänsä jälkeen eri osastolle kuin äiti (esim. keskosuus, sinivalohoito, verensokeriheittelyt, antibioottilääkitys tms.). On käytännöllisempää kutsua vauvaa etunimellä kuin esim. " vauva Virtanen" . Olen myös kuullut, että jossain sairaaloissa ihan tavallisella vieriosastollakin tämä " lomakenimi" merkitään vauvan sängyssä olevaan henkilötietolappuun. Sen suurempaa virallista merkitystä tuolla nimellä ei ole. Ja vaikka vauva olisi hätäkastettukin kyseisellä nimellä, sen voi myöhemmin vaihtaa toiseksi.

Vierailija

ihmetyttään kun mä en ainakaan ole saanut mitään lappua tyttöä odottaessa, johon olisi pitänyt jotain nimiä merkata! Siis eikö kaikissa paikoissa ole sama käytäntö? Mä olin naistenklinikalla synnyttämässä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat