Kysymys äitiyspäivärahasta..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moikka kaikille!

Minua mietityttää miten äitiyspäiväraha lasketaan? Minä olen ollut kesäkuusta asti töissä ja työsopimusta on jäljellä vuoden loppuun asti. Työjaksoa ennen olen ollut opiskelija. Odotan vauvaa syntyväksi huhtikuussa.. Nyt minua mietityttääkin, miten minun käy äitiyspäivärahan suhteen, jos työsopimusta ei jatketa. Onko teillä kellään kokemusta siitä, mitkä kuukaudet otetaan laskentaan mukaan? Ovatko ne kuukaudet laskettua-aikaa edeltäneet kuusi kuukautta vai hakemuksen jättöä edeltäneet kuukaudet?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! Ja hyvää odotusta kaikille!

Elonoora rv 14+2

Kommentit (5)

Vierailija

Mulla tulot laskettiin hakupäivästä taaksepäin 6 kk. Mutta tulojen nousu ei sitten riittänytkään muuttamaan päivärahaa verottajan tiedoista (v.03). Yllätyksekseni sain kuitenkin takautuvan palkankorotuksen, ja se sitten riittikin nostamaan päivärahaa. Eli menin uusien kuittien kanssa kelaan, ja ne laski uudet tulot äitiysloman alusta taaksepäin. Eli 6 kk:n tulot voidaan laskea ainakin kahdella tavalla: hakupäivästä tai äitiysloman alkamisesta taaksepäin.

Vierailija

Kiitos teille kaikille vastauksista. Toivotaan parasta, että työsopimukseni jatkuisi, eikä tarvitsisi näillä taloudellisilla asioilla itseään stressata.. onhan tässä elämänvaiheessa monta muutakin miettimisen paikkaa.

-Elonoora

Vierailija

Luultavasti sulle lasketaan päiväraha viimeisen 6kk mukaan jonka olet ollut töissä. Eli kesäkuusta-joulukuuhun. Ja muistahan se että työnantaja pitäisi jatkaa sun sopimusta jos työ vaan jatkuu. Eli jos sun sopimusta ei jatketa ei siihen sitten saa ottaa ketään muutakaan. Ja jos paikka myöhemmin tulee auki, ennen kuin aloitat äitiysloman, pitää sitä tarjota sulle ennen kuin laitetaan hakuun muuten. Eli raskaus ei siis saa olla syy jatkamasta sopimusta.

Vierailija