Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaipaisin neuvoja puoli vuotta täysimettäneiltä.

Vierailija

Miten saitte vauvanne syömään kiinteitä?

Meillä lähes seitsenkuinen vauva ei tunnu millään oppivan oikeaa syömistekniikkaa. Alan olla epätoivoinen: oppiiko tämä lapsi IKINÄ?

Olen kolme viikkoa nyt " opettanut" eli porkkanalla aloitettiin, aluksi annoin kerran päivässä ruokalusikallisen.

Siitä olen sitten yrittänyt lisätä annoksen kokoa ja alkanut antaa kotimaisia marjoja tai hedelmiä iltaisin. Eli kaksi kertaa päivässä istutaan syöttötuolissa/sitterissä harjoittelemassa.

Mutta ei uppoa, ei. Mäklää ruokaa suussaan (yrittää syödä kuin rintaa) ja pärskäyttää yleensä kaikki ulos. Tai ruoka jää lillumaan suuhun kymmeneksi minuutiksi ja valuu kuolan mukana ulos (hampaita tulossa). Eli aterialla menee keskimäärin ruokalusikallinen vain alas.

MITEN nopeasti vauvojen " kuuluisi" oppia? Mitä teen väärin?

Aluksi annoin vain itse keittämiäni porkkanoita (myös raastetta olen kokeillut pari kertaa), nyt olen siirtynyt osaksi kaupan ruokiin, koska näyttävät ja tuntuvat niin pehmeiltä. Mutta mitään eroa ei ole tavaran alas menossa.

Kommentit (15)

Vierailija

Minulla ei ole mitään imettämistä vastaan sinänsä, päin vastoin. Pidän siitä erittäin paljon. Kaipaan kuitenkin jo kodin ulkopuoliseenkin elämään, ja helpompi on olla muutama tunti pois kotoa silloin tällöin, kun ei imetä.

Mutta kuten sanottu, ei minulla mikään oikea kiire ole lopettaa imetystä.

Vierailija:

Lainaus:

Sen mukaan imetetty vauva saa vielä vuoden ikäisenäkin 70% tarvitsemastaan energiasta äidinmaidosta. Uskomatonta. Eli jos vauva pysyy painokäyrillä, on tyytyväinen tissuttelun jälkeen ja syöttövälit kohtuulliset, niin mikä on ongelma? Pelko, että tissuttelu on ainoaa ruokaa vielä viisitoistavuotiaanakin?

Vierailija

Sen mukaan imetetty vauva saa vielä vuoden ikäisenäkin 70% tarvitsemastaan energiasta äidinmaidosta. Uskomatonta. Eli jos vauva pysyy painokäyrillä, on tyytyväinen tissuttelun jälkeen ja syöttövälit kohtuulliset, niin mikä on ongelma? Pelko, että tissuttelu on ainoaa ruokaa vielä viisitoistavuotiaanakin?

Vierailija

imetys on kuitenkin todella tärkeää lapselle ja muistijälki jää lapsen muistiin

Imetin esikoista yli 2 vuotta ja vieroittui itse rinnasta.

Nykyisin (on nyt 5-vuotta) muistelee välillä imetystä ja joskus harvoin leikkii että imee (tulee poikittain syliin, sanoo että on vauva ja leikkii imemistä), lähinnä todella väsyneenä tai kun kaipaa extraläheisyyttä. Ei siis koske rintaan, leikkii kuvitteellisesti vain. Itse olen tulkinnut tuon positiiviseksi muistijäljeksi lapsuudesta. Muistaa sen erityisen läheisyyden......

Vierailija

Uppoamaan alkoivat tosissaan vasta 7,5 kk:n iässä ja sen jälkeen on ollutkin aivan mahdoton syömään! Niin paljon ménee, kuin antaa.

Joillain voi mennä yli vuodenkin ikään ennen kuin alkaa kunnolla upota. Älä ota stressiä. voit hyvin pitää vaikka välipäiviä koko kiinteiden tarjoamisesta välillä. Tsemiä!

Vierailija

ja aloittelin hiljalleen sitten kiinteitä.

Aloitin perunalla, todella löysää velliä sekoitettuna äidinmaitoon, sitä meni pitkään alas vain t-lusikallinen.

Sitten kokeilin parsakaalia, kesäkurpitsaa, mustikkaa jne

Älä ota stressiä, vauvasi pärjää vielä monta kuukautta äidinmaidon ravinteilla. Kokeile pikkuhiljaa, ei väliä vaikka mahaan menisi se t-lusikallinen. Mausta äidinmaidolla. Pikkuhiljaa alkaa menemään enemmän ja enemmän.

Kotitekoiset saat ihan yhtä hienoksi, älä turhaan syötä kaupan soseita siitä syystä. Tottuu vain yksipuoliseen makuun.

Kyllä se hiljalleen, päivä kerrallaan.

Vierailija

Ei lapsella mitään hätää ole jos hän kasvaa ja on tyytyväinen vaikkei söisikään.

Ruokailusta EI saa tulla ahdistavaa tappelua, se kostautuu vuosiksi eteenpäin, jopa koko elämäksi.

MUTTA onhan tähän vinkkejä.

Sormiruoka:

maissinaksut

porkkana

sopivat omenanpalat

leipä käteen järsittäväksi

pienet pinsettiotteella pöydältä poimittavat " herkut" kuten riisimurot tms

Nämä totuttavat lasta ja innostavat tutustumaan ruokaan

Kaksi lusikkaa, toinen lapselle " leikittäväksi" ja toinen syöttäjälle.

Syöttöpaikan vaihtaminen (siis yleensöä vaihtelu, tapa ei tietty kannata siitä tehdä). Tai toisaalta rutiini, aina tarjoaa tiettyyn samalla kun aikuiset syövät (kiinnostavaa) aikaan vaikkei lapsi söisikään niin ehkä seuraavalla kerralla syö.

Tässä pari mieleentullutta perusvinkkiä. Ehkä olette jo kokeilleetkin.

Vierailija

Ja tuolla esikoisellakin on jännän mustasukkainen tapa suhtautua imetykseen nykyään, sekin hieman ahdistaa ja häiritsee minua. Hän on myös alkanut leikkiä imemistä eli tulee kainalooni ja muka-imee.

Vierailija

Eihän siinä auttanut muu kuin kärsivällisyys. Banaani kelpasi ja maissinaksut sormiruokana kiinnosti. Porkkanasose alkoi sitten hetken kuluttua maistua. 8 kk kiinteät alkoivat sitten upota. Näin jälkeenpäin tajuaa, että se pari kuukautta on tosi lyhyt aika mutta silloin se ei tuntunut siltä.

Uusimmat

Suosituimmat